donderdag 27 september 2012

Sollicitatiegesprek vervangen door computer


Sollicitatiecommissie vervangen door een computer

computer
De computer wordt steeds vaker gebruikt om potentiële werknemers te beoordelen. Foto NRC / Maarten van Haaff
Werkervaring en sollicitatiegesprekken doen er niet langer toe. De computer neemt die taak over en dat blijkt stukken beter te werken dan de persoonlijke benadering.
Kopieergigant Xerox heeft het roer omgegooid. Jarenlang namen ze personeel voor hun callcenter aan op basis van ervaring. Maar de “computer said no“. Callcenter-medewerkers kunnen beter worden aangenomen op basis van persoonlijkheid, zo bleek uit algoritmes. Creatieve types bleven langer in dienst dan het nieuwsgierige type, schrijft de Wall Street Journal.

HIGH POTENTIAL

Xerox probeerde het een half jaar uit met de computer en het aantal afhakers onder de medewerkers daalde met een vijfde. Door de vragen die een computer stelt, kan er beter worden voorspeld of een werknemer te snel ontslag neemt, de werkgever aansprakelijk gaat stellen bij arbeidsongeschiktheid of geneigd is te stelen van het bedrijf. Het sollicitatieproces via een computer bestaat uit scenario’s die de sollicitanten in het werk mogelijk gaan tegenkomen. Op basis van de antwoorden bepaalt de computer of de sollicitant low, medium of high potential is voor het bedrijf.
Software kan ook worden ingezet om te beoordelen wie er een promotie moet krijgen.

INTUÏTIE

De computer als sollicitatiecommissie blijkt een groeiend fenomeen. In 2011 werd er wereldwijd 3,8 miljard dollar uitgegeven aan de software, een stijging van 15 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Managers die op basis van intuïtie mensen aannemen, zitten nog wel eens mis, aldus experts.

DISCRIMINATIE

De software is gevoelig voor discriminatie. In Amerika zijn al wat rechtszaken gevoerd over de vraag of de computer discrimineert. Zelfs als ouderen of minderheden zonder opzet door de computer worden weggefilterd, kan dat tot rechtszaken leiden.
De software is een aanvulling, zeggen de makers. In de toekomst kan de software ook worden ingezet om te beoordelen wie er een promotie moet krijgen.

Bron. NRC.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten