woensdag 26 september 2012

De btw-verhoging zorgt voor hand op de knip


De btw-verhoging zorgt ervoor dat de consument flink de hand op de knip zal houden en zich wel tweemaal bedenkt alvorens een dure aankoop te doen. Bijna de helft van de Nederlanders zegt te gaan bezuinigen.
Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van het AD. Volgens het onderzoeksbureau verwacht 94 procent van de Nederlanders dat ondernemers de rekening van de btw-verhoging zullen doorschuiven naar de consument. Hierdoor geeft 46 procent van de huishoudens aan te zullen besparen, vooral op consumentenelektronica, kleding en woonaccessoires.

Vooral vrouwen, dertigers en veertigers en mensen met een modaal of lager inkomen zeggen door de stijging van 19 naar 21 procent minder geld uit te gaan geven.

Signaal
Een opvallende uitkomst volgens GfK. 'Het is slechts een stijging van 2 procent. Dat zoveel mensen aangeven pas op de plaats te zullen maken, is een duidelijk signaal. Mensen hebben al het gevoel dat alles steeds duurder wordt en zien dat zij aan het eind van de maand steeds minder overhouden. Zij moeten wel besparen om rond te komen. En vooral de modemarkt, die toch al langere tijd in zwaar weer verkeert, zal dit flink gaan merken,' stelt Gino Thuij van Gfk.

Niet te vrezen
Toch hoeven de consumenten niet te vrezen dat zij de tariefsverhoging meteen maandag terugzien op hun kassabonnetje, zo stelt onderzoeker Charles Kalshoven van het ING Economisch Bureau. Volgens hem zullen Nederlandse ondernemers de komende maanden nog terughoudend zijn met het doorvoeren van het hogere tarief van 21 procent. 'De winkeliers gooien niet direct de prijzen omhoog. Psychologische prijzen, stevige concurrentie en dalende bestedingen houden dat tegen.'

bron;ad.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten