woensdag 26 september 2012

KvK veegt eigen blunder onder tapijt


Een eenmansbedrijfje uit Houten is maandag een miljoenenorder misgelopen omdat de Haagse Kamer van Koophandel de eigenaar per abuis als failliet had geregistreerd. Vervolgens probeerde de KvK haar eigen blunder onder het tapijt te vegen. Eigenaar/slachtoffer Emmanuel Gruijs: 'Eerst schrok ik me lens, nu ben ik woest', vertelt hij aan het AD.
Het internetbedrijfje Activeworlds Europe, specialist in virtuele werelden, maakte jarenlang tonnen omzet. Eigenaar Emmanuel Gruijs had grote klanten als ABN Amro, Siemens Unilever, Defensie en ThiemeMeulenhoff binnen gehengeld. Een aantal grote klanten ontwikkelen de geleverde software zelf door, waardoor de jaaromzet van zijn bedrijf verschrompelde tot 50, 60 mille.

'Je kunt je dus voorstellen wat voor impact het had toen een grote Amerikaanse klant met wie ik op het punt stond een miljoenencontract af te sluiten, zonder meer de opdracht van mijn leven, me begin deze week per mail meldde dat hij het voor gezien hield. Ik heb meteen gebeld wat de reden was, en toen schrok ik me pas echt lens: mijn toekomstige klant had me laten natrekken door zijn juridische dienst en had ontdekt dat ik failliet was.'

Gruijs, die direct contact opnam met de Kamer van Koophandel, wist al snel waar de fout lag. 'Een bedrijfje in vrachtwagenonderdelen in De Lier, met dezelfde naam als mijn bedrijf, was vorig jaar onder míjn inschrijvingsnummer failliet verklaard. Ik was mijn opdracht dus kwijt door een blunder van de Kamer van Koophandel.' Herman Loman van de Kamer van koophandel in Utrecht bevestigt het verhaal van Gruijs.

Verwarring
'De fout, gemaakt bij de KvK Haaglanden, is onderkend en wordt rechtgezet. De verwarring is ontstaan doordat het failliete bedrijf uit De Lier en dat van meneer Gruijs precies hetzelfde heten. In Den Haag is vervolgens het dossiernummer van meneer Gruijs aan het failliet van het bedrijf uit De Lier gekoppeld. Ik geloof niet dat we zoiets ooit eerder hebben gehad.'

De KvK Haaglanden ontkent in alle toonaarden dat het gaat om een fout. 'En nee, die hebben we ook echt niet snel weggewerkt, vertelt Willeke Schalk. 'Als er bij ons mutaties zijn aangebracht in een dossier, dan kun je dat vijftien jaar later nóg zien. En ik zie hier geen mutatie.' De Kvk belooft meneer Gruijs zo spoeding mogelijk terug te bellen, maar hij is nog altijd niet teruggebeld en is daar knap pissig over. 'Ik vind: zo ga je niet met klanten om. Ze kunnen toch op zijn minst even 'sorry' zeggen?'

Gruijs praat al sinds maandagavond 'als Brugman' om zijn mega-order te redden, en overweegt sterk de Haagse KvK aansprakelijk te stellen als dat niet lukt.

bron;ad.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten