vrijdag 8 februari 2013

Wie-Kent wk 6

Ik was 41 toen ik zonder werk kwam te zitten.
Op 2 weken na (van de bijstand af na 2 jaar WW) iets aangeboden gekregen wat brood op de plank genereer.
Maar daar is dan ook alles mee gezegd.
614 sollicitatie briefen verzonden en op 42 een reactie gehad en in totaal 4 uitnodigingen voor een gesprek.

De minister heeft een voorbeeldfunctie en komt na de verkiezingen in 2 weken tijd maar liefst 3 keer zijn belofte niet na. (kiezersbedrog). En onze jongeren doen daarom precies het zelfde: hebben lak aan alles en doen dingen die ik niet in mijn opvoeding heb mee gekregen als dat dat niet mag of niet netjes is.
En nou juist DIE jongeren hebben een baan.
Het is de omgekeerde wereld (lees Nederland.
De rijken worden rijker en de armen worden armer.
Minister president heeft een rijk gevulde portemonnee, dus die hoeft zich niet zo'n zorgen te maken.
Wij wel, want we willen graag werken en het liefst met resultaat.
Nu de minister president nog.

17 opmerkingen:

  1. Ik kan mij helemaal vinden in het verhaal. Ik vind het schandelijk hoe een regering als deze omgaat met ons land. Alles zit op slot! Enorme (toenemende) werkeloosheid, de huizenmarkt zit op slot, de arbeidsmarkt zit op slot etc. etc. Ook ik kom niet aan het werk met een prachtig cv, een goede opleiding (altijd bijgeschoold) en dan ineens ben je té oud. Ongelooflijk! Er solliciteren honderden op één vacature en ben je 40+ dan kun je het wel vergeten. En nou moet je niet gaan denken dat deze regering daar ook maar iets aan doet en dus een goed voorbeeld geeft. Vergeet het. Ik ben dit ook niet gewend, zo'n vreselijk slecht voorbeeld wordt er gegeven en een daadkracht van nulkommanul. Ik hoor Rutte nog met zijn prachtige praatjes tijdens de verkiezingen, waarbij ik nog nooit zoveel leugens heb gehoord. Maar ach ja, het maakt toch niet uit, dat is de moraal vandaag de dag. Het is alleen Europa dit en Europa dat en er maar goed geld in pompen, terwijl ons land langzaam wegkwijnt. Dit doet zeer! Rutte doet het goed met zijn leugens en zijn 'daadkracht' en steeds maar weer die vreselijk glimlach. Ik word er niet goed van. Inderdaad zijn beurs is goed gevuld en blijft ook wel gevuld, want als ik hem als een hijgende hond achter Merkel zie aanlopen, dan is zijn toekomst wel verzekerd binnen Europa. Om me heen zie ik steeds meer werklozen, ik zie steeds meer winkels die moeten sluiten, maar ook steeds meer mensen die hun huis noodgedwongen moeten verlaten. De tranen schieten je er van in de ogen. Maar het is Rutte niet alleen. Ook de bestuurders van 'onze banken' vind ik een slecht voorbeeld geven. Ze rotzooien maar wat aan met een enorme crisis als gevolg en vervolgens blijven ze in het zadel en krijgen nog bonussen als toegift. Tenslotte ben ik het ook eens met de opmerking wat voor een voorbeeld aan onze jeugd wordt gegeven. Zij proberen te 'bouwen' met al deze zaken als basis. Ik hou mijn hart vast!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai beste.wie.kent
    Ik kan mijzelf helemaal vinden in jouw verhaal hier hetzelfde oktober 20101 werkeloos geworden mei 2013 bijstand ook meer dan 550 sollicitaties verstuurd maar geen een reactie of een positief iets.
    Alleen het overal gebruikte woord we hebben iemand die dichterbij woont of jonger is aangenomen...
    of woon/werk is te ver altijd van die vooraf bedachte antwoorden nooit enig afwijzing over je cv of werk kwaliteiten.
    Bij sommige bedrijven durfde ze ook nog gewoon te zeggen we nemen geen vrouwen aan....over discriminatie gesproken..
    Nu solliciteer ik selfs in duitsland ik wil werken 24/7 zon/zat/feestdagen mij maakt het niet ben selfs bereid om ervoor te verhuizen bij een langere dienst betrekking .
    Wat je ook doet in nederland als oudere werkzoekende je word gewoon terug in de tijd gezet....
    Ik persoonlijk zie het somber in voor mei aanstaande want heb mezelf ook voorgenomen als de maatschappij mij er dwingt ga ik nooit meer uit dan maar geen luxe meer..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het ook roerend met de voorgaande schrijvers eens. We zouden als Nederlanders toch eens flink in het geweer moeten komen, middels een grote volksopstand. En daarmee zorgdragen dat die dure en incompetente klootzakken bij de banken eruit vliegen en kaal te plukken, de banken die niet functioneren failliet laten gaan, en de smeerlapperij in de regering en overheid in zijn algemeen doen stoppen door slechte ambtenaren met slechte ideen, er meteen uit te gooien, en al hun geld of bonussen af te nemen! Je wordt er gewoon kotsmisselijk van. Niemand kan meer iets betalen, door die legale diefstal van de overheden. Elke idioot kan zien dat het totaal spaak loopt en we straks weer moeten overleven, net als mensen in Afrika, Colombia, Thailand, Laos, Cambodja etc etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig zijn er ook nog mensen zoals jullie die er net zo over denken als ik,ik sta volledig achter jullie woorden,ik denk er precies zo over.
      Wij,Nederlanders hebben het allemaal zelf toegelaten,zoals de btw verhoging,de benzine word maar duurder,zorgverzekering,alles!!En niemand die er iets van zegt,of ingrijpt.
      Misschien word het echt eens tijd dat wij in opstand komen en dat Nederland weer Nederland word,je kunt over Geert Wilders zeggen wat iedereen denkt,maar hij heeft en krijgt gelijk,hij moet eens gesteunt worden,hij moet alls alleen doen,de Euro maakt ons kapot!!Wij worden armer,door de armere landen die wij helpen,is prima,maar wij dan!!!
      Iedereen is hier welkom,maar wij als eigen volk kunnen niet meer aan een (normale)baan komen,omdat wij te duur zijn,al het geld gaat naar het buitenland terwijl er mensen hier zijn die niet meer rond kunnen komen,wat over de dure mensen zoals de voetballers,ministers,bankdirecteuren!!Als die 100.000 verdienen in een jaar,dan heeft de rest het ook goed.Laten die is inleveren,mensen weer gelijk maken,als iedereen 2500 euro in de maand heeft,en
      al die dure mensen inleveren,dan hoef er geen armoede te zijn,en de tekorten in Brussel niet te zijn,en gaat alles weer lopen,de economie,de welvaart,huizenverkoop,alles!!
      Ik hoop dat er naar ons word geluisterd.

      Verwijderen
  4. Chantal Merkelbach11 februari 2013 om 10:22

    Ik bedank jullie voor de verslagen via Banenmatch.nl. Ik ben bijna 41 jaar, sinds juni thuis, ondanks dat mijn contract afliep per november, want mijn leidinggevende (vrouw) zag mij als een bedreiging, terwijl ik toch echt een tijdelijk contract had. We hebben het hier over een Besloten Jeugdorganisatie dat valt onder het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport. Echter heeft mijn gezin en ik een heerlijke zomervakantie achter de rug, want werd nog wel doorbetaald. De druk van het zoeken naar een baan werd steeds groter, vooral met de wetenschap in mijn achterhoofd dat ik per februari geen WW uitkering of Bijstandsuitkering zou krijgen. Waarom niet? Omdat ik 6 jaar ondernemer ben geweest, met als opdrachtgevers (let op: allen sociale sectoren): de Gemeente Amersfoort, MEE UGV, Stichting Welzijn Amersfoort, Sport en Recreatie Organisatie Nederland, de GG en GD en zo'n 30 scholen in en buiten Amersfoort en op een aantal sportscholen. Als ik 4 jaar ondernemer was geweest, had ik niet maar 3 maanden WW uitkering, maar 15 maanden gehad, want ik heb 15 jaar gewerkt voor ik ondernemer werd. Als ik geen hard werkende man had gehad, dan had ik wel het recht gehad op een Bijstandsuitkering. Het spijt mij, als ik misschien ergens een fout niet over zie, maar na 6 maanden afgewezen te worden met standaardbrieven van diverse sociale instellingen met de mededeling dat ik geen genoeg ervaring zou hebben en tevens niet wordt aangenomen bij andere sectoren als de Horeca, de Supermarkten en zelfs schoonmaak banen, omdat ik te oud en te duur ben, en nog geen ene keer een gesprek bij het UWV, zakt hier letterlijk mijn broek van af en ik heb er nog niet eens in gescheten vanuit angst om ons huis straks te moeten gaan verkopen. Maar goed, je wordt creatief in het bedenken van ideeën om aan geld te komen en je raakt soms dichter bij mensen die je helpen. Hier hou ik me aan vast, naast de 4 0-uren contracten die ik inmiddels heb "ontvangen". De ene keer voel ik me een vechter en zet ik net als nu, even een stukje op papier om de druk op mijn borst en de brok in mijn keel te verzachten. De andere keer voel ik me een vluchter en droom ik in gedachten naar een land, waarbij ons gezin echte arme gezinnen helpt en we ergens genoeg onderdak en eten en drinken krijgen. In scholing durf ik niet meer te geloven, want ondanks een afgestudeerde Cum Laude Maatschappelijk Werker te zijn, ik heb nog steeds niet de baan van mijn dromen. Een baan, in de sociale sector, op HBO niveau, die ik part time kan uit oefenen, omdat ik er samen met mijn man voor gekozen heb, dit ouderwets te combineren met onze schoolgaande kinderen. Wie weet kunnen onze verslagen iets betekenen voor de maatschappij in Nederland. Wie weet. Ik geloof in alle beetjes helpen. En ik bedank mijn voorgangers voor hun mooie teksten en publiceer graag deze stukken via Facebook. Puur omdat ik weiger te kniezen in het huis, waar ik samen met mijn man voor geknokt heb voor onze kinderen. Zullen we allemaal gaan voor "eens gezin-d heid?". Het gaat niet om luxe, maar wel om iets, waar je iets voor kunt kopen. Geld is een ruilmiddel, be creative en trust yourself and some others, zou ik willen zeggen. Met of zonder bemiddelaars in banen. Met of zonder instanties. In ieder geval: met elkaar. Succes anoniempjes! We gaan ervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen,
      Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik heb een hypotheek en ook in mijn achterhoofd wat straks,als...
      Blijf ook die kleine mooie dingen zien, de zon die schijnt, de lekkere wandeling, het lekkere gerecht wat je gemaakt hebt, het bloemetje dat je voor jezelf gekocht hebt.
      Blijf erin geloven, het is een grote visvijver waar we in zitten te vissen, maar er zal toch eens een visje blijven.
      probeer naast het verdriet, zorgen, frustatie ook de mooie dingetjes te blijven zien.

      Verwijderen
  5. Na het crimineel cristelijk fundemtalisme van Balkenende hebben we nu crimineel neo liberaal fundamentalisme van Rutte. Kenmerk van fundamentalisme is dat het dus fundamentalistisch is.
    In Afganistan mogen vrouwen niet studeren. In Nederland mogen we geen economie hebben. Fundamentalisme betekent star in gedachtengoed en dat gedachtengoed met geweld afdwingen.
    De discussie of we iets opgeschoten zijn met de euro mag niet gevoerd worden. En dan heb je het over een doctrine. Miljarden naar Griekenland is goed. Miljarden naar de burgers is slecht.
    Volgens de filosoof John Locke hebben burgers recht op revolutie of verandering als de overheid de belangen van burgers niet langer nastreeft. We moeten ons voorbereiden op een bizarre tijd. De overheidsdienaren zijn te ver van de burger komen te staan. De dames en heren politicie hebben Nederland in groot gevaar gebracht. Een waarheids comissie over de euro, een waarheidscomissie over de banken, een waarheidscomissie over europa en een waarheidscomissie over het functioneren van de politiek. Kan naderend onheil voorkomen. Een referendum over de euro wordt systematisch tegengehouden. Als deze zaken er niet komen wacht ons niets anders dan armoede en uiteindelijk een bloedige revolutie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het ideale voor de overheid is dat uitkeringsgerechtigden niet of nauwelijks te mobiliseren zijn. Wie is er bereid om naar Den Haag te gaan, wat doen de vakbonden voor uitkeringsgerechtigden. Niets doen ze daarom durft men deze groep ook wel te vergeten. Als we nou eens met velen aanwezig zouden zijn in Den Haag en de vakbonden een steentje bijdragen, zou dat misschien iets helpen. Al tijden bestook ik Samsom met zijn belofte iets voor de oudere werkloze te doen. Hij belooft dat dan ook maar allemaal loze beloftes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. goedemorgen.

    ik ben een vrouw van 55 jaar heb vanaf mijn 173 gewerkt Ben nu voor de 4e keer werkloos heb ruim 31 jaar voor een verzekerings bedrijf gewerkt nooit een slecht beoordeling gehad en dan krijg je te horen je past niet meer in het plaatje daat heb je nu al je energie in gestoken overgewerkt zaterdags er gezeten zelf nog met een verhuizing van het bedrijf meegereist. na bijna 36 maanden ww eindelijk weer een baan gevonden helaas was van de gemeente contract werd niet verlengd bezuinigingen( heel vies woord) nal maanden weer een baan gevonden en wat voor een ze hadden niet eens tijd om je inte werken en toen werd er na 5 mnd gezegd ja je voldoet niet we hadden meer van je verwacht , en als je dan wat over het inwerken zegd zijn ze doof. dus nu zit ik weer in de ww volop solliciteren maar helaas in 4 maanden pas 1 uitnodiging gehad. En uitzendburo's nou die beloven je terug te belllen maar dat doen ze ook niet Wij ouderen werknemers maken geen schinn van kans meer we mogen op een houtje bijten. Nou als ik hoor dat 45+ gaan staken in Den Haag ga ik zeker mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeiemorgen
      Ik ben het helemaal met jullie verhalen eens.Ik ben een 42 jarige vrouw,altijd gewerkt in de tuinbouw en na 20 jaar word ik eruit geschopt.Schandalig.Altijd voor het bedrijf klaar gestaan,nooit klachten gehad,was nooit ziek,En als er wat is belde ik zo vroeg mogelijk.En ineens voldoende ik mijn werk niet goed.Dat is gewoon gelul.Dat bedrijf wil gewoon met het uitzendbureau werken.Je bent er klaar mee met die uitzendbureau's.Ik sta bij 11 uitzendbureau's ingeschreven ze weten wat ik wil,kom er een vacature vrij die voldoet aan jou cv.Reageer je erop krijg je geen reactie.Uitzendbureau'shelpen je echt niet.Ik ben een betogen nederlandse.Normaal gesproken hoor je ook te werken in nederland maar dat word allemaal van je afgepakt.Die oost europianen lacht ze eigen rot.Maar de werkgevers vergeten wel dat de oost europianen leven met 10 man in een huisje en er word werk geregeld,en ze krijgen een auto van de zaak.Ik moet dit allemaal zelf betalen.Nee daar denken ze niet aan.Ze denken alleen hun geld.En jij zit met de gebakken peren.Zelf met boodschappen doen ik ga naar de aldi.En de oost europianen gaan naar de ah.Dat heb je als je een baan heb,dan kan je makkelijker naar ah.Ik vind het in en in triest hoe nederland met hun eigen mensen omgaat.
      Mocht er inderdaad gestaakt worden voor 40 plus doe ik zeker mee.

      Verwijderen
    2. Kan het verhaal van de vrouw van 55 helemaal begrijpen zit in een zelfde schuitje.
      Naar 32,5 jaar gewerkt te hebben voor de zelfde werkgever vanwege veranderingen altijd flexibel geweest extra gewerkt over gewerkt etc. Daarna 8,5 maand zonder werk gezeten ( in een compleet rouwproces wat je niet zo maar even verwerkt) tig sollicitatiebrieven etc. Toen eindelijk een welliswaar tijdelijke baan waar ik het enorm naar mijn zin had en langzaam aan mijn zelfvertouwen weer terug kreeg wat ik dus verloren was.
      Hier acht en halve maand gewerkt en ontzettend naar mijn zin maar helaas maar 3 jaar contracten te vergeven en vier mensen. Ik was er niet drie maanden korter.
      En vanwege de bezuinigen werden dus de contracten op uitzendbasis beeindigd.
      Nu ben ik inmiddels al weer bijna een half jaar thuis en het schiet niet op na verscheidene sollictities(waar ik overigens wel altijd reactie op krijg)1 gsprek gehad. Maar ik probeer de Moed er in te houden. Maar ja ik word in april 52. Maar ik heb geduld en kan niet meer doen dan mijn best. Engeltje

      Verwijderen
  8. Goedemiddag,

    Ik had een ww vanaf 2012 en is stopgezet in 2013. Omdat mijn vrouw een inkomen is die hoger is dan de bijstand hebben we er geen recht op. We hebben een huis gekocht in 2004 met een te hoge hypotheek gebaseerd op 2 inkomens zonder nhg het kon allemaal net. Ben net 40 geworden en merk dat ze toch aan leeftijd discriminatie doen. Maar blijf hopen toch moet het een keer weer goed komen en hebben we allemaal werk. We moeten positief blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik schrik echter niet van bovenstaande berichten, want doordat wij te veel zien en een te grote kijk op de maatschappij hebben worden we door dezelfde maatschappij aan de kant gezet. dit is mij in 1980 ook al overkomen en in 2008 nogmaals. Zolang wij maatschappelijk blijven bezuinigen en niet zorgen dat de economie opgang komt blijven wij dus werkeloos.bijstand krijgen zit er voor mij niet bij en wat het meest pijnlijke is dat mij vrouw volop aan het werk is en ik aan de kant moet staan toekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. iedereeen kijk deze film eens dan weet je hoe iedereen op deze planeet genaaid word .
    Laat deze film rond gaan in je vrienden , familie .

    http://www.youtube.com/watch?v=U25AtWcERko

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, ben het helemaal eens met dit stukje. Ik ben zelf sinds November 2011 Werkloos en zit in de Bijstand. Heb 186 brieven geschreven, 10 of 12 keer uitgenodigd geweest voor een gesprek, 1x zelfs ook aangenomen, maar na 2 mnden heb ik zelf de stekker uitgetrokken. Omdat het bedrijf mij via valse voorwendselen probeerde te profiteren van mijn diensten.Kom ik later op terug. Wat mij wel opvalt is dat er aardig veel leeftijddiscriminatie op de arbeidsmarkt bevindt. Ik ben zelf nu 43 jaar, MBO opleiding, bijgeschoold, zou bij wijze van spreken zo´n groot bedrijf financieel kunnen runnen.
    En om terug te komen op wat ik eerder schreef over dat bedrijf. Beste mensen, let op. Er zijn bedrijven, die via loonkostensubsidie of bij wijze van proef, van Uw diensten proberen te profiteren en Uw Bijstand als loon te laten uitbetalen. Dus NOG MINDER DAN HET MINIMUMLOON !!!! Zogenaamd onder de noemer van proef. Maar dat is gewoon gelul !! Ze proberen te profiteren, komen met oneerlijke arbeidstijden en de instanties, die doen aan horen,zien en zwijgen. En mocht je gaan klagen; dan heb JIJ het gedaan.
    Tenzij je, zoals in mijn geval, de wet kent dan wordt er gesust....
    Misschien is dat ook wel de verklaring van onze Premier en zijn gelieg en er mee weg komt.
    Overigs wil ik zonder aan politiek te doen, ook de PVDA een veeg uit te pan geven. Zij gedragen zich ten eerste als Kapitalistisch en manipulatief, zijn helemaal niet voor de arbeider, en hebben, vind ik zelf, bijgedragen aan dit klimaat van wat ik hier boven heb ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kan me hier alleen maar bij aansluiten.

    Vraagje:
    Mocht een minister zijn baan kwijt raken, komt die dan ook bij het UWV?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zit in hetzelfde schuitje, vanaf januari 2011 werkzoekende na 37 jaar werken. Bij mijn laatste werkgever 23 jaar.
    Waar ik mij straks aan ga ergeren is de kroning van Willem en Maxima. De kosten (waarschijnlijk miljoenen voor beveiliging e.d) hiervan komen uiteraard bij de belastingbetaler terecht.
    Het zou een goed idee zijn om op 30 april met alle werkzoekende naar Amsterdam te gaan om te demonstreren met een bord waar bijvoorbeeld op staat "Wij willen werk i.p.v. een Koning". Wij zullen met zachte hand verwijdert worden uit de menigte.

    BeantwoordenVerwijderen