dinsdag 25 september 2012

Achterstallige betaling van facturen tussen bedrijven is een bekend probeem


Achterstallige betaling van facturen tussen bedrijven is een bekend probeem. Vaak is dit het gevolg van een gebrek aan liquide middelen, maar gebleken is dat meer dan de helft betalingen geheel bewust na de gezette termijn plant.

    Ruim een derde doet dit, omdat ze een andere termijn bepalen dan op de factuur staat. Een ander groot deel (30%) plant betalingen bewust te laat om de eigen liquide middelen op peil te houden. Dit blijkt uit onderzoek van creditmanagementorganisatie GGN. Aan bedrijven werd gevraagd hoe zij omgaan met debiteuren die niet kunnen betalen en welke invloed economische ontwikkelingen hebben op hun creditmanagement.
    Kleine bedrijven dupe
    Gek genoeg verwachten maar weinig laat betalende bedrijven (22%) dat andere ondernemingen betalingen ook bewust uitstellen. Vooral kleine bedrijven zijn de dupe van achterstallig betaalgedrag, omdat zij vaak geen buffer hebben. 23% van alle respondenten denkt in ernstige financiële problemen te komen als het zo doorgaat.
    Bedrijven die voornamelijk consumenten als klant hebben (b2c) hoeven minder te vrezen voor erbarmelijk betaalgedrag dan ondernemingen die producten en diensten aan andere bedrijven leveren (b2b).
    “Wat ik zorgwekkend vind, is dat bedrijven zelf -in de zoektocht naar geld- betalingen frustreren. Die verslechterde betalingsmoraal houdt de crisis juist in stand. Een wetwijziging die voor januari 2013 op de planning staat, reguleert de betalingstermijnen. Ik vraag me af wat we daar in de praktijk van terugzien en betwijfel of daarmee de moraal ook verbetert,” zegt bestuursvoorzitter van GGN Henk Keizer.
    Digitaal
    Hoe voorkom je nu dat je maanden op je geld moet wachten? Het percentage nota's dat wel op tijd wordt betaald, is hoger bij digitale facturen (79%) dan bij papieren exemplaren (69%). Desondanks prefereren de meesten nog steeds factureren via de post (54%). “We zien dat er nog veel winst te behalen valt in digitalisering. Maar daar moeten bedrijven zich niet op blind staren; persoonlijk contact is minstens zo belangrijk,’’ aldus Keizer.
    Wat ook kan helpen, is een telefonische herinnering, meent 41% . De resultaten laten zien dat dat vermoeden klopt. De bedrijven die hun klanten achterna belden, gaven vaker aan dat zij na de eerste aanmaning 60% tot 100% van de openstaande vorderingen inden.

    bron;telegraaf.nl

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten