woensdag 13 januari 2010

Verhaal van ons Gastblogger > Zo kan het dus wel, zo niet, en zo al helemaal niet!

ZO KAN HET DUS WEL ÉN NIET EN VERVOLGENS AL HELEMAAL NIET!

WEL:

Van de 250 sollicitaties die ik in 2008 deed, kreeg ik niet eens van de helft een reactie terug.......
Toch zijn er uitzonderingen.
Ik had gesolliciteerd naar een functie als conciërge op een school voor Speciaal Onderwijs ergens in Noord-Brabant, 120 km van mijn woonplaats en gaf te kennen dat ik graag wilde verhuizen naar de directe werkomgeving.
Contract: "Na een jaar uitzicht op vast" ......wie kent dat niet?
Notabene de directeur van die school belde mij persoonlijk op met het bericht dat hij me graag in dienst wilde nemen maar gaf mij tevens het advies het niet te doen want hij kon niets garanderen na een jaar en zou dus zonde zijn van mijn verhuiskosten e.d. als er geen vast contract mogelijk zou zijn, ik vond dit heel erg eerlijk en attent van hem en heb hem dit ook duidelijk kenbaar gemaakt waarop hij zei dat dat toch normaal was....Chapeau!


NIET:

Ook in Noord-Brabant bij een school voor Speciaal Onderwijs:
Mooi, dan heb je een gesprek om 14:00 uur en bent bij de laatste 6 van de 600 dus dat biedt perspectief!
'S middags een informatief gesprek gehad en de definitieve sollicitatie gesprekken zouden diezelfde dag vanaf 19:00 uur plaats vinden.
Ik zou daarvoor vóór 17:00 uur gebeld worden of ik daarbij zou horen of niet.
Aangezien ik het zonde vond om weer naar huis te rijden(1,5 uur) en misschien weer terug voor een gesprek, besloot ik in afwachting van hun telefoontje het automuseum daar in de buurt te bezoeken.
17:00 uur......geen bericht en mijn telefoontje werd niet beantwoord.
Uurtje gewacht en nog niets!
Aangezien die school op mijn terugweg naar huis lag, besloot ik om er even aan te gaan om te vragen wat er aan de hand was.
Kom ik daar om 19:00 uur aan en stap het gebouw binnen....."Wie bent u?" kreeg ik te horen.
Ik dus het verhaal uitgelegd en wat schertste mijn verbazing........men was mij vergeten te bellen dat ik niet in de eindronde zat!
Van 12:00 tot 20:30 uur onderweg geweest, 300 km benzinegeld kwijt en een illusie rijker.


HELEMAAL NIET:

Alweer Noord-Brabant:
Hotel Vandervalk zoekt een receptionist.
Ervaring als facilitair medewerker vereist, ervaring binnen het Hotelwezen niet nodig want "u krijgt bij geschiktheid een interne opleiding".
Dat eerste heb ik dus ruimschoots en dat tweede dus niet.
Een zeer goed gesprek gehad en ik wist 99,9% zeker dat ze mij aan zouden nemen want de assistent personeelsmanager was net zo enthousiast als ik.
Twee dagen later een brief........."Wij zetten de sollicitatieprocedure niet verder met u door omdat u geen ervaring heeft binnen de hotel-branche".........................................(!!!!!!!!!!!)

Luc

2 opmerkingen:

  1. Ik wil even een reactie, als brabantse, geven datZuid holland er ook wat van kan. Ik kreeg via een bureau een opdracht bij een bedrijf in Dordrecht, Men zocht eigenlijk een HBO, maar voor het salaris dat men wilde betalen, kon men geen HBO vinden. Vervolgens wilde men toch met een MBO in zee gaan,ondanks dat ik geen ervaring had met het programma SAP. Maar je raadt het al,ik was de gelukkige, en kreeg de baan. Maar naar 1.5 week werd mij verteld dat ik GEEN ervaring had met SAP en dat hij toch liever een HBO had. Dus moraal van het verhaal, Het komt dus overal voor, omdat de bedrijven op dit moment keuzes hebben en niet weten hoe ze hier mee om moeten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Betty, ik herken dat ook!
    Onlangs zag ik een functie bij een evenementenburo waar men het minimumloon voor een MBO+ baan wilde betalen en als klap op de vuurpijl:
    "Aangezien u regelmatig beurzen gaat bezoeken door het gehele land is eigen vervoer een must, reiskosten hiervoor worden niet vergoed" !!!!!!

    Luc

    BeantwoordenVerwijderen