maandag 27 augustus 2012

Vijf misvattingen die jouw loopbaan kunnen belemmeren


gekruiste vingers
Welke fout was essentieel voor je loopbaan? Intermediair vroeg het de afgelopen jaren verschillende succesvolle professionals. Hieronder een selectie.



Fout 1: Denken dat onderzoeken en cijfers heilig zijn

Denk zelf ook na, zegt Lucas van Dal van overhemdenshop The Art of Camouflage. ‘Toen ik begon met Camouflage had ik een bijna wetenschappelijk verantwoorde start: alles was uitgezocht. We hadden een hele partij laten maken gebaseerd op de gemiddelde maten van de Nederlandse man. Maar de gemiddelde man koopt zijn shirts bij de Hema. De iets modegevoeliger man die bij ons koopt is over het algemeen meer afgetraind. We begonnen het bedrijf met een onverkoopbare partij.' Unilever-ceo Peter ten Kulve herkent dat alleen afgaan op onderzoeken niet werkt. ‘Ik heb in het begin van mijn carrière een ijsproduct gelanceerd, yoghurtijs. Consumentenonderzoek wees uit dat mensen gezond ijs wilden. Dat liep helemaal niet. Toen heb ik geleerd dat wat mensen in onderzoeken zeggen te willen, niet hetzelfde is als wat ze in werkelijkheid willen. Ze geven sociaal wenselijke antwoorden.'


Fout 2: Het bedrijf te snel willen laten groeien

Miljonair Kees Zegers zegt alle fouten te hebben gemaakt die bij ondernemen horen. Maar één keer ging het echt faliekant mis. Tijdens de dot-comhype startte hij een e-mailuitgeverij in nieuwsbrieven. ‘We hadden twee miljoen euro investeringskapitaal en dachten: fuck it. Wij pakken ook eens groot uit. Alle gangbare wijsheid overboord. Meteen een gebouw vol mensen. Actief in vijf landen. Een paar duizend euro per maand weg aan pr. Anderhalf jaar later hadden we er 1,6 miljoen euro doorheen gedraaid. De fout? Denken: ‘O, dat lukt ons wel.' Er zat geen goed idee achter. Op het laatste moment hebben we de boel omgeturnd.' Een half jaar later was het bedrijf marktleider. 
Ook Thuisbezorgd-bedenker Jitse Groen dacht niet goed na toen Thuisbezorgd in 2002 naar België ging. ‘Daar hebben we twee fouten gemaakt. Eén: eten laten bezorgen heet daar niet ‘thuis bezorgen', maar ‘thuis leveren'. En twee: Belgen hebben een hekel aan Nederlanders, dus een callcenter moet je niet door Nederlanders bezetten. Als we daar destijds hadden willen doorgaan, hadden we veel moeten investeren. Dan waren we in Nederland niet zo groot geweest, omdat we geen geld hadden gehad voor reclame.'


Fout 3: Het politieke spel niet snappen

Draagvlak creëren is onvermijdelijk om te kunnen groeien als bedrijf, ontdekte topvrouw Esther Raats-Coster. ‘Ik liep als vlaggendrager voor de fanfare uit, en vergat zo nu en dan om te kijken of iedereen nog aangehaakt was. Tegelijkertijd leidt zo'n houding tot daadkracht. Micro-Mel Nederland (haar vaders bedrijf in audio-/video en computeraccessoires dat zij overnam; red.) groeide van veertig naar 110 man en de winst verviervoudigde.'  
En bescheidenheid wordt niet beloond in het bedrijfsleven. President van de Rekenkamer Saskia Stuiveling zegt dat het haar zeker tien jaar heeft gekost. ‘Ik stond bij een borrel in het stadhuis van Rotterdam - in spijkerbroek - te praten met twee oud-studiegenoten - allebei in grijs kostuum - toen bleek dat ze twee schalen meer hadden dan ik. Terwijl er weinig verschil in verantwoordelijkheid was tussen ons. Ik weet nog dat ik door de gangen terugliep naar mijn werkkamer en dacht: wat doe ik fout? Ik ben bang dat ik daarin heel erg vrouw was: "als je goed bent, word je wel gevraagd". Ik probeer sindsdien het spel te spelen.'

Fout 4: Je opleiding niet afmaken

Internetondernemer Danny Mekic maakte zijn opleiding niet af en heeft daar spijt van gehad. ‘Een paar jaar nadat ik met school stopte, stapte ik uit de trein. Terwijl ik door de stationshal liep, ging mijn brein een rare kant op. Er liepen veel reizigers; opeens zag ik ze niet meer als mensen, maar als middelbareschooldiploma's. Al die mensen hebben hun diploma en jij niet, dacht ik. Ik voelde me geïsoleerd en vroeg me af of stoppen met school wel zo slim was geweest. Ik besefte dat ik nooit zou kunnen studeren zonder dat diploma. Later heb ik gelukkig via een toelatingstest alsnog toegang gekregen tot de Universiteit van Amsterdam, waar ik nu rechtsgeleerdheid studeer.'


Fout 5: Niet luisteren naar je gevoel

Luister naar je intuïtie. Actrice Halina Reijn kwam er achter toen ze gevraagd werd voor een rol waar ze al een slecht voorgevoel bij had. ‘Ik heb een keer gewerkt met een vrouwelijke regisseur bij wie ik van tevoren al wist: dit wordt niets. Ik kan niet tegen vaagheid. Acteren is al zo'n vage bezigheid die je zo kwetsbaar maakt. Al die emoties die je de hele tijd etaleert. Je moet een stevige regisseur hebben die dat opvangt. Die weet wat hij wil. Sindsdien doe ik niets als ik de regisseur niet zie zitten.'
Ceo Serge van Hooft van het Duits Beate Uhse (in Nederland bekend van de winkelketen Christine le Duc) luisterde niet naar zijn gevoel toen mensen met meer ervaring iets anders zeiden. ‘In 2010 kwamen we daardoor in de problemen en hebben we alsnog radicaal het roer omgegooid en een e-commerce tak opgezet. Nu ben ik meer ervaren en druk ik in crisissituaties wel veranderingen door, als ik vind dat ze nodig zijn.'

Bron. intermediar.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten