dinsdag 23 oktober 2012

Sociale media schadelijk voor de opvoeding?


Baroness Greenfield, een gerenommeerde neurowetenschapper aan de Universiteit van Oxford, waarschuwt voor het overdreven gebruik van sociale media door jonge kinderen. Ze zouden immers een obsessieve persoonlijkheid, slechte zelfbeheersing en een kortere aandachtsspanne riskeren. Dat schrijft de Britse nieuwssite The Telegraph.
Een meerderheid van de Britse 13- tot 17-jarigen spendeert wekelijks meer dan dertig uur in de virtuele wereld. De jongeren houden zich bezig met computers, mobiele telefoons, videospelletjes en andere technologie gebaseerd op een scherm. Greenfield vreest dat die afhankelijkheid zal leiden tot een 'herbedrading' van de hersenen en volwassenen zal opleveren die minder goed overweg kunnen met de werkelijkheid.

'Het menselijke brein wordt beïnvloed door de omgeving. Een stimulerend milieu is dan ook noodzakelijk om op te groeien en zich goed te ontwikkelen', leert Greenfield. Uren voor het scherm spenderen, in plaats van te spelen met leeftijdsgenoten, zou jonge kinderen verhinderen om emotionele en sociale basisvaardigheden aan te leren.

Feedback
De wetenschapper hekelt tevens het belang van populariteit en invloed op sociaalnetwerksites zoals Twitter en Facebook. Ze gelooft dat daardoor een generatie is ontstaan die voortdurend hunkert naar feedback en waarschuwt voor narcisme en een gebrek aan eigenwaarde, 'want je zal altijd iemand vinden die beter of mooier is dan jezelf'.

'Een identiteit die gevormd wordt door het virtuele en het verlangen naar vluchtige commentaren van derden, maakt mensen minder weerbaar voor de 'echte wereld', vreest Greenfield. Het is belangrijk dat kinderen vroeg leren hoe ze onder meer lichamelijk en oogcontact kunnen leggen of lichaamstaal kunnen interpreteren, iets wat moeilijk te ontdekken valt achter een computerscherm.

Aandachtsspanne
Britse leerkrachten waarschuwden eergisteren nog dat de overdreven blootstelling aan alle technologie die we tegenwoordig kennen, het concentratievermogen van jongeren heeft verminderd. Uit een bevraging bleek dat drie vierde van de leerkrachten al ondervonden heeft dat de aandachtsspanne van jongeren is verminderd in vergelijking met vroeger.

bron;ad.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten