donderdag 18 april 2013

Sollicitatieverhaal van de dag




Ik ben 62 jaar en al 2 jaar werkloos, nu 200 brieven verder nog geen baan.

Krijg steeds te horen als ik een reactie terug krijg:
-1 Je past niet in het profiel
-2 Wij hebben teveel reacties gehad en hebben daarom een keuze moeten nemen, helaas u niet....
-3 Meer opleiding etc. etc. zelfs als ik solliciteer als lopende band medewerkster of iets
dergelijks moet je nog een hogere opleiding dan MBO hebben.

Ongeveer 1 jaar geleden ben ik door het UWV bij een bureau geplaatst en die zouden mij wel even helpen, nou dat is boffen........ (niet dus). Het enige wat ze voor mij kunnen doen is een stage/leerbaan, dit houdt in: een kans op een baan of je leert er wat van.

Maar helaas de werknemers waar ik gedumpt wordt (sorry, maar zo noem ik het) hebben al een stop op het aannemen van personeel of zijn al bezig om de contracten van hun personeel niet meer te verlengen.

Een leerbaan kan ik het ook niet noemen, want de werkzaamheden vallen al onder mijn ervaring van 45 jaar. Maar ja, op deze manier hebben deze werkgevers goedkope krachten, betalen geen salaris en geen loonbelasting, dit doet het UWV wel (de WW pot is toch groot/vol genoeg). Tevens doen deze stage werkers het werk wat anders een betaalde kracht kan doen (geen eerlijke concurrentie), maar wat maakt het uit want deze is nu ook ingeschreven bij het UWV (zijn contract werd immers niet verlengd). Het is een rare wereld. Minister Kamp zou zelf eens in een zodanige situatie terecht moeten komen.

Voor mij is het nog 1 jaar en dan houdt mijn WW op, ik heb dan 17 maanden geen inkomen ook geen bijstand omdat wij dan door het inkomen van mijn man net op de grens van het bijstandsniveau zitten. Kunnen wij lekker piekeren (tot ik 65 jaar + 3 maanden ben) hoe wij rond moeten komen. 

Een voordeel...... en deze is voor het UWV, want die kan dan zeggen 1 werkeloze minder.....

Piekerende en slapeloze WW-er

1 opmerking:

  1. Minister Kamp komt nooit in zo'n situatie terecht. Voor hem zal er wel de wachtgeldregeling zijn, plus nog het feit dat hij waarschijnlijk zo'n hoog salaris had, dat hij wel heeft kunnen sparen om zo die 17 maanden door te komen. Maar voor ons, gewone burgers, is deze mogelijkheid er niet.

    BeantwoordenVerwijderen