donderdag 16 mei 2013

Voorbereiding is het halve werk


Voorbereiding Sollicitatie
·         Zorg voor een zakelijk en heldere voicemail boodschap op je mobiele telefoon.Laat je sollicitatiebrief nog eens extra door de spellingchecker gaan.
·         Bel met de recruiter van CheckMark over de betreffende vacature. Weer een kans om je naam te laten vallen!
·         Check minimaal twee keer per dag je email. Veelal worden uitnodigingen gestuurd via de digitale post.

Voorbereiding gesprek bij opdrachtgever
·         Probeer een verzorgde indruk te geven, zowel in kleding, schoenen, haar en nagels. Draag zeker geen kleding waarin je je niet prettig voelt.
·         Weet ik waar ik moet zijn?
·         Heb ik een routebeschrijving of reisadvies OV9292?
·         Weet ik met wie ik een gesprek heb? Check de personen die je tegen over je krijgt op bijvoorbeeld  www.wieowie.nl. Niet onbelangrijk, check ook of je daar zelf te vinden bent!
·         Heb ik op de website van het bedrijf gekeken, ken ik concurrenten en ben ik op de hoogte van de actualiteiten, maar kijk ook via Google ook naar recente persberichten. Vergeet niet te checken of het bedrijf actief is binnen de sociale media. De meeste bedrijven kun je vinden op LinkedIn of Facebook!
·         Heb ik me verdiept in wat de functie inhoud?
·         Kan ik motiveren waarom ik solliciteer bij deze organisatie?
·         Weet ik waarom ik in aanmerking wil komen voor deze functie?
·         Waar ben ik goed in, en waar ben ik minder goed in?
·         Heb ik mijn CV, diploma’s, getuigschriften en schrijfgerei bij me?
·         Heb ik mij goed voorbereid? (ken ik mijn CV, kan ik mijn keuzes motiveren?)
·         Bereid je vragen voor. Vertrouw er niet op dat ze spontaan in je opkomen.

Evaluatie gesprek bij opdrachtgever
·         Neem contact op met de desbetreffende recruiter van CheckMark en geef een terugkoppeling van het gesprek.
·         Geef zelf duidelijk aan of je na het eerste gesprek verder wilt gaan met de procedure. Wees daar helder en eerlijk over.
·         Indien je wordt afgewezen vraag dan beleefd door naar de reden. Belangrijk is welke indruk je hebt achtergelaten, zodat je wellicht in de toekomst hier rekening mee kan houden. Wees niet bang om tips voor verbetering te vragen, mensen helpen je daar doorgaans graag mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten