vrijdag 28 september 2012

Sollicitatieverhaal week 39

Ook ik (IT-er en biologisch 52 jaar "oud") herken me volledig in onderstaande verhalen. Ben sinds 9 maanden op zoek naar een nieuwe baan. Zie ook vaak dezelfde vacatures voorbij komen waar ik eerder (via W&S)op gereageerd heb maar "er waren zogenaamd betere kandidaten" . Inmiddels wel de ervaring dat er onder W&S bureau's behoorlijk wat kaf onder het koren zit: vooral de massamail acties waarbij meneen steekwoord tegenkomt van een competentie die je voor het laatst 15 jaar geleden ooit hebt opgedaan en waar men dan op reageert. 

Ik hou inmidddels een blacklist bij van dergelijke bureau's bij en dat scheelt behoorlijk wat tijd & frustratie. Wat handig werkt is een standaard set met vragen die je een recruiter kunt stellen zodat je weet of de recruiter zijn/haar huiswerk gedaan heeft. Mijn ervaring leert dat heel veel recruiters hun zaakjes slecht voorbereiden en maar wat aanklooien.

Bedrijven (en doorgaans zijn dat kennelijk niet de beste om voor te werken) schijnen verder last te hebben van een korte termijn visie door te blijven zoeken naar het spreekwoordelijke schaap met de 5 poten. NL vergrijst immers in rap tempo en als je (als zichzelf serieus bedrijf noemend) halsstarrig blijft zoeken naar een 19 jarige met x jaren ervaring + exotische competententies, dan heb je als HR-/business manager van dat bedrijf kennelijk tijd over en niks beters te doen...

Bij bedrijven waar ik op gesprek mocht komen ook de gekste dingen meegemaakt: onbeschoft & onproffessioneel gedrag van een "toekomstige" collega tijdens een eerste gesprek, gesprek dat (zonder opgaaf van redenen) een kwartier te laat begint, incompetente/arrogante HR dames of het blijkt dat over de inhoud van aangeboden vacature niet helemaal goed is nagedacht (wat meestal blijkt nadat ik gericht wat vragen heb gesteld).

Ik ondervind ook aan den lijve dat het vinden van een goede baan in deze tijd niet makkelijk is. Toch ben ik er van overtuigd dat het tij (weer) zal keren.

De aanhouder wint dus geef nooit op !.

10 opmerkingen:

  1. Als een ervaren logistiekeling kan ik dit verhaal geheel onderschrijven. Ook ik krijg met regelmaat een terugkoppeling waarin dan netjes vermeld wordt dat er kandidaten zijn die beter aansluiten bij het gevraagde profiel. Als je over de 50 bent wordt je te oud en ben je te duur voor een werkgever.

    Ja ze zien liever een knaapje van 20 die alle vaardigheden bezit die jij in de laatste 25 jaar hebt opgebouwd. Begrijp mij goed het is natuurlijk dat we deze jongeren een kans moeten geven om deze vaardigheden te leren.
    Het is daarintegen belachelijk dat de kennis die je hebt opgebouwd, blijkbaar niet meer gewaardeerd wordt als de 50 gepasseerd bent. Hoe help je een land naar de klote!! En de overheid verwacht wel dat we door blijven werken tot ons 67e? Wie kan mij aangeven hoe ( als je buiten je eigen schuld op straat komt te staan) je tot je 67 actief in het proces wil meewerken maar door een paar snotneuzen bij W&S bureaus al bijvoorbaat wordt afgeschreven vanwege je leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bovenstaand verhaal is door mij (ooit) op deze site gepost. Inmiddels zijn we 3 maanden verder,

    Ik kan inmiddels melden dat ik (IT-er, 52 jaar "oud") na ruim een jaar een nieuwe baan gevonden heb !!! Uiteindelijk gaf de combinatie van een degelijke & professionele recruiter + een doortastende en snel acterende organisatie de doorslag.

    Nadat ik een goed intake gesprek had met de betreffende recruiter, volgende al heel snel het eerste gesprek met de werkgever. De klik was er vanaf het 1e gesprek. Een dag later volgde de uitnodiging voor een 2e gesprek. Wederom kundige & professionele gesprekspartners en wederom een klik. Op de dag van het 2e gesprek (een week na het 1e) volgde 's avonds om 18.00 het telefoontje met de mededeling dat ik was aangenomen. Al met al heeft het traject dus iets meer dan een week geduurd; zo kan het dus ook....

    Mijn tips/ervaringen:

    * Hou een blacklist/whitelist bij van recruiters/W&S bedrijven. Zo voorkom je dat je tijd/moeite verspild
    aan "CV schuivers"
    * Vraag de aanbieder wat er voor de functie gevraagd wordt; klopt het functieprofiel ? wat is de "vraag achter de vraag" ?
    * Vraag de aanbieder of er (voor de aangeboden functie) sprake is van uitbreiding of vervanging
    (Is dat laatste het geval: hoe vaak is er al sprake geweest van vervanging en wat waren de redenen ?. Dat geeft nl. een indruk van het betreffende bedrijf...).
    Vraag de aanbieder hoeveel kandidaten er al zijn aangeboden. Hoeveel zijn er daadwerkelijk op gesprek geweest ? Wat waren de redenen voor afwijzing ?
    * Vraag de aanbieder of deze het bedrijf/de afdeling/de manager van persoonlijke contacten kent ?

    Antwoorden op bovenstaande vragen geven je een goede indruk of de aanbieder zijn huiswerk heeft gedaan EN of het bedrijf weet wat het denkt te willen EN een aantrekkelijke werkomgeving kan bieden...

    Als het tot een 1e gesprek komt, vergeet dan het volgende niet:

    Niet alleen de sollicitant komt zich presenteren & "verkopen" aan het bedrijf. Het bedrijf dient zich ook aan de sollicitant professioneel en geloofwaardig te verkopen. (Te) veel bedrijven vergeten dat nog wel eens... Verder geldt voor een 1e gesprek de standaard dingen (bereid je degelijk voor, kom op tijd, stel vragen en wees gepast assertief !)

    Uiteindelijk is een beetje geluk ook onontbeerlijk (tegen de juiste recruiter aanlopen die de juiste contacten heeft). Met gewoon volhouden en tijd (blijven) investeren ben je echter al voor 80% op weg.

    Vroeg of laat werpt dat echt zijn vruchten af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tips, ook ik kijk rond voor een nieuwe baan nu ik weet dat er in mijn bedrijf een reorganisatie aankomt. Tevens deel ik uw mening over de W&S bureau's.
      Ik steek zeker iets op van uw verhaal! Succes met uw baan.

      Verwijderen
  3. Na een paar jaar Nederland, ben maar weer eens verhuisd naar het Oosten. Daar wordt leeftijd en ervaring WEL gewaardeerd. In Nederland heb je inderdaad te maken met een stelletje snotneuzen die het allemaal beter weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mij man is voor de zoveelste keer naar een uitzendbureau geweest naar een reaktie op een vacature aan de telefoon werd gezegt stuur maar even je cv door en dan kijken we er naar als u voor de vacature in aan merking komt dan bellen we u voor een afspraak . vanochtend is hij dan heen geweest voor een gesprek maar daar eenmaal aan gekomen blijkt er niet eens werk te zijn. nu moeten we al zuinig aandoen met het geld wat we hebben en heeft het ons toch weer geld gekost helaas.en bij een uitzendbureau je even komen inschrijven is er ook zo niet meer bij want het eerst wat ze zeggen is als u het niet eens bent met ons uurloon dan kunt u weer gaan en hoeft u zich niet in te schrijven, wat ik dan niet snap is hoe kom je dan aan het werk????????????????

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kreeg eindelijk een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. Heb 30 jaar ervaring in administratieve functies, van Depotmanager tot personeelscoordinator, administratief medewerkster, secretaresse enzo. Dit gesprek betrof een callcentermedewerkster bij Boll.com. Bij aankomst bleek het een soll.bijeenkomst te zijn voor HBO mensen die de klachten van Boll.com per email moesten zien te beantwoorden. Het "gesprek" duurde inclusief een zeer uitgebreide test en rondleiding 3 uur. Aan het einde van de tour kregen we een persoonlijk gesprek (met een dame van ongeveer 25 jaar) die zeer entousiast over mij was, en mij alles tot in de puntjes nogmaals vertelde. Als laatste zin vertelde ze mij dat ik dan ook heel blij mocht zijn met een salaris van acht euro en nog iets p/u bruto. Dit is niet eens het minimum uurloon van een 23 jarige!!! Ik ben al een hele tijd werkeloos heb geen inkomen maar verhonger nog liever dan dat iemand van 25 mij als imbiciel behandeld. Waar gaat het in dit land naartoe. En dan moeten wij nog tot 67 jaar werken??? Kan mij iemand vertellen waar?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste lezer,
    Vanavond las ik veel van de ervaringen op het gebied van werk zoeken, ik werk als hulpverlener en moet zeggen dat ik vanaf 2009 kortdurend allemaal korte banen ook zelf uitkies. Nu krijg ik wel vragen over dit verloop in mijn CV en leg dan uit dat ik er zelf ook voor kies om kortdurend te werken. Ik wil mezelf nl de ruimte als mens blijven geven om niet in een soort benauwdheid te gaan leven. Sinds kort ben ik weer gaan vissen haha, en geniet van mijn vrijheid. Nu ik 50 ben en goddank nog kern gezond wil ik ook vooral genieten en me niet door zorg laten leiden voor een baan.
    Mijn ervaringen met het UWV zijn goed, ik ben blij dat ik een uitkering krijg in de poosjes die ik er soms voor het eerst afgelopen jaar gebruik van kon maken.
    Versoberen is vervelend, maar niet ondenkbaar en met mijn jongste kinderen kruip ik door de Albert heijn haha, want het goedkoopste staat toch altijd laag..hoe symboliek...
    Ik weet dat het lastig is, werk geeft je een identiteit, een verhaal, contacten, maar uitstraling, ontspanning en geluk staat op je gezicht geschreven en een mooi goedlachs mens verkoopt zichzelf het beste.
    Kortom, probeer die vervelende jaar contracten ook als je voordeel te zien en als een nieuw spannend avontuur en daarnaast relativeren en tja, proberen positief te blijven..en met een slechte dag juist naar buiten te gaan en eens stevig door te wandelen..echt het helpt!
    En nee, ik ben geen verwende tante die het allemaal goed weet, juist door tegen wind creëer je karakter
    Heel veel succes allemaal en maandag, ja ga ik weer eens solliciteren, echt altijd leuk die gesprekken

    BeantwoordenVerwijderen
  7. tot je 67 als het aan de vvd ligt werk je tot je 69,7 jaar het word eens een keer tijd dat alle uitzend krachten het werk eens een keer stop zetten voor een week of 2 dan eens kijken wat er gebeurd
    wij pikken dit te lang nederlanders slikken alles pensioenverhoging als je 20 of 30 jaar aan het werk ben geweest en je krijgt een ww uitkering waar je altijd voor gewerkt hebt
    alleen maar ellende krijg je ben nu meer dan 2,5 jaar bezig om van hot naar her te gaan maar ja we moeten flexibel zijn voor deze kut regering

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ben 38 zelfstandig werkend kok, leermeester zie mijn leerlingen nu aangenomen worden op banen waarop ik reageer. Dit is mijn verhaal, Vorig jaar nog vast contract en alles liep wel, maanden van boven de 250 uur, soms 21 dagen achter elkaar doorwerken, in hoogseizoen 300 uur plus, allemaal tegen minimum uurloon hoor dus ik kon met beslag op mn loon net rondkomen, bedrijf falliet gegaan werd werkeloos moest schuldhulp in, ww uitkering kwam maar niet op gang(horeca uren etc.) eindelijk werk gevonden na 4 maanden voor 32 uur, contract belooft na 3 maanden, melde me ziek op vrijdag(hand op mn hart, weet nog eens de naam van mn huisarts niet omdat ik in de afgelopen 6 jaar mezelf nooit heb ziek gemeld) werd maandags ontslagen en uwv korte mijn uitkering met 25% omdat ik te weinig gesolliciteerd zou hebben ww-uitkering. Ik dacht dat ik mijn contract zou krijgen dus laatste maand te weinig sollicitaties ingeleverd, losstaand van de 50 andere sollicitaties in de periode daarvoor !!???. Door de korting van uwv heb ik nu huurachterstand en moet van 140euro per 4 weken rondkomen en wordt mn kamer uitgezet. Kan niet in de bijstand omdat feitelijke ww-uitkering hoger ligt met paar tientjes dan de bijstandsuitkering. Oftewel ik denk met mn 38 dat ik me maar ga aanmelden bij de penitiare inrichting en vast ga zitten want hoe moet ik rondkomen als ik op straat sta.
    Kom nog eens niet voor schuldhulp in aanmerking omdat je 3 maanden je vaste kosten moet kunnen betalen. Dit alles in een jaar tijd, zoek nu productie banen of alles wat maar kan.
    Positief blijven denken is moelijk als alles van je wordt afgepakt en doordat ik schulden heb als crmineel wordt behandeld, en geen mogelijkheden heb om te betalen. Ik weet dat er vele zoals mij zijn die middelbaar jong zijn en keihard willen werken maar die laag wordt onder de armoede grens geschoven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Herkenbaar allemaal, zelf 55 jaar en momenteel jaar lang in de WW. Van af mij 16e gewerkt, de dagen dat ik ziek ben geweest in mijn werkzame leven zijn op 1 hand te tellen en nu sta je op straat met een uitkering. Van de 10 sollicitatie's die je doet krijg je er van 1 antwoord met een kreet U bent overgewalifiseerd of U past niet in het profiel, terwijl ik aan alle eisen voldoe, behalve mijn leeftijd waarschijnlijk. In het begin zit je elke dag achter de computer werk te zoeken en denk je van er zal toch wel iets voor me zijn, maar nee niemand moet de 50 plusser meer hebben. Hoelang ik het nog blijf volhouden weet ik niet, de rek is er uit, eigen huis en hypotheek hangt als een molensteen om mijn nek. Niemand kan helpen ook de gemeente niet je mag het lekker uitzoeken allemaal in dit Nederland. Huis verkopen is geen optie want dan blijf ik met restschuld zitten en bovendien huurwoningen zijn er niet, moet ik eerst 6 jaar op de wachtlijst, dus waar ik in de tussentijd moet wonen ? En dan moeten we allemaal tot ons 67 blijven werken, maar als niemand meer de 50 plusser wil hebben in zijn bedrijf dan vraag ik me af hoe dit verder moet. Bijstand wordt je ook niet vrolijk van en ga je financieel er nog meer op achteruit, dus dat wordt sparen voor een kartonnen doos. Nederland is lekker bezig zo en er is geen begrip voor mensen met een uitkering, worden behandeld als kansloos.
    Positief blijven zeggen ze bij UWV en gewoon door blijven zoeken naar werk, U heeft nog 2 jaar WW te gaan en er komt vast wel iets op Uw pad. Hoe moet ik dit nu geloven, zelf voor eenvoudig productiewerk ben ik overgekwalifiseerd dus hoe het verder moet allemaal ?

    BeantwoordenVerwijderen