donderdag 1 november 2012

Waarom werkzoekenden vaak niet naar een sollicitatiegesprek gaan


Waarom werkzoekenden vaak niet naar een sollicitatiegesprek gaan.

Door onze poll (Waarom ga jij niet naar een sollicitatiegesprek) is gebleken dat 72% niet in staat is om de reiskosten te betalen. Een groep van 24% heeft ondertussen al een baan gevonden en komt door deze reden niet naar een sollicitatiegesprek. Een kleine 4% zegt niet meer geïnteresseerd te zijn in de vacature.

Een meerderheid  van maar liefst 72% die niet instaat zijn hun reiskosten kan betalen is schrikbarend veel! Men wilt graag een baan en in deze tijd is het niet al te makkelijk, werkzoekende solliciteren zich suf en vaak zonder resultaat en als ze dan op gesprek mogen komen kunnen zij niet aanwezig zijn doordat ze het simpel weg niet kunnen betalen! Dat moet toch anders kunnen?
   


Door: Banenmatch.nl

10 opmerkingen:

  1. Gelukkig heb ik daar geen last van. Krijg na 10 maanden lang solliciteren alleen brieven met "Naar aanleiding van.......... etc". Nog geen enkel gesprek gehad dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ze het OV nou ook eens inkomensafhankelijk maken! Die rijke stinkerds kunnen best wat meer betalen! En als die dan niet met het OV gaan, jammer dan, dan betaalt de overheid maar mee aan het onderhoud van het materieel. Wordt het geld tenminste nuttig besteed, i.p.v. aan een JSF waar je geen hol aan hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 't wordt pas frustrerend als je geld (wat je eigenlijk niet kunt missen) investeert in een 'schaars' sollicitatiegesprek en dan gewoon niets meer hoort. Als je na een week of twee zelf de stoute schoenen aantrekt krijg je te horen dat ze al een andere kandidaat hebben aangenomen.... geen bericht ontvangen? Tja, daar was het te druk voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In ruim een jaar solliciteren ben ik 1x op gesprek geweest. Dat was in mijn geval een hele reis met de auto, vanuit Leiden naar Zwolle, omdat daar het hoofdkantoor van het bedrijf gevestigd was. In eerste instantie via het uwv-kantoor in Leiden kennis genomen van het bedrijf en de taken. In een kort voorgesprek werd ik dus vriendelijk uitgenodigd wat uitgebreider te komen praten in Zwolle.
    Na alle monotone afwijzingen natuurlijk wat meer moed op uitzicht op een baan.
    Wat bleek na 5 minuutjes praten, nadat ik 's-morgens al voor dag en dauw van huis weg was gegaan, mijn gehoorapparaten waren niet gewenst bij de baan, uit veiligheidsoverwegingen. Oké, in Zwolle konden ze daar niets aan doen, maar het is natuurlijk wel een stuk minder dat men in Leiden in het voorgesprekje dit niet tegen mij heeft gezegd maar me wel doorstuurden naar Zwolle. Ja, hoor, er waren prima reisvergoedingen, helaas gold dit niet voor de sollicitatierit. Een halve tank voor noppes leeggereden, een halve dag naar de verdoemenis en een desillusie rijker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rinus54 ,

      Als er iemand is die jou frustratie begrijpt ben ik dat wel,ik heb meer dan 100 sollicitatiebrieven verstuurd en ik beschik over enorme wilskracht en inzet,ook ben ik altijd bereid een tandje meer bij te zetten, maar vanwege dat ik 50 plus ben, en ondanks dat er een foto op mn cv staat, zodat ze weten dat ik er niet als een grijze verlepte muis uitzie?word ik vanwege mijn leeftijd niet eens uitgenodigd, maar ik heb afgelopen jaar op een advertentie gereageerd, ook al was het voor minder uren en leek de baan mij helemaal niets, toch ben ik uitgenodigd op gesprek en meteen aangenomen, ik heb op een werkplek gewerkt die niemand wilde, maar ik heb het er naar mn zin gehad, jammergenoeg was het voor een half jaar, maar ik blijf gewoon om me heen kijken. Mijn man daarentegen, die zich letterlijk kapot gewerkt heeft en daardoor zijn werk niet meer kon blijven doen,hij moet na allerlei operaties op zoek moet naar een andere baan waar hij met zijn beperkingen nog kan werken, hij kan weinig tot niets,omdat het allemaal te zwaar is, ik help hem om vooraf dingen op een rijtje te zetten,want je moet een baan aankunnen en leuk vinden, waar ik maar mee wil zeggen,dat het voor mensen zonder beperking al moeilijk is, werk in de buurt te vinden en dat het met beperkingen nog moeilijker word, zelf wonen wij ook in Leiden, en hebben de ervaring dat als men de keus heeft uit een student die lekker goedkoop is, of iemand met levenservaring? dan gaat men voor de goedkope kracht, mijn man en ik hebben er ondanks alles nog vertrouwen in dat als je goed zoekt en je niet door wat maar ook laat ontmoedigen ? dan vind je iets, alleen kost het geduld en tijd, wij wensen jou een leuke baan toe waar men vantevoren laat weten,wat de vereisten zijn, zodat je niet voor jan met de korte achternaam naar de andere kant van het land moet zonder vergoeding te hebben gekregen, succes met verdere pogingen, gr uit Leiden

      Verwijderen
  5. Hoi Rinus54,

    Ik word rond 30 November werkeloos, maar ben al vanaf begin juli op "non-actief" gezet, ivm ontslag om bedrijfseconomische redenen.Gelijk driftig aan het solliciteren geslagen en via netwerken op zoek naar mogelijkheden. Een hele reeks reacties terug , overgekwalificeerd, te duur !!!!.Profiel past niet helemaal, er zijn kandidaten die beter matchen. Leeftijd !!!!. Daar ik 50 ben.

    Een aantal werving en selectie bureau hebben gebeld en nu komt het; kunt u even komen voor intake gesprek, je maakt reiskosten en stopt er energie in en dan is het stil. Deze jongens willen ook snel scoren over de rug van de werkzoekende.Als het gelijk niet matched krijg je het standaard antwoord wij houden u CV in onze database (prullenbak) mocht er een passende baan voorbij komen. Er is bijna nooit een passende baan.

    Ik vind dat voor sollicitatie/intake gesprekken er een OV vergoeding via het UWV aangeboden moet worden. Zij(overheid) zijn er toch bij gebaat als je werk vind. Waarom iemand die al loon ingeleverd heeft ook nog eens extra op kosten jagen.
    Maar ik ben nog steeds positief en ik weet ook dat men liever een goedkoop jong iemand neemt dan een enrgieke ,flexibele rots in de branding met veel levens en werkervaring die iets duurder is.
    Leeftijdsdiscriminatie bestaat die in Nederland ?????

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben sinds juni werkloos ik ben 54. Ik zit in de bijstand en heb een hypotheek regeling en ik heb ong Euro 50 per maand om netto rond te komen (na de bataling van sommige rekeningen) ik werd ook uitgenodigd voor een gesprek in Den Haag voor een marketing bedrijf. De kosten voor dagkaart bus, tram Den Haag, en de train (3 x switchen) zou ong Euro 55 kosten. een kop koffie had ik niet ingecalculeerd. Gelukking kwam ik erachter dat dit bedijf niet echt deugd daarom heb ik de reis afgelast. De afspraak was oorspronkelijk voor 0900 geregeld. Het is de stress van zal ik of zal ik niet gaan en je krijgt een soort schuldgevoel. Ook ben ik voor een bedrijf in Venray uitgenodigd reiskosten rond Euro 40. Ik vroeg de werkgever of dit een betaalde baan of was dit op commissie basis. Ik zou een E-mail van hun met meer informatie over de arbeidsvoorwarden krijgen nooit ontvangen. Als je vantevoren teveel vragen stelt raak je de ego van de werkgever en kan je het ook vaak vergeten. De UWV en sociale dienst hebben geen interesse wat dit betreft en je bent gewoon een cijfer. Tevens ben ik bij een bijeenkomst van de sociale dienst voor werklozen geweest. Je moest vacatures in klappers uitzoeken. De vacatures waren meer dan 2 weken oud. Ik weet dat als ik na een paar dagen voor een vacature (zeker via uitzendbureau) solliciteert dat het al gevuld is. Ik stel voor dat mensen zoals ex minister Kamp ervaren hoe het is om werkloos te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste anonieme schrijvers,anoniem 12.09 uur (4 nov), en anoniem 15.38 uur (4 nov)
      Ik ben het met jullie eens, ik heb bijna een jaar thuisgezeten en ben 56 jaar en toch heb ik een baan gevonden, maar omdat ik 2 dagen tekort kom,(dus ik heb 25 weken en 3 dagen gewerkt )verval ik in mijn oude ww terug terwijl ik voor het dubbele heb gewerkt, NB de schuld van de werkgever, maar enfin, Den Haag wil dat ouderen tot hun 67e blijven werken maar doen er helemaal niets aan om ouderen te helpen, of het tegen te gaan van ontslag, ik heb ontzettend veel ervaring als receptioniste, ook ben ik representatief, nooit ziek en stipt, ik zet me voor 200% in en ben flexibeler als menig jongere werkkracht, maar waar het werkelijk om gaat, is dat ze iemand willen, die lekker goedkoop is,maar ze vergeten dat als een jongere een huis koopt of kinderen krijgt, dat men dan weggaat, of als ze ergens beter kunnen verdienen, de goeien niet te na te gesproken. ik heb jongere collega's gehad die voor elk klein ding thuisbleven, altijd te laat kwamen en weg gingen zodra ze ergens beter konden verdienen, bijna elke maandag meldden ze zich ziek, en moest ik 50 plusser een tandje meer bij zetten , ik heb nooit geklaagd want ik word betaald om mn werk te doen, waar ik maar mee wil zeggen dat werkgevers eens bedrogen uitkomen, kijk er zijn altijd jonge mensen die WEL willen werken, maar helaas is MIJN ervaring dat als het enigzins mogelijk is dat ze de kantjes eraf lopen, en de politiek ? die doet helemaal niets. een enkele werkgever wil uitsluitend een ouder persoon (heb ik zelf ervaren ) want men zei, een jongere wil carierre maken of neemt ineens kinderen,en als ze kids hebben meldden ze zich vaker ziek dan een " oudere " ik had ook net als jullie bijna de hoop opgegeven, maar heb toch nog een baan gevonden ( ook al was dat maar voor net geen half jaar ) en ik heb de tijd daarvoor honderden sollicitaties verricht, maar er hoeft er maar een tussen te zitten die jou ziet zitten toch?dus ik ben inmiddels driftig bezig weer werk te zoeken en ondanks mijn leeftijd laat ik me niet klein krijgen, ik heb veel te bieden en blijf net zolang doorgaan totdat ik werk heb gevonden, gr uit Leiden

      Verwijderen
  7. In het verleden kwam het redelijk vaak voor dat je je reiskosten voor het sollicitatiegesprek kon declareren bij het bedrijf waar je heen ging voor het gesprek. Je kon dan een formulier invullen en de reiskosten werden dan keurig betaald. Ik denk dat dit nog steeds wel gebeurt. Misschien een ideetje om daar volgende keer eens aan te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben al sinds 1 januari werkloos. Heb 33 jaar bij de ABN AMRO bank gewerkt tot ik boventallig werd. Ik heb al vele sollicitaties de deur uitgedaan en op de meeste hoor ik helemaal niks. Van enkele krijg ik een afwijzing. Ik ben 1x op sollicitatiegesprek geweest niet in mijn eigen woonplaats, ik moest met de trein en met de bus maar ik heb de reiskosten niet vergoed gekregen. Ik ben trouwens niet aangenomen omdat ik niet in het team paste. Ik ben 50+. Volgens mij kijken ze echt naar de leeftijd.

      Verwijderen