donderdag 28 januari 2010

Gastblog: Niet altijd even netjes....

Nu ik mijn derde jaar als werkloze bijna in ga, zie ik dat werkgevers en uitzendbureaus niet altijd even netjes zijn.
Je typt een geweldige sollicitatiebrief, met een indrukwekkende CV en wat krijg je daarvoor terug? Niks, helemaal niks!
Van de tien sollicitaties die ik gedaan heb, krijg ik hooguit twee of drie reacties.
Er was van mij verwacht dat ik wel weer snel werk had en eerlijk gezegd dat dacht ik ook! Maar de werkelijkheid blijkt toch anders.
Ik heb wel eens voor een uitzendbureau gewerkt, leuk ervaring opdoen, waar je achteraf eigenlijk niks aan hebt.
Zelfs ben ik nog een half jaar terug geweest bij mij ouwe werkgever, niet dat ik dat erg vond, alleen het reizen er naar toe word steeds minder leuk.

Maar goed ik had het over reacties van de sollicitaties. De afgelopen vier maanden ben ik één keer uitgenodigd voor een gesprek. Één keer, met de
mededeling, dat als ze weer een plek hebben, mij bellen. Ja, een leuke afwimpelzin.
Soms krijg ik wel een reactie, maar dat is een standaard brief, helaas komt u niet in aanmerking voor deze functie. Of je krijgt bericht dat je sollicitatie
is ontvangen en dat er contact met je word opgenomen, wat daarna overigens niet gebeurd.
Wat ik dus wil zeggen is dat er een betere communicatie moet zijn tussen werkgevers, uitzendbureaus en dergelijke en tussen de sollicitanten.
Probeer ervoor te zorgen dat de sollicitant weer moed krijgt om door te gaan, door te solliciteren.
Zelf heb ik een flinke dip gehad. Ik had totaal geen zin om te solliciteren, omdat dat toch geen zin heeft, dacht ik. Maar ja je moet, dus doe je de
verplichte één per week, maar het kan ook anders! Zelf heb ik mezelf geprobeerd te motiveren om te solliciteren, omdat thuis zitten ook niet alles is.
Je leventje word heel klein en daar is bijna niks tegen te doen. Ik zit nu elke dag op internet in de hoop dé baan te vinden. En dat zal me lukken ook!

Gastblogger : Gabriëlle

5 opmerkingen:

  1. Ik ben het hier helemaal mee eens, wij moeten alles en werkgevers en uitzendburo's hoeven niks....
    heb gelukkig wel weer een baantje maar niet voor het totaal aantal uren, maar idd je bent weer onder de mensen.

    Ik wens je heel veel succes met solliciteren, en ik weet het is makkelijk gezegd, maar geef de moed niet op.

    Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry voorgaande ging ineens iets verkeerd :-)

    Helemaal mee eens, het is zo herkenbaar. Zelf zit ik wederom in de ww. Deze keer alweer bijna 1 jaar vanwege de kredietcrisis. Bij vorige werkgever waar ik 1,5 jaar gewerkt heb werden door crisis de contracten voor bepaalde tijd niet verlengd en nog wle op het moment dat mijn contract naar onbepaalde tijd omgezet zou worden.
    Voordat ik bij dit bedrijf kwam te werken had ik net 2 jaar in de ww gezeten. Dus je snapt ik zag dat weer helemaal zitten...NOT dus.

    Zoals je omschrijft de werkgevers laten totaal niks van zich horen. Nu snap ik wel dat ze op dit moment overspoelt worden met reacties op vacatures maar toch...die ene reactie kan zoveel doen.

    Dat heb ik bij mijn laatste sollicitatie wel gezien. 19 nov gereageerd...kreeg netjes bericht dat ze ontvangen hadden en na de sluitingsdatum zou ik meer horen. Na sluitingsdatum kreeg ik bericht dat ze zoveel reacties hadden gehad dat de procedure wat langer zou duren omdat ze iedereen een kans wilde geven.
    9 januari had men een soort speed-kennismakingsgesprek met 15 mensen waaronder ik.
    Helemaal blij, gesprek liep lekker sfeer was goed en ik zag het helemaal zitten.
    14 januari werd ik gebeld dat ik bij de laatste 5 zat en ze wilde afspraak voor 2e gesprek, meteen diezelfde middag gehad.
    De week erop kreeg ik bericht....het was een close finish maar helaas de andere kandidaat had net iets meer ervaring in hun sector.
    Dat slaat in als een bom dan want je ziet jezelf alweer lekker aan het werk.
    Maar blijkbaar was ik toch echt nog niet zo slecht want ik was 1 van de 5 overgebleven kandidaten gekozen uit......140 reacties.

    Zoals dit bedrijf zouden er wat reageren aangaat veel meer moeten zijn. Ook al resulteert het niet in een baan.

    Maar goed....we houden vol toch en eens zal het ons lukken om de ultime baan te vinden.
    Wens je veel succes met het vinden van werk.

    Groetjes Desirée

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou laat ik het zo zeggen werkgevers moeten eigenlijk gestraft worden wat wat volgens de wet niet mag gebeurt in steeds grotere maten leeftijds discriminatie.
    ik ben 43 en zit sinds begin 2009 thuis en ja wat betreft solliciteren doe ik me wezenloos alleen het mooiste is als je solliciteert op een openstaande vacature via een werving en of uitzendbureau dan heb je echt een probleem die vacature`s bestaan niet.
    ik heb ditzelf al vaak meegemaakt,laatst nog was ik getuige van het feit dat een juffrouw timing uitzendbureau mijn cv zo aanpaste zoals hun dat uitkwam terwijl ik op de functie van supervisor solliciteerde wordt ik gedowngrade naar heftruck chauffeur omdat dit hun beter past.
    ze vergeten echter een ding het is wel mijn beurs
    het is zelf al zo bond geweest dat ik werd uitgenodigd voor een gesprek en toen het op het salaris aankwam zeiden ze u begrijpt toch wel dat het salaris van een 20 jarige iets anders is dat dat van iemand van 43.
    waarom laten ze je dan komen als bij voorbaat toch weten dat ze iemand van 20 willen hebben met 30 jaar ervaring als voorbeeld.
    Ik heb maar nog een ding te zeggen dit land moet het niet hebben van papier wolven en van mensen die roepen in theorie hier en theorie daar de economie draait om praktijk collie`s stukgoed niet op tekenmans en die over betaald worden en dan nog notabene willen protesteren omdat ze te weinig verdienen als die lui zouden worden betaald naar prestatie moesten ze geld meenemen dat geld ook voor de poppekast politiek in den haag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan me hierin zó vinden. Ik maak precies hetzelfde mee. Ik denk dat ik wel honderd sollicitatiebrieven heb verstuurd en ik denk dat ik van een handvol reacties heb gekregen. Echt zo irritant. Ik denk dat die mensen denken: We hebben zoveel reacties gekregen, we reageren alleen op de brieven die we interessant vinden (lees: ervaring!!!) en de rest laten we gewoon gaarkoken. Ik vind het echt niet leuk. En dat vooral omdat ik helemaal geen kans krijg om mezelf te laten zien. Alleen het woordje ervaring is al heel belangrijk. Dus mijn brief gaat de prullenbak in daardoor... Ik heb gelukkig nu eindelijk een sollicitatiegesprek gehad, maar ja dat draaide weer op hetzelfde uit. Wel deprimerend maar kom er wel overheen. Wat ik wel jammer vind is dat ik nu naar een baantje moet zoeken waar ik geen ervaring opdoe in mijn werkgebied. Ik heb namelijk geen WW-uitkering, omdat ze mij dat niet willen geven. En in mijn werkgebied is echt helemaal niets te vinden. Ik zit er soms over na te denken om zelf iets op te zetten, maar dat heeft meer voeten in de aarde dat je denkt. Dus ik weet nu echt even niet meer wat ik moet doen... Ik hoop dat ik binnenkort eindelijk iets vind, waar ook mijn interesse ligt.

    BeantwoordenVerwijderen