maandag 13 mei 2013

Waar liggen jou kansen op de arbeidsmarkt?


Afgelopen donderdag 25 april gaf prinses Maxima – inmiddels heeft zij de baan van koningin – het startsein tot Girlsday 2013. Is dit weer zo’n poging om vrouwen als automonteur, elektricien of waterbouwkundig ingenieur aan de slag te krijgen? Of heb je hier iets aan als je een beroepskeuze moet maken en van het vrouwelijke geslacht bent?

Man-vrouw verschillen

Als meisje, dat weliswaar goed kon rekenen, maar van wiskunde weinig kaas had gegeten, rekende ik me zelf van jongs af aan tot de vele atechnische vrouwen. En als vrouw kom je hier ook prima mee weg. Totdat je als single vrouw een schilderij wilt ophangen, de klokthermostaat van je centrale verwarming moet instellen of overstapt op een nieuw internetsysteem. Bij mij kwam de ommekeer toen ik jaren geleden aan een vriend vroeg een paar gebarsten tegels in mijn badkamer te vervangen. “Doe het zelf maar”, zei hij, “hier heb je een zak voegsel”.
Licht gepikeerd, dat hij me niet wilde helpen, ging ik aan de slag. Wat bleek: het ging me prima af, sterker nog, ik vond het zelfs leuk en had er voldoening van. Nu hanteer ik de boormachine, verhelp huis-tuin-en-keukenstoringen en stel nieuwe apparaten eigenhandig in.

Wat je leuk vindt is geen vaststaand gegeven

Mijn ervaring komt overeen met wat professor Ton Wilthagen zei in Eenvandaag. “Wat je leuk vindt is geen vaststaand gegeven. Dat heeft ook te maken met waar je mee in contact komt, bijvoorbeeld via je ouders of familie. Kinderen in Nederland komen weinig in aanraking met techniek en zorg, dus vinden ze het minder leuk.”

Arbeidsmarktkansen in de techniek en de zorg

werken in de zorgDenk niet te snel, dat is niets voor mij. Onbekend maakt onbemind. Ga bijvoorbeeld eens vakantiewerk doen in een van beide sectoren. Dan krijg je een beeld van wat er daar gebeurt en belangrijk, hoe jij je in zo’n omgeving voelt. Ook als oudere werkzoekende is het nu zaak om je op sectoren te richten die perspectief bieden op de arbeidsmarkt. Veel cliënten hoor ik zeggen: “nee, de zorg is me te zwaar, daar begin ik niet aan.” Hoe weet je dat zo zeker? Een ontevreden docent die iets anders wilde, besloot in zijn voorjaarsvakantie stage te gaan lopen in een verpleeghuis. Hij werd er positief ontvangen en de sfeer beviel hem van meet af aan goed.
Er is sprake van een duidelijke mismatch op de arbeidsmarkt. Vacatures sluiten niet aan op wat mensen zonder baan zoeken. Als mensen zijn we in staat om ons aan steeds veranderende omstandigheden aan te passen. Dat moet ook wel, want ons leven is altijd in beweging. Soms meer, soms minder. Gewenst of ongewenst zal ons leven er steeds anders uit zien. In positieve of negatieve zin.
Grijp je kans!
Mijn advies aan iedereen die nu werk zoekt is: kijk in welke hoek de vacatures zitten. Wat zou jij op dat terrein kunnen of kunnen leren? Geef het een kans! Geef je zelf die kans!
Aletta van ’t Hoog, NOLOC erkend loopbaanprofessional ©mei2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten