maandag 15 april 2013

Arbeidsmarkt – Werkgevers maken zich zorgen over het jaar 2021


Zorgen arbeidsmarkt 2021Werkgevers maken zich zorgen om invullen vacatures’ was het eerste wat ik vanmorgen opving in het nieuws. Direct was ik klaarwakker en spitste ik mijn oren. Wat was er gebeurd met de economie en de arbeidsmarkt in de tijd tussen het naar bed gaan gisteravond om half twaalf en het wakker worden om zeven uur vanmorgen?
Moest ik meteen aan de slag om alle werkgevers van Nederland te laten weten dat ik nog steeds per direct beschikbaar was? Wisten vacaturebanken en uitzendbureaus nog wel van mijn bestaan, maar hadden ze verzuimd mijn naam te noemen, toen werkgevers iemand zochten voor invulling van een financiële vacature?  Even sloeg de totale paniek toe.

Arbeidsmarkt 2021

De nieuwslezer ging intussen door met het voorlezen van zijn bericht. En toen kwam de aap uit de mouw. Het ging niet om het invullen van vacatures op dit moment. Nee, werkgevers maakten zich ernstig zorgen of ze in het jaar 2021 voldoende mensen konden vinden om het werk te doen dat dan gedaan moest worden.
Waarom die ongerustheid zo ver van tevoren? Tussen nu en 2021 liggen immers nog acht jaren, waarin kan worden geanticipeerd op de situatie van dat moment. Zorgen maken over iets dat misschien pas over acht jaar kan gebeuren. Ik moet er niet aan denken.
Plots kwam daar het antwoord. Werkgevers maakten zich ernstig zorgen over de maatregel om in 2021 minimaal 5% arbeidsgehandicapten binnen het personeelsbestand te hebben. Hoe kon de regering dit van hun verlangen? Onbestaanbaar, volstrekt onuitvoerbaar. Grijze haren kregen ze er nu al van.
arbeidsmarkt - 2021‘Man, man, wat moeten we met dit soort werkgevers’? Laat ik nou altijd gedacht hebben dat ondernemers inventief zijn, vooruit kunnen denken en over het algemeen problemen goed kunnen tackelen. Maar als ik dit soort kul ’s morgens vroeg op de radio hoor, heb ik een niet zo’n goed gevoel over de arbeidsmarkt. Niet die van nu en niet die van over de komende periode.
Kom op werkgevers, laat zien dat dit soort onbenullige nieuwsberichten niet van jullie kant komt. Dat, als het aan jullie ligt, er voor iedereen kansen op de arbeidsmarkt zijn. Voor schoolverlaters, voor 45-plussers, voor arbeidsgehandicapten en welke andere groep ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten