maandag 8 april 2013

Sollicitatieverhaal van dag




Officieel ben ik met pensioen, maar mentaal ben ik daar nog lang niet aan toe.
Met enige regelmaat komt er een interessante vacature voorbij (HRM) en dan
begint het te kriebelen. Met 40 jaar ervaring en alle denkbare opleidingen wil
ik daar dolgraag graag weer in bezig zijn, desnoods fulltime. Maar ik heb 2 handicaps:
Ik ben 65 en hoogopgeleid. Dat eerste is al ongeveer dodelijk en het tweede maakt
Het nog erger. Ik stel geen eisen, maar ik kan het schudden.

Waar ik me echt aan stoor is het onbenul bij veel selecteurs. Ik heb een paar duizend
vlieguren in selectie, maar wat je tegenwoordig aan de voordeur tegenkomt is vaak
schrijnend. Snelle hittepetitten van 23 met een Mbo-diploma moeten kandidaten
selecteren voor gekwalificeerde functies, maar waar de titel MA voor staat weten ze
niet. Laatst vroeg er een naar Bedrijfskunde en er staat duidelijk in mijn CV dat ik drie
post-HBO’s heb, waaronder Bedrijfskunde. Waarop het wicht serieus zei: “Oh ja, nu
zie ik het. Post-HBO, dat is toch een schriftelijke cursus, he.” En dat moet voor een
bedrijf selecteren.

Voor een vacature die voor 98% op mijn profiel paste kreeg ik per kerende mail een
afwijzing. Bij navraag kreeg ik –bij uitzondering- een eerlijk antwoord: u hebt veel meer
opleiding dan de baas en daarom wil hij u niet. 

1 opmerking:

  1. wow, dat laatste zegt véél meer over die baas dan over degene die de selectie begeleid. Het is echter inderdaad schrijnend om toe te moeten zien hoe onervaren mensen bepalen wie er wel of niet geschikt ids voor een bepaalde functie.

    BeantwoordenVerwijderen