Mobiel internet is sterk in opkomst, maar in Nederland staat mobile commerce (m-commerce) nog in de kinderschoenen. Voor ondernemers binnen het mkb is het belangrijk dat ze hun mobiele strategie helder hebben, maar dit is bij slechts 16% momenteel het geval.
Dit blijkt uit onderzoek van ING. Bij meer dan 80% heeft het ontwikkelen van een mobiele strategie geen prioriteit. Voor de ondernemers die wel een mobiele strategie hebben, betekent dit in meer dan de helft (55%) van de gevallen een website voor de smartphone. Iets meer dan een kwart (27%) heeft een of meerdere apps voor klanten, en 23% verkoopt producten/diensten via een mobiele website.
De smartphone is populair in het mkb: driekwart van de ondernemers heeft er een, die voor een groot deel ook voor zaken wordt gebruikt. Vooral mailen (86%’, het gebruiken van de agenda (84%) en het zoeken van informatie (78%) zijn veelgebruikte doeleinden.
De populairste zakelijke apps onder mkb’ers zijn: bankieren, LinkedIn, Twitter, Dropbox en Whatsapp.
Ondanks deze cijfers is de helft van de ondervraagde ondernemers het eens met de stelling dat 'mobiel ondernemen de toekomst is in Nederland’. Ook vindt 56% dat mobiel ondernemen steeds belangrijker wordt voor het eigen bedrijf. Een mobiele strategie is volgens ING niet alleen belangrijk voor de omzet en zichtbaarheid te vergroten, maar ook om de concurrentiepositie te verbeteren.
bron; telegraaf.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten