maandag 6 mei 2013

Beter gevonden worden, begint met beter zoekbaar worden


Beter gevonden worden


Hoe ziet de zoekmachine je cv?Voor een zoekmachine is een cv, hoe mooi het er ook uit ziet, niets anders dan veel woorden, een berg kwalificaties en vooral een grote hoeveelheid gegevens. Via parsing en taggingproberen de zoekmachines zoveel mogelijk gegevens uit je cv te halen en gestandaardiseerd op te slaan.
De eerste les is dan ook direct dat een min of meer traditioneel cv, het de zoekmachine gemakkelijker maakt om de relevante gegevens uit een cv te halen. Moderne cv’s, infographics, prezi cv’s e.d. zijn een ramp voor de zoekmachine! Het is goed om je te realiseren dat een zoekmachine je cv slechts ziet als een aantal termen waarop gezocht gaat worden, denk dus goed na over de termen/kwalificaties waarmee je gevonden wilt worden.
Wat kan er allemaal misgaan?
Er gaat ook veel mis in de wereld van het zoeken. Wat dacht je bijvoorbeeld van spelfouten, maar ook vervoegingen, afkortingen, synoniemen e.d.. Een eenvoudige zoekopdracht voor een projectmanager met ervaring met enterprise software en business development geeft al vlug 10.000 variaties. 
Waar moet je aan denken als je als sollicitant gevonden wil worden:
  • Spelfouten, moet je altijd vermijden maar ook in relatie tot het zoekproces erg belangrijk.
  • Het is handig om in je cv verschillende synoniemen op te nemen, de zoekende recruiter zou maar net in zijn zoek opdracht HR in geven terwijl jij overal HRM gebruikt.
  • Het zelfde geldt voor vervoegingen. Leidinggeven is iets anders dan leiding gegeven.
  • Engelse en Nederlandse termen
  • Afkortingen. De ene recruiter zoekt op financieel manager en de andere recruiter op fin. man. 
Dus het is belangrijk om je als sollicitant ook te verplaatsen in hoe recruiters zoeken. Je ook te realiseren dat recruiters verschillend zijn, dus maak gebruik van verschillende termen.
Wij denken dat het goed is om een apart “uploadbaar cv” te maken en daar zoveel mogelijk zoektermen in te stoppen. We zagen ook dat laatst iemand in zijn cv een kopje had opgenomen: “kennis en vaardigheden in trefwoorden”
Hoe zoeken recruiters?
Recruiters doorzoeken verschillende databases met cv’s en dat is tot nu toe toch een soort van handwerk. In de wereld van de zoekmachines heet dat ‘boolean search’ en de recruiter die daar het handigst in is, vindt de beste cv’s.
Voor jou als sollicitant is dat toch een soort tombola. Zeker als je bedenkt dat een search vaak tientallen cv’s oplevert. Maar als jouw cv er dan uit is gekomen, dan is het weer zaak om op te vallen. Zorg dat de zaken die echt belangrijk zijn en waarmee jij je kan onderscheiden in de samenvatting of in de job-title staan. Want na de uitgebreide search is dit het enige dat recruiters daadwerkelijk lezen. Dus bijvoorbeeld ‘internationaal projectleider i.p.v. projectleider’.
Talen en vaardigheden
Ook kwam, niet helemaal toevallig, aan de orde dat talen en vaardigheden steeds belangrijker worden. Recruiters zijn vooral nieuwsgierig hoe goed je in je talen bent of hoe ervaren je bent met het werken met ERP-systemen.
Het is op zich dan ook raar dat sollicitanten in hun cv weinig aandacht besteden aan hun taalvaardigheid of andere vaardigheden. In het gunstigste geval aan het eind van het cv wordt dit vermeld. Er zijn maar weinig mensen die vermelden hoe lang ze bijvoorbeeld al in een werkomgeving werken waar de voertaal Engels is. Dus weer een tip vermeldt niet alleen je taalvaardigheid maar ook het aantal jaar. Natuurlijk geldt dat ook voor andere vaardigheden.
Kern van het verhaal is wel dat wordt gekeken naar de context van de zoekopdracht en automatisch ook wordt gezocht naar alternatieve namen voor functies en vaardigheden. Ook afkortingen, synoniemen, acroniemen en anders gespelde varianten van trefwoorden worden automatisch meegenomen.
Een ander verschil is dat de hits op trefwoorden worden gewogen. Voor recruiters worden mogelijke kandidaten in volgorde geplaatst(iemand met de vaardigheid Engels komt lager in de zoek resultaten te voorschijn dan iemand die gedurende 6 jaar Engels heeft gesproken). Voor sollicitanten wordt de nieuwe zoektechniek gebruikt om functies te vinden die beter bij je cv passen. En natuurlijk is ook de gebruikersvriendelijkheid sterk verbeterd.
De tips voor sollicitanten op een rijtje.
Ofschoon we vinden dat de nieuwe zoekmethode veel voordelen heeft, zijn er natuurlijk ook nog veel traditionele zoekmachines. De tips op een rijtje:
  1. Maak een apart uploadbaar cv, bij voorkeur in word of pdf.
  2. Hou de indeling simpel, zodat de gegevens gemakkelijk uit je cv getrokken kunnen worden.
  3. Denk goed na op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en neem deze op in je cv.
  4. Check op spelfouten.
  5. Neem ook synoniemen, afkortingen, vervoegingen op van deze zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Maar zorg tegelijkertijd natuurlijk wel dat het leesbaar blijft.
  6. Zet de belangrijkste zaken in de samenvatting.
  7. Neem ook de periode op dat je zaken gedaan hebt, dat wordt steeds belangrijker.
“Beter gevonden worden, begint bij goed zoekbaar worden.”
Eigenlijk geldt ook hier weer, denk goed na, wat is belangrijk is om gevonden te worden. Verplaats je in de recruiter, denk na hoe hij zoekt!
De spreuk van Monsterboard is: “Beter vinden, begint bij beter zoeken”. Voor sollicitanten zouden wij hier van maken: “Beter gevonden worden, begint bij goed zoekbaar worden.”

met dank aan www.sollicitatielab.nl 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten