woensdag 7 november 2012

Bijstand - vechten tegen de windmolens


Bijstand - vechten tegen de windmolens

Na 14 jaar werk als zetter moest ik met gedwongen ontslag. Ik was toen 57. Eerst genoot ik ww-uitkering die later werd omgezet in bijstand (ioaw). Zowel WW als bijstand heb ik als aanvulling voor mijn inkomsten van een ondertussen verkregen deeltijdbaan. Maar, wat een problemen geven die uitkeringen. Het is een regelrechte ramp. Wat een bureaucratie: regels, wetten en gestrengheid. Toezicht en controle. Kortom: met de billen bloot. Ik geef toe dat er controle moet zijn op overheidsgeld. Inmiddels ben ik de 60 gepasseerd en tot mijn 62ste verlangde men dat ik bleef solliciteren! Iedereen lacht erom. 

Velen zijn op die leeftijd met de VUT of pensioen. Het probleem is dat de verdiensten te laag zijn om ervan te kunnen leven, tenzij ik meer dan 30 uur per week ga werken. Momenteel werk ik 15-20 uur.
Met het personeel dat de WW doseert – coachen genoemd - had ik geen problemen. Pet af voor hun benaderingswijzen. Echter, onder hen trof ik verschillen. 

Aanvankelijk had ik een geschikte coach die me goede begeleiding gaf. Daarna moest er zo nodig weer gewisseld worden en kreeg ik iemand anders als coach. De WW eindigde. Daarvoor werd netjes officieel gewaarschuwd door de WW, maar de dienstdoende coach reageerde laconiek. Ik vertrouwde er blindelings op en wachtte af. Te passief dus. De ioaw (bijstand) was minder makkelijk en de ambtenaar vroeg waarom ik zo laat was. Daarnaast was er nog een laatste zweepslag van het arbeidsbureau. Een laatste poging nog iets te kunnen betekenen: via een banenbeurs kon ik me aanmelden bij een drietal uitzendbureaus of agentschappen die bemiddelen in werk. Toen ik met één van hen in zee wilde waren opeens alle afspraken van de baan, want ik kwam in de bijstand. Een bolwerk met een psychologisch filter als schildwacht. Het blijft een steuntje vanuit de schatkist. Wat een schat.

Kortom, je kunt er opstandig van worden of er zelfs tegenin proberen te gaan. Helaas, zo zijn deze wetten want je doet een beroep op onze gezamenlijke schat. Het is vechten tegen de bierkaai want, aan de andere kant wordt deze schat hierdoor goed bewaakt. De meesten van zowel werkzoekers als werkgevers hebben een hekel aan klaplopers.

Ik pleit voor een basisinkomen waar je net van kunt rondkomen op bijstand niveau. Geen verplichtingen, geen beperkingen. Wil je meer, dan zoek je werk tot de pensioengerechtigde leeftijd.

Banenmatch.nl -  schrijver Hugo Coljé, oktober 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten