maandag 6 mei 2013

Sollicitatieverhaal van de dag

Beste,

Ik ben al 2 jaar werkloos. Ik heb jaren in de IT- branche gezeten. Werd toen werkloos, er was een "dip" in de IT-branche, dus ging voor "een stap terug op de ladder". Uiteindelijk, ging ik in een callcenter werken. Ik heb 9 jaren werkervaring in de callcenter-branche, heb ook m’n diploma behaald binnen die branche. Ik ben dus letterlijk en figuurlijk gekwalificeerd voor zowel inbound- als outbound werk. Bij inbound was ik zelfs de beste in zowel retentie als koud bellen voor een energiebedrijf.
Al deze informatie geef ik door aan de uitzendbureaus waar ik solliciteer, voor zowel klantenservice als Sales.

Ze blijven rot intakegesprekken voeren, en je moet thuis testen maken, voor een zorgverzekeraar moet je zelfs 3 modules leren en tenminste 80% behalen.

Eindstand: je voldoet niet aan de profieleisen.
Ik denk, beseffen de mensen, die bepalen als iemand door mag of niet, waar ze mee bezig zijn.?
Dat is zowel uitzendbureau, als mensen in het bedrijf zelf.

Van Randstad uitzendbureau zei: Jij hebt teveel werkervaring bij verschillende bedrijven. Ik zeg: "Ja, en....."
Zegt die meid doodleuk: Ja, dat is negatief, je bent niet lang genoeg in een bedrijf gebleven.
Ik dacht: Of ze moet een mep of ik moet maar lachen.
Ik koos voor: oké....dag

Van Adecco belt me op: Ja.....bla, bla, ik zie dat u heel veel werkervaring heeft als klantenservice medewerker. Wilt u bla, bla, gaan werken. 
Ik zeg: Jaaa, leuk.
Oh mevrouw, sorry, ik hoor een accent in uw stem. Dat mag niet voor de functie.
Ik zeg: Dat hoor ik voor t eerst, in een callcenter werken toch ook heel veel mensen van verschillende afkomst. 
Ja, maar bij deze werkgever mag het absoluut niet.
Ik dacht: of ik word gek....of ik scheld uit. 
Ik zei: oké....dag

3 weken geleden ging ik op een groepsbijeenkomst om Klantenservice te doen voor een verzekeringsmaatschappij. 


Eindstand: Jij past niet binnen het bedrijf. 


Ik zeg: huh......ik heb jarenlang ervaring in dit vak, al m'n testen waren meer dan goed, ik heb gewoon zin om aan de slag te gaan. 


En je stuurt me weg.


Zegt die stomme recruiter: ja, bla, bla,bla, je twijfelt als je moet antwoorden.


Ik kon niet meer: Ik zeg: Beneden zat ik met jonge meiden van 22, 23 jaar, die niet eens gemotiveerd zijn om hier te werken. Ze zeggen het ook. Wat doe ik hier, dat meisje van het uitzendbureau. Zeurde dat ik moest komen, enz. enz. ZE hoopten dat ze niet doorgingen.

 
En zij gaan door, en jullie sturen mij weg????????


Zegt die meid: Tja, wat informeel wordt gezegd, kunnen we niet weten. 


Op dat moment dacht ik:


Laat me maar opstaan......want, het is een feit, ik heb nog nooit in m’n leven gevochten met iemand.<Maar als je dat te horen krijg van zo een recruiter in zo een callcenter, komen gedachten in je op, van een bepaalde aard........waarbij ik zeker t journaal zou halen.


En die houding ook van die mensen: Tja, Tja........zo van.....we sturen je toch weg. Whatever. 

Ik ben opgestaan en weggegaan.
Ontmoet ik daar een oud-collega. bla, bla,
en wat denk je: Vertelt die, dat ze indertijd laat was voor de groepsbijeenkomst, dus ze hoefde dit alles niet te doorstaan. 
Ze heeft nu een contract daar. 
Gelukkig heb ik ergens anders m’n ziektekosten verzekering, anders was ik wel geswitcht van daar. 

Als klap op de vuurpijl........de week daarop begonnen de trainingen, en wie zit in de nieuwe groep?
Een andere oud-collega van mij.
Ra ra ra, huh.....hoe is die dan binnengekomen.?
Zij was niet bij de groepsbijeenkomst.

Omg, al die mensen, die anderen afwijzen die echt willen werken en gemotiveerd zijn......Ik hoop dat eens hetzelfde met hun gebeurt.
BTW, viel me wel op ja, dat ik altijd word weggestuurd met anderen, die net als ik, ouder zijn dan 39 jaar. 

En nu?
Ik solliciteer letterlijk op alles, zelfs Alpha hulp.
Resultaat: NADA, NIETS, ZERO

ONVOORSTELBAAR!

Het woord "Depressie". 

Als je nu niet werkloos bent, weet je niet wat dat woord betekent. 

GELOOF ME.


1 opmerking:

  1. Ik was ook op zo'n groepsbijeenkomst, waar mensen werden gezocht voor klantenservice bij een zorgverzekeraar in Leiden, van het uitzendbureau.... met daarna een soort 'speeddate'. Heel positief gesprek.... "Ik bel volgende week", zei de knul van het uitzendbureau .... maar die knul belde niet, ik hem wel en ik kreeg op mijn vraag waarom hij niet gebeld had het antwoord: "Ach, we hebben zoveel kandidaten! Ik dacht als ze zelf niet belt dan zijn er nog genoeg andere gegadigden...." BTW Ik ben 59!!! Heb 40 jaar gewerkt als redacteur/communicatiemedewerker, twee bundels met 150 interviews op mijn naam staan en heb vorig jaar in ploegendiensten in een fabriek gewerkt..... Wie wordt daar nou niet depressief van????!!!

    BeantwoordenVerwijderen