donderdag 2 mei 2013

Sollicitatieverhaal van de dag



Heb gesolliciteerd op een functie die ik al 15 jaar uitoefen. Kreeg als afwijzing u bent niet geschikt voor de functie. ik ben 58 jaar heb een cv van 3 pagina's incl. HEAO.

Ik heb telefonisch contact opgenomen met het bedrijf en gevraagd waarom ik niet ben geselecteerd met mijn kennis en kunde van 15 jaar. Toen was het stil. Ik zei verder leeftijd discriminatie mag niet, maar is wel goed door jullie verpakt. Zeg niet dat ik niet geschikt ben maar zeg dat de keus niet op deze of gene is gevallen. Ze waren stomverbaasd.Ik heb het bedrijf in de gaten gehouden en tot mijn stomme verbazing hebben ze iemand aangenomen van nog geen 30 jaar, die uit een heel andere branche komt. 

Dat is treurig. 


Heb een SOLLICITATIE PLICHT, terwijl het een publiek geheim is dat 40 + al TE OUD is.

Heb aan het UWV gevraagd waarom. Ja dat moet...anders raakt u uw WW kwijt. Zelfs als kassière wordt je niet aangenomen als je de 40 bent gepasseerd. Dit is pas treurig. Ik houd van kennis overdragen maar zo schiet het niet op. Men investeert liever in dure interne opleidingen.


30 opmerkingen:

  1. Een trieste vertoning, maar wel de realiteit. ik ben vanaf juni 2009 actief en ken de diverse excuses.Echter het is een feit dat de werkgevers keuze hebben uit honderden kandidaten en dat maakt het voor onze doelgroep niet eenvoudiger. Mijn idee, blijf gemotiveerd and keep on going strong!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo herkenbaar dit verhaal....ook ik wordt afgewezen omdat ik vlgs de *jonge mensen* niet genoeg ervaring heb.....ik doe hetzelfde werk al 25 jaar met heel veel plezier
      ...:-))

      Verwijderen
    2. k heb alle excuses al gehoord maar gisteren was ik met stomheid geslagen: ik krijg een afwijzing op een sollicitatie en het begon zo: Beste sollicitant......alsof ik geen naam heb.... Ik werd daar wel pissig over, ik bedoel, je doet je best een goeie pakkende sollicitatie brief te schrijven (motivatiebrief) en je krijgt een standaard onbenullig e-mailtje terug dat zo onpersoonlijk als het maar kan begint met 'Beste sollicitant'!
      Sollicitatie plicht geldt voor mij ook, ik moet onder m'n niveau solliciteren inmiddels en onder m'n gebruikelijke salaris. Dat is nog tot daar aan toe maar van welke planeet komen de medewerkers van het UWV? Als je boven de 50 bent is het onmogelijk om onder je niveau of salaris aan het werk te komen. NIEMAND neemt je aan! UWV snotneuzen: wordt wakker en ga eens even in de echte wereld leven.
      En of ik nu van mijn frustratie van 200 afgewezen sollicitaties af ben? Nee. Misschien komt dat ooit nog, als ik na 500 sollicitaties een keer een uitnodiging voor een gesprek krijg (wie is nu aan't dromen?!?)

      Verwijderen
    3. ja ik en er alles van
      ik was blij dat ik een baan had bij de gamma via van neerbos bv.
      toen ik eenmaal aan het werk was en ik vroeg waar mij contract bleef kreeg ik te horen dat er niks rond was .
      het hooftkantoor had alles terug gedraaid door de crises dus met andere worden we konden weer naar huis gaan weg baan geen geld geen contract niks zelf geen excuses via het hoofd kantoor bij van neerbos .
      echt schandalig hoe sommige mensen van een groot bedrijf met andere mensen omgaan.

      Verwijderen
    4. Nou laat ik jullie allemaal maar gelijk uit jullie dromen helpen! Het is niet vanaf je 40e maar dat is al vanaf de 25e levensjaar hoor vriendelijke vrienden! Want als je 25/26 jaar bent en Universitair (bestuurskunde) bent opgeleid, dan willen de meeste werkgevers je ook niet hoor!
      "Want wat als ze zich gaat vervelen" of deze "Nou die zal altijd op zoek gaan naar een passende baan en die beter betaald" of deze "U voldoet niet aan functie-eisen" (dit voor een baan in de detailhandel en horeca).
      So please, iedereen die in de werkloosheid zit, heeft het moeilijk!
      Trend vanaf 2005 is zo dat de werkgevers schoolverlaters willen met 10 jaar ervaring "Gods onmogelijk", maar het is wel goedkoper!

      En laten we eerlijk zijn, "we laten het met z'n allen toe dat dit gebeurt in deze maatschappij!"

      Verwijderen
  2. ik hoop nog lang in de ww te zitten dat is de beste oplossing na 33 jaar werken in de bouw

    BeantwoordenVerwijderen
  3. als je al een leeftijd van 40+ heb bereikt dan krijg je van dit soort antwoorden "over gekwalificeerd" of "voldoet niet aan de gestelde eis" is toch wel het standaard bericht waar je mee te maken krijgt.

    De werkgevers willen op dit moment heel veel kennis/ervaring voor een heel klein salarisje en dan zijn wij als 40+ al gauw te duur, en sollictieer je via uitzendbureau's of detacheringsbureau's dan kom je helemaal niet aan de bak want die vragen al voor vakkenvullers een hbo functie deze mensen zitten alleen voor hun eigen hachje en niet om ons aan het werk te helpen.

    we hebben nu ook te maken met jonge bedrijfsleiders die zelf uit een cultuur komen waar het vermeende papiertje boven ervaring gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is echt treurig tegenwoordig. Ook ik heb het aan den lijve onder vonden. En niet alleen leeftijdsdicriminatie maar ook wel degelijk vanwege mijnm huidskleur. Ik heb Schoevers en HBO (2 jaar) en nog word ik niet aangenomen. Ik heb figu`ren gewerkt die niet eens eensecretaresse opleiding hebben.
    Fuck u denk ik dan shit werkgevers

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb figu`ren gewerkt die niet eens eensecretaresse opleiding hebben??

      Sorry.. begrijp bovenstaande zin niet? Van iemand met een HBO-opleiding verwacht ik toch begrijpelijker taal? Als uw sollicitatiebrieven er ook zo uitzien, dan zou dat misschien de reden van afwijzing kunnen zijn?

      Verwijderen
  5. ik heb het zelfde ook meer als 25 jaar ervaring in me vak en niet aan het werk kunnen terwijl ik toch een vak heb die veel gevraagd word cv monteur ze kijken naar mijn mening maar naar twee dingen ben je 18 jaar want dan ben je niet duur en je moet ervaring hebben een combinatie wat natuurlijk niet kan snap je zelf ook wel ik kan wel werken maar dan moet ik onder de uitkerings grens zitten daar heb ik geen trek in het is gewoon triest en veroorzaakt door die klote regering die we hebben word het niet veel beter van succes verder

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het kan nog gekker, ben 54 jaar en ik kreeg een afwijzing waar in stond dat ze iemand zochten die niet meer dan 10 jaar ervaring had, laat ik nou net 10,5 jaar ervaring hebben, waar gaat dit dan over, kunnen ze beter gelijk zeggen dat ik te oud ben, of dat ze een jonger iemand zoeken.

      Verwijderen
  6. Ik reageer niet zo snel (heb ook eigenlijk nooit gereageerd op deze site maar volg het wel) op deze trieste en nagenoeg onvoorstelbare berichten. Ik ben zelf gedurende lange tijd werkgever geweest en werk al ruim 21 jaar voor mezelf en heb/had enorme goede voeling met mijn personeel waarvan al weer 10 jaar zonder personeel. Ik was er voor hen en zij waren er voor mij en was daar ook altijd blij mee. De tendens veranderd met de dag en ik heb absoluut geen waardering meer voor werkgevers en in het bijzonder de opdrachtgevers in het algemeen. Voor alles wat er "gepresteerd" wordt in Den Haag walg ik van boven tot onder. Ik onderschrijf de gevoelens van wanhoop en een echte besparing zou zijn - UWV ----- opheffen. kost enorm veel en levert niets op, behalve dan dat Den Haag zich naar het "volk" kan verantwoorden. Komt dat goed uit!!!! Prestatie 0% en maar "door rommelen" met gebrek aan kennis, respect en inzet. Mensen sterkte en het gaat jullie goed!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heb het zelfde meegemaakt bij een groot doe het zelf zaak
    23 jaar ervaring en kreeg ook te horen , geen ervaring
    heb ook maar eens gebeld en gevraag naar de hoed en de rand ,de desbetreffende persoon was niet eens aan wezig maar mij werd wel verteld dat ze al die brieven niet eens lezen omdat het er te veel zijn
    daar sta je dan met je goed gedrag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. UWV daar heb je inderdaad niets aan.
    mijn collega moest 2 maanden geleden naar een 10 tal bijeenkomsten voor 55+, zouden dan in contact worden gebracht met werkgevers,zij had daar helemaal geen zin in en ik dacht stuur een bericht naar mijn e-coach of ik naar deze bijeenkosmten zou mogen. kreeg als antwoord dat ik niet tot de doelgroep behoor ik was te jong. nou laat ik nou dit jaar nog 55 worden.
    ook hier weer waar hebben we het over, als je graag wilt mag je dus geen initiatief tonen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ja het is triest toch denk ik wel dat je zelf gemotiveerd moet blijven of althans probeer het. Kwaliteit blijft toch bestaan. Wel heb ik zeker richting UWV help mensen boven de 55+ ik denk dat dit zeker mogelijk is. In dit land komen zoveel regels van bovenaf dus waarom niet dat 55+ ers voorrang hebben. Ik ga wel naar zoveel mogelijk bijeenkomsten van het Werkbedrijf en UWV.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, wij kunnen het over een aantal zaken eens zijn gezien alle reacties hier; 1. Het UWV is een waardeloze instelling waar je totaal NIETS aan hebt. 2. Leeftijdsdiscriminatie begint al vanaf het 40e jaar, misschien nog wel eerder. 3. De werkgevers bepalen zeker in deze moeilijke tijd de criteria.
    Zelf ben ik al bijna 6 jaar aan het solliciteren, de teller staat op 1.156 (ja éenduizend, en honderdzesenvijftig) zonder enig resultaat. Ik heb geen uitkering omdat ik daarvoor niet in aanmerking kom, ik ben dus een NUGGER oftewel Niet Uitkerings Gerechtigde. Geen betaalde baan dus werk ik als vrijwilliger -met een contract- voor maximaal 32 uur per week binnen een instelling in de geestelijke gezondheidszorg. Geen financiële vergoeding maar wel waardering van bewoners en medewerkers. Het geeft mij voldoening en ik weet dat ik een zinvolle dagbesteding heb. Maar het blijft schrijnend dat je na 28 jaar betaalde arbeid (bij slechts 2 werkgevers) als oud vuil wordt behandeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt het gewoon niet anders dan eens zijn met bovenstaande reacties. Het UWV geeft op geen enkel moment andere, positievere indrukken af. Werkelijk geen enkel individueel succesverhaal kan door hun vermeld worden.
      Maar wat ik mij dan wel afvraag, u als NUGGER, waar leeft u dan op dit moment van ?
      Sterkte !
      J.D.

      Verwijderen
    2. Leven op dit moment? Eerst spaargeld opmaken daarna mijn levensverzekering afkopen en als laatste mijn eigen huis opeten!!! Toen ik mijn eerste WW-uitkering kreeg was ik 49 jaar en 10 maanden. Twee maanden te vroeg want na je 50e verjaardag gelden die regels niet meer. Leuk om na 28 jaar zo afgeserveerd te worden. Maar ja, de verkeerde nationaliteit en niet de goede huidskleur.

      Verwijderen
  11. ik ben ook zoals zoveel anderen werkloos, de verhalen en reacties over het uwv is ook voor mij van toepassing.
    als werkloos chauffeur van 59 jaar heb ik ook negatieve reactie gekregen van werkgevers zoals mensen van de rollatorgroep kunnen we niks mee.
    conclusie : met andere woorden wij kunnen niks meer.
    kom maar af ,we gaan maar rustig verder met dit circus in nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon schunnig dit, waar moet dat heen ??
      Lullen over arbowetten, en vele kosten verslindende richtlijnen op de werkvloer,
      Het wordt tijd dat er sancties komen te staan op "Foute werkgevers" die het omgaan op dergelijke manier normaal schijnen te vinden...

      Jan heeft helemaal gelijk, we gaan maar rustig verder, maar niemand weet waarheen...

      Verwijderen
  12. Helemaal mee eens met bovenstaande, ben ook werkzoekende. UWV....die doen echt niks voor de ouderen, we kunnen het allemaal lekker zelf uitzoeken, UWV en Den Haag, bedankt voor jullie steun.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De UWV wordt steeds verder uitgekleed, ze willen straks alles zonder mensen doen, en alleen werken via de site. Wat een lachertje. De site, die je als uitkeringsgerechtigde MOET gebruiken ligt er 9 van de 10 x uit. 100 excuses dat de site niet, maar wat hebben wij daar aan. Ook de site werk.nl is verschrikkelijk, die ligt er zo mogelijk nog vaker uit. Je hebt geen begeleider meer zoals vroeger maar een e-coach. We zijn allang geen mensen meer maar nummers. De werkgevers treft ook blaam. Als ze een vacature uitzetten, heb dan het fatsoen de sollicitanten netjes af te wijzen en haal je vacature weg bij sites. Op heel veel sollicitaties krijg ik niet eens antwoord, en de antwoorden die ik krijg zijn: Sorry we hebben meer dan 300 reacties gehad en u valt buiten de selectie. Ook ik ben 55+ Om moe van te worden dus.......

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat mij is opgevallen: sinds ik in mijn motivatiebrieven schrijf dat het lijkt alsof ik over gekwalificeerd ben voor die bepaalde functie, maar daar bewust voor gekozen heb, de afwijzingen niet meer gestoeld zijn op de over kwalificatie, maar tegenwoordig keurig met de vermelding dat ik niet in het team pas. Uiteraard komt dit op hetzelfde neer, maar komt wel netter over.
    Ik lees deze sollicitatieverhalen al een tijdje (ben 52 jaar en 14 maanden werkeloos) en het valt mij ook op dat niemand het heeft over de wet PAWA (Passend Werkaanbod) Deze wet treedt in werking als mensen langer dan een jaar werkeloos zijn. De PAWA houdt in dat het UWV en een werkgever jou een functie aanbieden die alleen in bijzondere gevallen en met zwaarwegende argumenten geweigerd mag worden.
    Deze week kreeg ik nl. een schrijven van het UWV om in het kader hiervan als verkeersregelaar aan het werk te gaan.
    Nu vraag ik me af of er mensen zijn die ook deze brief hebben gekregen en hoe dat in de praktijk gaat?
    Wordt deze brief aan iedereen die langer dan een jaar werkeloos is verzonden, of toch aan de hand van je CV?
    Zelf heb ik een HBO+ niveau, ben al wel een periode aan het solliciteren op banen op MBO niveau, maar kan me bijna niet voorstellen dat deze functie voor mij is uitgezocht. Wie heeft hier ervaring mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik had intern gesolliciteerd bij de postNL,waar ik al 37 jaar werkte en ook ik paste niet in het profiel,wat dat ook maar inhoud.Nu hebben ze allemaal halve krachten voor postNL werken en mensen met een handicap want daar krijgen ze subsidie voor. Allemaal zeer triest. Regering ik snap dit niet al hebben ze daar zolang voor moeten studeren. Ze maken alles kapot daar in Den Haag.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beste,
    Als ik al deze berichten lees, denk ik : Hoe kan een werkgever gewoon "toneelspelen".Ik ben al 2 jaar werkloos.Ik heb jaren in de IT- branche gezeten. Werd toen werkloos, er was een "dip" in de IT-branche, dus ging voor "een stap terug op de ladder". Uiteindelijk, ging ik in een call-center werken.Ik heb 9 jaren werkervaring in de callcenter-branche, heb ook mn diploma behaald binnen die branche. Ik ben dus letterlijk en figuurlijk gekwalificeerd voor zowel inbound- als outbound werk.Bij inbound was ik zelfs de beste in zowel retentie als koud bellen voor een energiebedrijf.
    Al deze informatie geef ik door aan de uitzendbureau's waar ik solliciteer, voor zowel klantenservice als sales.

    Ze blijven rot intake-gesprekken voeren, en je moet thuis testen maken , voor een zorgverzekeraar moet je zelfs 3 modules leren en tenminste 80% behalen.

    Eindstand: je voldoet niet aan de profieleisen.
    Ik denk, beseffen de mensen, die bepalen als iemand door mag of niet, waar ze mee bezig zijn.?
    dat is zowel uitzendburo, als mensen ih bedrijf zelf .

    Iem. van Randstad uitzendbureau zei: Jij hebt teveel werkervaring bij verschillende bedrijven.Ik zeg: "Ja, en....."
    Zegt die meid doodleuk: Jaa, dat is negatief, je bent niet lang genoeg in een bedrijf gebleven .
    Ik dacht: Of ze moet een mep of ik moet maar lachen.
    Ik koos voor: oke....dag

    Iem. van Adecco belt me op: Ja.....bla, bla, ik zie dat u heel veel werkervaring heeft als klantenservice medewerker. Wilt u bla, bla, gaan werken.
    Ik zeg: Jaaa, leuk.
    OOh mevrouw, sorry, ik hoor een accent in uw stem.Dat mag niet voor de functie.
    ik zeg: Dat hoor ik voor t eerst, in een call center werken toch ook heel veel mensen v verschillende afkomst.
    Ja, maar bij deze werkgever mag t absoluut niet.
    Ik dacht: of ik word gek....of ik scheld uit.
    Ik zei: ok....dag

    3 weken geleden ging ik op een groepsbijeenkomst om Klantenservice te doen voor een verzekeringsmaatschappij.
    Eindstand: Jij past niet binnen het bedrijf.
    ik zeg: huh......ik heb jarenlang ervaring in dit vak, al m'n testen waren meer dan goed, ik heb gewoon zin om aan de slag te gaan.
    en je stuurt me weg.
    Zegt die stomme recruiter: ja, bla, bla,bla, je twijfelt als je moet antwoorden.
    Ik kon niet meer: Ik zeg: Beneden zat ik met jonge meiden van 22, 23 jaar, die niet eens gemotiveerd zijn om hier te werken.Ze zeggen het ook. wat doe ik hier, dat meisje vh uitz.b. zeurde dat ik moest komen, enz. enz.ZE hoopten dat ze niet doorgingen.
    En zij gaan door, en jullie sturen mij weg????????
    Zegt die meid: Tja, wat informeel wordt gezegd, kunnen we niet weten.
    Op dat moment dacht ik:
    Laat me maar opstaan......want, het is een feit, ik heb nog nooit in mn leven gevochten met iemand.<Maar als je dat te horen krijg van zo een recruiter in zo een callcenter, komen gedachten in je op, van een bepaalde aard........waarbij ik zeker t journaal zou halen.
    en die houding ook v die mensen: TJa, Tja........zo van.....we sturen je toch weg.Whatever.

    Ik ben opgestaan en weggegaan.
    Ontmoet ik daar een oud-collega. bla, bla,
    en wat denk je: Vertelt die, dat ze indertijd laat was voor de groepsbijeenkomst, dus ze hoefde dit alles niet te doorstaan.
    Ze heeft nu een contract daar.
    Gelukkig heb ik ergens anders mn ziektekosten verzekering, anders was ik wel geswitcht van daar.

    Als klap op de vuurpijl........de week daarop begonnen de trainingen, en wie zit in de nieuwe groep?
    Een andere oud-collega van mij.
    ra ra ra, huh.....hoe is die dan binnengekomen.?
    Zij was niet bij de groepsbijeenkomst.


    Omg, al die mensen, die anderen afwijzen die echt willen werken en gemotiveerd zijn......IK hoop dat eens hetzelfde met hun gebeurt.
    BTW, viel me wel op ja, dat ik altijd word weggestuurd met anderen, die net als ik, ouder zijn dan 39 jaar.

    En nu?
    Ik solliciteer letterlijk op alles, zels alpha hulp.
    resultaat:NADA,NIETS,ZERO

    ONVOORSTELBAAR!
    Het woord "Depressie".

    als je nu niet werkloos bent, weet je niet wat dat woord betekent.

    GELOOF ME.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je verhaal, zoals je misschien gezien hebt is die voor vandaag als sollicitatieverhaal van de dag gepost.

      Groet,

      Team van Banenmatch

      Verwijderen
  17. Anoniem, 7-05-2013

    Heb drie maanden gewerkt bij een bedrijf in Pijnacker, die de zomer van 2012 is opgestart door een Japanner in Duitsland, een grond oppervlakte heeft gekocht van 10.000 m2 voor het bouwen van een fabriek .
    Ze hebben een bedrijf in Zwitserland, de werkzaamheden zijn verplaats naar België en Nederland.
    In Zwitserland zijn ze gestopt. Met kerst gingen ze 2 weken dicht en wij mochten geen uitkering (wij werkten voor een uitzendbureau) aanvragen, waar wij wel recht op hadden. Er werd gezegd dat de dagen die zijn opgespaard moesten opmaken. Was ik niet mee eens, heb doorgegeven dat wij recht hebben op een uitkering, kreeg vervolgens te horen hou er rekening dat je 57 bent. Met gevolg dat ik na het aanvragen van een uitkering voor een periode van 2 weken en na twee dagen gewerkt te hebben niet meer terug hoefde te komen. EN DAN WORDT ER GEZEGD DAT DE LEEFTIJD NIET MEESPEELD. Er werken daar hoofdzakelijk ouderen die blij zijn dat ze werk hebben.
    De ouderen zijn bang om wat te zeggen zodat ze hun baan voor een periode van 3 jaar kunnen behouden. Geen uitkering aangevraagd wel de dagen die voor vakanties zijn opgespaard hebben opgenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is soms gekmakend die reacties. Ik heb een heel slechte ervaring met Midas Search. Vacature staat drie maanden open (wat op zich al raar is in deze tijd), past precies bij mijn profiel. Ik twee keer solliciteren, twee keer afgewezen met standaard mails. Ik dus terugmailen dat ze niet eens gekeken hebben naar mijn cv. Krijg ik als antwoord ja hebt geen HBO diploma. Hmmm denk ik dan, een papiertje!!!!! De functie was (is) voor supervisor in een outbound cc. Ik heb ruim 15 jaar ervaring in die branche, van verkoper via trainer naar teammanager. En dan afgewezen worden op een stom papiertje. Bedrijven willen continuiteit maar kiezen voor een broekie van 23, 24 die het minst kost en binnen twee jaar weer weg is. Welke continuiteit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spijtig om dit bericht te lezen. In ieder geval bedankt voor je reactie, logica is soms ver te zoeken. Het beleid wordt dezer dag nog steeds bepaald vanaf de directie zonder enig overleg met de werkvloer. Vandaar afwijzingen om redenen die niet gegrond zijn.

      Verwijderen
  19. Iedereen bedankt voor de reacties.

    Uiteraard zullen de beste (meest vervelende) verhalen eruit worden gehaald en gedurende de week gepost gaan worden.

    BeantwoordenVerwijderen