donderdag 23 mei 2013

Waar begin je met solliciteren?


Stap 1: bepaal welk werk u wilt doen

Voordat u gaat solliciteren, bepaalt u eerst welk werk u wilt doen. Dat maakt het solliciteren makkelijker. U kunt de werkgever dan goed uitleggen waarom de functie bij u past. En dat wil de werkgever graag weten.
Stap 2: zoek vacatures en ga na bij welke bedrijven u wilt werken
Weet u welk werk u wilt doen? Dan gaat u op zoek naar interessante vacatures. 
Ga ook op zoek naar bedrijven waar u graag wilt werken. Bekijk hun website om te zien of ze vacatures hebben. Of neem contact met ze op en vraag of ze nog personeel zoeken. Hebben ze op dat moment geen vacature? Doe dan een open sollicitatie.

Stap 3: maak uw cv

Heeft u vacatures gevonden waar u op wilt solliciteren? Dan heeft u een cv (Curriculum Vitae) nodig. In uw cv staat wie u bent en wat uw ervaring is. Met uw cv kan een werkgever beoordelen of uw ervaring past bij de functie. 

Stap 4: schrijf een sollicitatiebrief

Naast een cv heeft u ook een goede sollicitatiebrief nodig. In een sollicitatiebrief vertelt u waarom u de baan graag wilt en waarom u er geschikt voor bent. Met uw sollicitatiebrief verkoopt u uzelf aan de werkgever. 

Stap 5: stuur uw brief en cv naar de werkgever

Meestal solliciteert u per brief of per e-mail. Steeds meer bedrijven vragen of u per e-mail solliciteert. Per e-mail solliciteren doet u zo:
  1. Maak twee bestanden van uw cv en sollicitatiebrief. U kunt ervoor kiezen de bestanden als pdf-document toe te voegen. Zo blijft de opmaak van uw cv goed bewaard.
  2. Voeg deze bestanden als bijlagen toe aan de e-mail.
  3. Geef in de e-mail zelf kort aan waarom u de e-mail stuurt en dat u uw cv en brief als bijlage meestuurt.
  4. Controleer voor het versturen uw e-mail goed op spel- en tikfouten.
Sommige bedrijven willen dat u een online formulier invult. In dit formulier geeft u kort antwoord op vragen. Soms kunt u dan ook uw cv toevoegen.

Stap 6: bel de werkgever

Heeft u uw cv en sollicitatiebrief naar de werkgever gestuurd? Bel dan de werkgever om te vragen of uw sollicitatie goed is aangekomen. Zo laat u de werkgever ook zien dat u de baan graag wilt.

Stap 7: u heeft een reactie van de werkgever gekregen

De werkgever reageert op uw sollicitatie. Wordt u uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek? Bereid u dan goed voor op het gesprek. Lees hier meer over bij stap 8.
Wordt u niet uitgenodigd voor een gesprek? Het is dan verstandig om toch nog even contact op te nemen met de werkgever. Vraag waarom ze u niet hebben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Misschien hebben ze een paar goede suggesties voor uw brief of cv.
Heeft de werkgever na een paar weken nog niets laten horen? Dit betekent vaak dat u niet bent aangenomen. Maar ook hier geldt: neem toch nog even contact op met de werkgever.

Stap 8: het sollicitatiegesprek

De werkgever nodigt u uit voor een sollicitatiegesprek. Dit is uw kans om de werkgever te overtuigen dat u de juiste persoon bent voor de baan! Bereid u dus goed voor. Welke vragen zal de werkgever stellen? En wat wilt u vertellen? 

Stap 9: het tweede sollicitatiegesprek

Soms wil de werkgever meer informatie over wie u bent en wat u kunt. U krijgt dan een uitnodiging voor een tweede sollicitatiegesprek. Of u wordt gevraagd om een test te doen.

Stap 10: de onderhandelingen over uw contract

Bent u aangenomen voor de baan? Dan maakt u afspraken met de werkgever. Bijvoorbeeld over uw salaris, vakantiedagen en werktijden. Al die afspraken legt u vast in een contract.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten