vrijdag 31 augustus 2012

sollicitatie verhaal week 35

Goedendag,

Bij deze ook weer een ervaring met het UWV waar de haren recht van overeind gaan staan. In mei 2009 kreeg ik een jaarcontract aangeboden bij een bedrijf in Tiel voor de functie van logistiek medewerker met een prima salaris. Maar helaas op de dag dat ik hem mee naar huis nam om thuis het contract goed door te lezen kreeg ik op weg naar huis een eenzijdig verkeersongeluk met ernstige gevolgen. Doordat ik een black out kreeg op mijn scooter lag ik voor ik het wist in de ambulance en kreeg daar te horen dat mijn sleutelbeen compleet verbrijzeld was en werd met spoed geopereerd. Na deze operatie volgden nog 4 operaties en het herstel ging erg langzaam. Van het bedrijf kreeg ik snel een grote bos bloemen en een kaart waarop stond dat alles goed zal komen. Nadat ik thuis was vroeg het bedrijf of ik langs wilde komen en dat heb ik gedaan. Daar kreeg ik te horen als ik binnen een half jaar hersteld was dat ik dan als nog de baan zou krijgen. 

Helaas duurde het herstel langer en meerdere operaties volgden waardoor ik tot op heden in de WIA zit. Nu kreeg ik begin dit jaar een keuring bij het UWV en daaruit bleek dat ik voor 23% afgekeurd bent. Terwijl er nooit medische informatie is opgevraagd. Van de artsen en werkdeskundige kreeg ik te horen dat ik moest gaan solliciteren terwijl ik op een schaal van 1 tot 10 van pijn gemiddeld op een 8 zit en dagelijks morfine slik om de dag dragelijk door te komen. Ben dan ook in april en mei gaan solliciteren. Mijn arbeidsdeskundige vertelde aan mij dat ik het voorlopig zelf moest uitzoeken en dat we over 3 maanden wel weer eens contact met elkaar zouden hebben. Vol verbazing nam ik afscheid op het UWV kantoor en na een sollicitatie bom van circa 25 sollicitaties kon ik bij een bedrijf in Lochem aan de slag als reache truck chauffeur. Na 1,5 dag rijden kwam ik tot de conclusie dat dit niet ging en ik steeds meer last kreeg van mijn schouder. Daarop heb ik het bedrijf laten weten dat het niet meer ging. Dag later mijn arbeidsdeskundige gebeld en hem verteld dat het niet meer ging en ik gestopt ben. Al snel kreeg ik een gesprek op het UWV en kreeg te horen dat er misschien een herkeuring zou komen. Tot juli van dit jaar niets meer vernomen tot ik zelf maar weer eens gebeld heb en gevraagd hoe het allemaal zat. Ik moest maar afwachten tot ik eventueel een herkeuring zou krijgen. Verder staakte mijn arbeidsdeskundige zijn werkzaamheden. Wel liet de beste man mij weten dat ik zelf moest solliciteren zodat ik niet in de bijstand terecht zou komen. Op dit moment heb ik 120 sollicitaties gedaan en krijg met grote regelmaat te horen dat ze niets voor me hebben in verband met de beperking die ik heb met mijn linker arm. Vorige week eens na gevraagd bij mijn huisarts of mijn medische informatie al is opgevraagd. Deze is dus nog steeds niet opgevraagd, waarop ik vervolgens het UWV weer heb gebeld om te vragen hoe het zit waarop ik antwoord kreeg dat in verband met de vakanties en ziek personeel het wat langer duurt dan normaal. Maar mijn Wia uitkering loopt in april 2013 af en dan mag ik het zelf allemaal uit gaan zoeken. Ik vraag me af wat voor nut het UWV in Nederland heeft en wanneer hier eens een grote bezem door heen gaat.. Op wie mag ik over een paar weken gaan stemmen?????????????

12 opmerkingen:

  1. Hallo allemaal,

    Het verhaal wat u allen kunt lezen is van mij afkomstig. Heeft u een vacature in de logistieke of detailhandel wilt u mij dan op de hoogte brengen. Ik zoek in een omtrek tot 25 kilometer van Borculo een baan.

    Mvg Mart

    mmart1970@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mart,

    Het lijkt alsof ik een verhaal over m`n zelf lees gezien de gang van zaken bij het UWV.Ook ik heb mijn twijfels over de functie van het UWV. Ze spreken het één en ander met je af maar komen hun afspraken niet na. Ik ben iets meer dan 60% afgekeurd en moet maar afvragen of ik nog dit jaar nog een baan kan vinden voordat mijn uitkering beeindigd wordt. Het ging even goed maar door een lelijke val heeft mijn rug weer een flinke opdonder gekregen.

    Omdat solliciteren onmogelijk was heb ik ze netjes gemeld dat ik hier niet aan kan voldoen.
    Meteen werd een afspraak gemaakt voor een bezoek bij het UWV in Leiden. Ik heb toen aangegeven dat reizen (nog steeds) onmogelijk was gezien de belachelijke lange reisafstand en de TE lange zithouding voor mijn rug. Ik stelde voor om een huisbezoek af te spreken. Tot op heden wacht ik al vanaf 3

    dec 2010 op een thuisbezoek. Tussendoor ben ik door 3 verschillende medewerkers van het UWV nog 3 keer gebeld en hebben mij gevraagd om een afspraak te maken. Ik bleef bij mijn standpunt door aan te geven dat ik niet kan reizen en wettelijk zijn ze dan verplicht een thuisbezoek te maken om mijn lichamelijke klachten te kunnen bevestigen. Ik krijg nu sterk de indruk dat de functie van het UWV een paar steekjes hebben laten vallen. Ik heb er genoeg van om achter hun zaken aan te lopen terwijl ik al genoeg ellende van pijn heb die mij 24 uur bezig houd.

    Daarvoor wens ik je vooral sterkte toe en een goeie vraag "Op wie gaan we nu stemmen?"
    Ik zou het even niet meer weten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Update van het verhaal!!!!!

    Gisteren kreeg ik per post een brief van het UWV dat de behandelende keuringsarts mijn verzoek heeft binnen gekregen na 3 maanden!!!!!. Hij gaat nu eerst eens beoordelen of ik in aanmerking komt voor een herkeuring. Deze man komt in de medische wereld niet aan het werk en is daarom arts geworden bij het UWV en hij kan bepalen hoe het met mij af gaat lopen. Ik ga morgen alle politieke partijen het bovenstaande verhaal mailen. De komende weken ga ik ministers opzoeken die hier in de buurt campagne voeren en eens vragen wanneer er een reorganisatie gaat plaats vinden bij het UWV, het geld wat hier verloren gaat is misschien wel 1% van de staatsschuld vermoed ik zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mart jou verhaal is weer eens 1 van de vele bewijzen hoe slecht het UWV functioneert. Ik ben gelukkig niet arbeidsongeschikt maar hoe het UWV hiermee omgaat is echt van de zotte. Dit overheidsorgaan moet eens een keer in de "echte"wereld gaan kijken hoe het functioneert en hoe het is om nou ja vul dit in voor je eigen situatie, arbeidsongeschikt,werkeloos etc. De mensen die daar zitten, zitten veilig op hun kantoor zich aan al hun eigen regeltjes te houden. De meeste hebben geen kennis van zaken ik hoop voor jou dat jouw arts wel deze kennis heeft.Als je met het UWV te maken hebt heb je al zoveel shit en als ze dan niet doen wat ze doen moeten en jezelf overal achter aan moet en dan ook nog met mensen te maken krijgt die niet weten waarover ze praten, ze jou niet echt kunnen vertellen waarom en je weer doorverbinden met iemand anders die het misschien wel kan om te zorgen dat.. dan is dat zo frustrerend dan kun je deze organisatie wel ....nou ja vul het zelf maar in.
    De politieke partijen hierover aanspreken is een goed idee mocht je steun nodig hebben ik beveel me aan en hoe meer zielen hoe meer vreugd zodat ze in Den Haag eens wakker geschud worden hoe zo'n shit instantie het UWV is.
    Veel succes en veel sterkte ik hoop voor je dat het voor je eigen situatie "goed" komt waar je recht op hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle steun is van harte welkom mail me maar op mmart1970@gmail.com

      Groet Mart

      Verwijderen
    2. Helaas kan ik dit verhaal alleen maar bevestigen. Vanaf 2006 ben ik al in de weer met het UWV. Werkte bij 18 jaar bij het arbeidsbureau/arbeidsvoorziening, ze hebben mij en ook andere vooral oudere collega's na faillissement (besluit minister Zalm) van "KLIQ Reïntegratie" gewoon laten vallen. Kan veel verhalen vertellen maar ieder keer alles oprakelen maakt me zo boos. Laatste telefoongesprek ben ik 4 x door verbonden voor ik een duidelijk antwoord kreeg. Dan is bellen met 0900-9294 er ook niet op berekend dat je van een uitkering moet rondkomen.
      Nu hebben ze m'n geld nog niet gestort, maandelijkse lasten gaan wel door. Dus morgen maar weer bellen.
      Volgens minister Kamp is er voldoende werk, ook voor ouderen. Ik ben nu 63 jaar en hij kan me wat, hij weet echt niet wat er in de praktijk speelt. In 2014 word ik gelukkig 65 en hoop ik overal vanaf te zijn en rust te krijgen maar dit wordt nu met de verhoogde AOW leeftijd pas
      2 maanden later, van wie krijg ik deze periode geld? Ik kijk er dus naar uit alleen maar snel
      1 1/2 jaar ouder te worden maar wil ook nu nog een beetje leuk leven en bij voorkeur nog een baan want ik solliciteer nog steeds (dit is verplicht!!!!) Welke werkgever gaat er nog in zee met een werknemer die bijna de pensioengerechtigde leeftijd heeft.
      Ik wens iedereen veel succes en hoop dat er inderdaad UWV eens op de schop gaat en er medewerkers komen met kennis en geen mix van een beetje kennis hier- of daarvan, professionele
      krachten, die van meerdere zaken kennis hebben en niet alleen binnen hun eigen winkeltje.
      Groeten, een UWV cliënt met helaas negatieve ervaringen

      Verwijderen
  5. Zolang de werklozen jaarlijks 200 miljard verdienen, zal er geen partij zijn die hier iets aan doet.
    Zoek maar op via google: "de rekenkamer" en dan de aflevering: Wat kost een werkloze.

    I rest my case...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit verhaal klinkt mij zeer ebeknd in de oren. Een jaar geleden werden wij (gehele afdeling Werkvoorbereiding) op straat gezet. Een van mijn collega's ging "ziek uit dienst". We zijn nu een jaar verder en hij is nog steeds bezig om dit verhaal bij het UWV af te ronden. Terwijl, inderdaad, de arbeidsdeskundige en de ARBO_arts van het UWV hem geadviseert hadden om ziek zijnde, de WW in te gaan. Ook hier is het één groot gevecht voor zijn rechten. En dan zal ik maar niet beginnen over het fit dat het UWV toegegeven heeft dat wij onterecht ontslaan zijn, maar daar zelf ook totaal niets aan doet. Sterker nog, wij hebben ons er maar bij neer te leggen. En vervolgens gaan drijgen met sollicitatieplicht en alle andere plichten die er op je afkomen. Maar het meeste steekt nog, dat de instantie die onterecht een ontslagvergunning heeft afgegeven, ons behandeld alsof wij allen zelf schuld zijn aan ons ontslag.
    Mart, ik wens je veel succes in de toekomst, en kan je alleen maar adviseren een goede advocaat in de arm te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hallo

    ik heb vol verbazing je verhaal gelezen
    ik kwam 7 jaar geleden door een beknelde zenuw in de ziekte wet en daarna in de WW
    ik ging hier in tiel bij het UWV WW aanvragen en daar zei een medewerker dat ik waarschijnlijk geen WW zou krijgen
    heb die man gevraagd van waar hij flauwekul vandaan haalde en ben weggegaan
    heb met succes een aanklacht ingediend tegen die man
    die man werd ontslagen met de reden dat hij iets zei wat hem verder niets aanging
    na een paar maanden had ik ineens een idee om me om te laten scholen tot taxichauffeur
    dus ik weer naar het UWV
    vroeg of ik daarvoor in aanmerking kwam
    zei een andere man die daar werkte van denk dat jij daarvoor zakt
    dus ik zwaar over de zeik naar de receptie en vroeg naar een serieuze medewerker
    die zette alles in gang
    heb nu 3 jaar mijn volledige taxipas
    toen had ik die werkcoach begin dit jaar een keer nodig was die man ook op straat gezet
    dus ik begon me af te vragen wat voor nu het UWV nog had en heeft
    ben zelf maar op zoek naar werk gegaan en werk nu op eigen initiatief bij een heel leuk taxi bedrijf
    maar van mij mogen ze het hele uwv een keer doorlichten
    wat er nu achter die tafels zit die weten van niets
    ze lopen te roepen dat ze het druk hebben en dat z e achterlopen
    maar als ik langs het UWV rijd staan ze buiten te roken en koffie te drinken
    geen wonder dat ze dan omkomen in het werk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een negativiteit!!
    Met dit soort verhalen is toch niemand geholpen!
    Mijn ervaringen met het UWV zijn prima. Mijn werkcoach gaf direct bij het eerste gesprek aan dat ze waarschijnlijk niet veel voor me zou kunnen betekenen maar dat ik met vragen problemen altijd terecht kon. Telefonisch of via de mail was ze prima te bereiken en gaf ze waardevolle suggesties.
    Helaas voor de werknemers van het UWV hebben zij ook met een reorganisatie te maken gehad (als gevolg van de bezuinigingen). Hierdoor zijn er heel wat medewerkers net als wij werkzoekend.
    Wanneer je positief bent zul je merken dat mensen ook positief op je reageren en daar kom je een stuk verder mee. Het leven is er in iedergeval een stuk aangenamer door!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weinig van gemerkt. Als je aangeeft dat je een opleiding wil gaan doen wordt je doorgestuurd naar het leerwerk loket. Daar kom je erachter dat het enigste wat ze kunnen doen is mee kijken naar een vacature. Want je moet zelf reageren. Dat meekijken/mee zoeken wordt niet gedaan. Want kort gezegd ze hebben geen vacatures die bij hun zijn aangemeld. Heb je zelf een sollicitatie lopen waarvan je al op voorhand weet dat je niet aangenomen zal worden omdat men perse iemand van het vmbo wil hebben en jij mbo niveau 1 hebt. (die uitslag is al eens gegeven, maar toch halsstarrig blijven proberen bij die werkgever omdat je verder wil met je opleiding)Gaan ze niet eens bemiddelen, want zeggen ze het bedrijf is geen cliënt van ze. ze hebben er geen contacten mee. Dus doen ze er ook niks mee. Terwijl het heel simpel is als je iemand/iets niet kent probeer dan contact te maken want jij bent tenslotte wel een cliënt van ze. Maar nee ze komen niet verder dan hun eigen straatje. Kortom gezegd aan het leerwerk loket heb je ook geen barst. Ik vraag me af wat ze überhaupt daar nog doen. Als ze slim zijn zorgen ze ervoor dat dat ze alle leerwerk bedrijven onder hun hoede krijgen. Ze hoeven alleen heel stagemarkt (bedrijven in hun eigen regio tot 30 km) te benaderen. Zodat ze wel kunnen doen waar ze voor zijn bedoeld. Bemiddelen tussen een persoon die een opleiding wil gaan doen en een bedrijf.

    BeantwoordenVerwijderen