woensdag 17 oktober 2012

Hoe gebruik je social media bij een banenzoektocht

Het eerste boek van loopbaancoach Aaltje Vincent leidde baanzoekers stap voor stap door het zoekproces. Haar nieuwe boek, Jobmarketing 2.0,  legt uit hoe in iedere stap social media ingezet kunnen worden. 

Hoe vind je een baan?‘In de eerste plaats zoek je de organisaties uit die interessant voor je zijn en die op de goede reisafstand van je huis zitten. Daarna ga je netwerken onder de mensen die nu het werk doen dat jij wilt doen. Zij weten het eerste of er een vacature is. Ten slotte moet je een goed, kort cv maken. Iemand moet in vijftien seconden kunnen beslissen of hij je wil uitnodigen.'

En met social media erbij? ‘Via LinkedIn kun je profielen van bedrijven vinden en mensen benaderen die er al werken. Je kunt hen op Twitter gaan volgen, zodat je het als eerste hoort als er een vacature is. Ook leer je uit de tweets veel over het bedrijf. Op Facebook loof je een fles wijn uit voor de tip die leidt tot een baan. Mensen willen elkaar graag helpen, en zo stel je hen ertoe in staat.' 

Werkt het?‘Als je lukraak rondtwittert dat je werk zoekt, weten mensen niet wat ze met je aan moeten. Als je precies weet wat je zoekt, werkt het wel. Dan kun je alle middelen heel gericht inzetten. Je houdt via LinkedIngroepen je vakkennis bij, je hoort van congressen die relevant zijn voor je werk en je onderhoudt contacten met oud-collega's die een aanbeveling voor je kunnen schrijven. Eenmaal op gesprek helpt het ook enorm als je kunt refereren aan iets wat je gesprekspartner getwitterd heeft, of iets wat je gezien hebt op zijn LinkedInprofiel. Dat kan zomaar de doorslag geven.'

door;Auteur: Florentine van Lookeren Campagne
bron;intermediar.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten