vrijdag 1 februari 2013

Sollicitatieverhalen week 5

Ook ik weet hoe het allemaal (niet) werkt. Ik ben inmiddels 52 en 1,5 jaar thuis. Ik had een contract (1/2 jaar) en er werd mij op mijn laatste werkdag verteld dat er geen werk meer voor mij was. Dan kom je natuurlijk in de WW en moet je solliciteren. Ben ik zo stom geweest om bij de post te solliciteren en werd daar ook aangenomen (minimum loon voor heel hard werken). Daar ben ik na 4 maanden gestopt omdat ik het lichamelijk niet meer aankon en weer niet afgekeurd wilde worden. Wat denk je, werd ik ruim gekort op mijn uitkering omdat ik zelf gestopt was. Dat ik anders helemaal niet meer kon werken hadden ze bij de UWV geen boodschap aan. Ik heb natuurlijk weer veel gesolliciteerd, maar niet genoeg volgens het UWV. Simpelweg omdat er geen passende vacatures te vinden zijn. Resultaat: een boete van het UWV. Inmiddels heb ik het er helemaal mee gehad en solliciteer alleen nog maar als ik iets in de buurt zie.
Om mij heen zie ik genoeg jongeren die nog nooit gewerkt hebben. Laten ze die eens achter de broek zitten en rekening houden met het gebrek aan banen voor onze leeftijdsgroep!!! DEN HAAG OPEN JE OGEN EENS VOOR DE REALITEIT!!!!!!!

______________________________________________________________________________________


Waarom maakt iedereen zich zo druk om dingen die je toch niet kunt veranderen? We weten toch allemaal dat politiek een ander woord voor leugen is.. Ben je goed in liegen en bedriegen dan is een carrière in de politiek voor je weggelegd. Denkt iemand nu echt dat Den Haag gaat veranderen? Denkt iemand nu echt dat op ambtenaren niveau beslissingen worden genomen die goed voor ons zijn? We leven in een graaicultuur, de banken vielen als eerste door de mand, bedrijfsleven volgt weldra en de politiek? Die is al druk bezig zichzelf in te dekken. Mooi praten en je vooral niet laten vangen op woorden, dat hebben ze in de politiek de afgelopen 25 jaar goed ontwikkeld. Onze samenleving is verrot en de politiek "WIL" dit helemaal niet veranderen. Hoe kan je iets willen veranderen voor een ander als je enkel en alleen aan jezelf denkt? 
In de hoogconjunctuurdagen (ver achter ons) werden er ook ongelofelijke blunders gemaakt die miljoenen of miljarden hebben gekost, alleen toen maakte we ons als bevolking daar minder druk om, het gaat toch goed? Ik kan 3x per jaar op vakantie, dus foutje mag best. Foutjes werden gewoon opgelost door wat meer geld te halen bij de burger, en die? Die was druk bezig met zichzelf. Nu komt al dat incapabel leiderschap naar boven. Het geld is op, de economie valt met duizelingwekkende snelheid in een bodemloze put. Hypotheken (jarenlang gepromoot door de overheid) hangen als een molensteen om de nek van menig burger, belastingen en boetes zijn exorbitant hoog geworden en nu raakt het ons, de burger, Jan met de pet. Nu snijd dit systeem in ons vlees en nu roepen we moord en brand. Iemand zij ooit "Je krijgt wat je verdient" en ja we hebben gekregen wat we verdienen. Leiders die niet kunnen leiden, ambtenaren die door dienstjaren op verkeerde plekken zitten en enkel bezig zijn zich meer te verreiken . 
Zolang we dit economisch model blijven vasthouden verandert er niets. Werkloosheid stijgt, 40+ komt niet meer aan de bak, geld is op, uitkeringen worden gekort, alles wordt duurder en ja, Den Haag regeert gewoon verder of er niets aan de hand is. De leugen regeert.

8 opmerkingen:

  1. Het is zo verleidelijk om bij de pakken neerte gaan zitten en te zwijzen naar mensen die het beter hebben of naar degenen die jou onrecht hebben aangedaan...

    Wordt wakker en schop jezelf eens onder de kont, joh!

    Niemand heeft je verteld dat de wereld eerlijk is en daar zul je het mee moeten doen. Maak er dus het beste van en blijf positief, al was het maar schijn omdat een werkgever nu eenmaal een "slaafs" en positieve medewerker wil hebben waar hij ook weer vanaf kan als dat nodig mocht blijken.

    En als dat moment dan komt zul je zien dat je als positieve kracht een grotere kans hebt om te blijven en dat de negatieveling eruit geknikkerd wordt.

    Niet eerlijk maar wel volgens de richtlijnen van het Nieuwe Arbeidsrecht...

    En als je dan toch energie kwijt wilt, sluit je dan aan bij een vakbond en maak je sterk met vrijwilligers werk in dienst van de samenleving. Ook dat wordt door het UWV als verbetering en verrijking voor je werk kansen gezien. Daarnaast maak je je ook collectief sterk en kunnen we gezamenlijk een "vuist" laten zien....

    Hoewel...

    Ik geloof dat de huidige negatieveling zich hoofdzakelijk uit via de moderne sociale media. Is wel zo makkelijk en je hoeft de deur niet mer uit...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. beste heer John,

      wat een reactie; ik proef hieruit dat u zelf waarschijnlijk nog nooit werkloos bent geweest, zeker nog geen 40 jaar werkervaring hebt.
      Dat pleit voor u en waarschijnlijk ook nog niet boven de 50? en 260 sollicitatiebrieven verstuurd; 30x uitgenodigd en het toch niet geworden? Als je dat zelf ervaart binnen een half jaar - reageer je wel anders!

      Verwijderen
  2. hij spoort niet posetief blijven in dit apeland waar de 1nne naar de ander belasting maar om de hoek komt zetten.Banken naar de kloten gaan en de gewoon burger maar betalen,terwijl ze jaren winst hebben gemaakt en zodra het slecht gaat bij de regering aankloppen. Kan ik ook aankloppen bij de regering als ik eens een jaar niet rond kan komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. positief blijven is moeilijk als je al 2,5 jaar in de ww zit en uitsluitend als antwoord op je sollicitatie een afwijzing krijgt, te hoog gekwalificeerd of niet exact de juiste opleiding/ervaring soms voor werk wat je al jaren hebt gedaan. Ik ben een beetje moedeloos. Ik ben nu begonnen met vrijwilligerswerk en hoop dat ik dit ook van de bijstand mag blijven doen zolang ik nog geen werk heb. Mijn instelling is goed, ik wil werken en wil er alles aan doen om aan het werk te komen, nu nog de werkgevers meekrijgen zodat ze ook ouderen durven aan te nemen. De politiek benaderen heeft geen effect, ze staan te ver van de werkzoekenden af. Is het misschien een idee om politici twee maanden te laten rondkomen van een uitkering (zonder financiele buffer en zonder alle luxe zoals een auto) en dan met ze te praten. Ik zou ze graag uitdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu na 2 maanden over en weer ruzie-en met het UWV heb ik dan eindelijk mijn uitkering, nood gedwongen omdat me baas geen werk meer had. Lang leve de crisis.
    En zelfs tot mijn grote schrik wordt ik ook nog is gekort. Hoe kan de overheid denken dat iemand zijn vaste lasten enz van nog geen 600 euro kan betalen ?

    Over banen niet gesproken. Zoveel studie's gedaan om aan werk te komen. Van sommige sollicitatie's hoor je niets. En sommige doen er 4 weken over om te zeggen sorry je bent te OUD (lees: 26 jaar). Of je mist de ervaring.. Voor een schoonmaker? Moet je daar jaaaaren lange ervaring voor hebben? Echt te bizar voor woorden allemaal. Zelfs productie medewerker wordt je als nld-er afgewezen, maar als niet sprekende Pool bijv wordt je zo aangenomen ?! Regering doe hier eerst is wat aan.. Dan hebben zowiezo zoveel mensen werk..

    Ik weet wel, de overheid heeft er werkelijk waar een giga zooitje van gemaakt, en wij de nld-ers maar op de knip letten. Elke cent besparen die je maar besparen kan. Je eet soms gewoon droog brood omdat meneer de politicus een goed belegd broodje wilt.

    Hoe moeten wij de arbeiders de noodgedwongen WW-ers en bijstanders nog normaal tegen de overheid aan kijken ? Ik vind het schrikbarend dat er tussen de 700 tot 800 man per dag werkeloos raakt.

    Ik zit vol woede dank zij deze regering. Ik vind het ook niet gek dat menig mens dik wordt.. Junk food is in de supermarkt goedkoper als het gezonde voedsel.

    Laat idd de overheid is lekker langer als 2 maanden in de bijstand leve zonder luxe enz.. En ook in een huisje wat mensen dan hebben die in de bijstand...



    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het altijd wel flauw dat oudere mensen naar de jongeren wijzen en suggereren dat die allemaal op hun luie reet zitten, ik ben 24, werk vanaf mn 13e al en ben sinds vorig jaar april klaar met school maar ik kan niks vinden ook al solliciteer ik elke week..te weinig ervaring..ik kan nu wel ergens wat uurtjes werken waar ik als bijbaan ooit werkte en dat neem ik dan ook aan want je moet wat, maar ervaring bouw ik zo niet op natuurlijk en hoe langer dat duurt hoe lastiger het wordt..de problemen bij jullie leeftijd zijn ook heel erg maar onder onze leeftijd is werkloosheid ook echt een probleem, het is niet dat ik nog thuis woon dus ik ben afhankelijk van een inkomen..dus heel erg voor u maar niet meteen met vingertjes wijzen graag, mensen die dat doen zijn wel heel zuur...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja heren dit krijk je er van als je VVD of PVDA stemt. De kiezer heeft het cristenfundamentalisme van het CDA wel door gehad. Alle effecten waar u nu mee te maken heeft. Komt door het CDA en de regering nu doet er gewoon aan mee. Overigens is er in 1999 al een artikel geschreven dat dit dus de effecten van de invoering van de euro zou worden. Vernietiging van de economie en het bankensysteem.
    Een klein voorproefje van wat er nog komen gaat. De armoede van de zuidelijke staten bereikt Nederland. De ministers worden aangestoken op europees nivea door het armoede virus. Liegen, bedriegen, diefstal, corruptie. Ach u heeft er al mee te maken gehad. De ellende gaat net zolang door tot we weer terug zijn bij de gulden. Dan wel met een bankroet nederland. Door schade en schande geleerd bittere vooroorlogse armoede. Want 0 euro uitkering, Pensioen en AOW is uw voorland. Beter ten halve gekeerd dan..............................

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De graai cultuur is nog niet afgelopen zolang de regering ze niet aanpakt. Het mis managment van banken, gaat gewoon door. Deze hoge pieten die een bank leiden, krijgen dikke lonen. En als ze het niet goed doen worden ze ontslagen met een BONUS!!!!! Dat ze nu de top van de SNS aanpakken terecht, het gaat ons burger €287 p.p. kosten om dat weer op te lossen. En let op Cyprus komt eraan, daar waar alle rijke Russen zitten met zwart geld, gaan de banken hulp vragen aan de EU omdat ze op kiepen staan. En wij gaan dat weer doen, let maar eens op, zodat de Russen hun geld wit gewassen krijgen.

    Het UWV kan de aanvragen niet aan van zoveel werkelozen tegelijk, zijn ze niet op ingesteld. Weten niet wat door werken is. De tijd van rust is voorbij. En inderdaad laat ouderen mensen de 30/40 jaar gewerkt hebben, met rust en richt je op de jongeren in de maatschappij en help hun op weg. Zij hebben nog een heel leven voor zich waarin ze moeten werken, zij moeten nog een toekomst opbouwen. Wat ik hier in Nederland betwijfel, want ons hele sociale stelsel gaat naar de knoppen. Waardoor? De kleine burger moet op draaien voor het mismanagment van die dik verdieners. En het is nog niet afgelopen.........

    BeantwoordenVerwijderen