Wat is het voordeel van een lidmaatschap bij een brancheorganisatie? Dat vragen steeds meer ondernemers zich af: tienduizenden geven hun eigen vereniging een onvoldoende voor meerwaarde.
Steeds minder vaak slagen deze instellingen erin hun toegevoegde waarde duidelijk te maken. Gemiddeld krijgt de branchevereniging een 6,5 van haar leden. Het minst tevreden zijn de bedrijven in de detailhandel (gemiddeld 5,9).
Dat blijkt uit onderzoek dat risicoadviseur en verzekeringsmakelaar Aon Nederland liet uitvoeren onder 2.200 bedrijven. Een op de vijf leden (18%) geeft hun branchevereniging een vijf of lager. Zij vinden dat de prijs niet in verhouding staat tot wat het hen oplevert (53%).
Twee op de vijf bedrijven is aangesloten bij een of meerdere koepels of brancheorganisaties, vanwege belangenbehartiging, informatievoorziening, dienstverlening en ledenvoordelen. Hoge kosten zijn vaak een reden om af te zien van een lidmaatschap. Verenigingen die hun leden aantoonbaar waar voor hun geld bieden, maken de hoge verwachtingen wél waar.
43% van de ondervraagden vindt het belangrijk dat de branchevereniging zich inzet voor inkoopkorting bij leveranciers en dienstverleners, wat vaak niet gebeurt (52%). Een derde van de leden maakt wel gebruik van de inkoopvoordelen. Dit is goedkoper (29%), gemakkelijk (26%) en omdat men zo de contributie terugverdient (23%).
Op het gebied van cao-onderhandelingen en de belangenbehartiging in Den Haag en Brussel zijn leden wel positief. Verder zijn de trainingen en opleidingen van brancheverenigingen populair. Zo’n 44% van de leden maakt hiervan gebruik.
,,Door meer financiële voordelen te bieden kunnen brancheverenigingen hun meerwaarde hard maken,’’ zegt Chris Laarman, commercieel directeur van Aon Verzekeringen. Hij vindt dat het aanbod van concrete diensten actiever moet worden uitgedragen.
bron; telegraaf.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten