donderdag 18 oktober 2012

De markt voor nieuwe winkelcentra zit in het slop

door Joris Polman

AMSTERDAM -  De markt voor nieuwe winkelcentra zit in het slop. Door de aanhoudende crisis houdt de consument zijn hand op de knip en banken zijn ook niet meer zo scheutig met financieren. Nieuwe winkels worden er dan ook nauwelijks gebouwd. En renovaties van verouderde winkelcentra verlopen steeds moeizamer, omdat investeerders vooral geïnteresseerd zijn in toplocaties in de grote steden. Met een verdere verschraling van het aanbod voor de rest van Nederland als gevolg.

    Na 32 jaar dreigt het doek te vallen voor de schoenlappersfamilie Van Lent en hun Quick Shoe Service in de winkelpassage tussen het Damrak en de Nieuwendijk in hartje Amsterdam, ook wel bekend als de Beurspassage. De familie moet wijken voor de plannen van projectontwikkelaar TOP Vastgoed en vastgoedbelegger Bouwinvest. Bij Van Lent overheerst berusting.
    Ook de schoenlappers snappen dat de Beurspassage, het aanpalende pand met daarin een vestiging van het C&A en het winkel- en kantorencomplex aan de overkant van de Nieuwendijk nodig aan een opknapbeurt toe zijn.
    Projectontwikkelaar TOP Vastgoed doet wat steeds meer ontwikkelaars proberen te doen. Geld verdienen met het opknappen van winkelstraten en -centra. De jongste cijfers van de Nederlandse vereniging voor projectontwikkelaars NEPROM bevestigen dat beeld. „Het winkeloppervlak zal de komende jaren minder groeien dan in de afgelopen tien jaar. Winkelontwikkeling draait steeds meer om herontwikkelen en steeds minder om uitbreiding”, stelt NEPROM-directeur Jan Fokkema vast. In 2011 betrof bijna de helft van alle opgeleverde winkelpanden dan ook ’herontwikkeling’, zo blijkt uit de jaarlijkse NEPROM-rapportage Commercieel Vastgoed in Nederland.
    bron;telegraaf.nl

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten