vrijdag 15 juni 2012

Sollicitatieverhaal week 24



Tot nu toe lees ik over het algemeen zeer negatieve ervaringen. Natuurlijk de ervaring is negatief maar het is wel hoe je zelf de ervaring benadert.En zoals Cruijff het placht te zeggen: Elk nadeel heb zijn voordeel.
Ook ik, na ruim 30 jaar trouwe dienst stond ik in 2009 op straat zonder ontslagvergoeding aangezien het bedrijf failliet was. Weg zekerheid, weg pensioen. Vrij snel had ik een nieuwe baan, Na 1 jaar, opnieuw bedrijf failliet! Het solliciteren werd moeilijker, maar ik liet mij niet kisten. Heel nederland heb ik afgereisd. Goed voor je topografische kennis op te halen en goed om te leren hoe je je zelf het beste kunt presenteren. Je leert in deze tijd erg veel. Na 3 maanden werkeloos te zijn geweest vond ik het welletjes. Hoe langer je in een uitkering zit hoe moeilijker het wordt, zeker gezien de leeftijd, 54 jaar.


Wie zit daar nu op te wachten. Dus gesolliciteerd op een baan in het buitenland. En waarempel, direct aangenomen, vast contract. en 1,5 maand later woonde en werkte ik in het buitenland. Moeilijke beslissing? Ja, ik laat man, kinderen en de rest van de familie en vrienden die mij dierbaar zijn achter. Maar de wil om mijn eigen inkomen te verdienen is groot. Ik wil niet afhankelijk zijn van een ander en zeker niet van de staat. Daarnaast een geweldige ervaring die ik nu op doe. Die zou ik zeker niet willen missen.
Dus mensen. Met negativisme bereik je niets. Kijk verder. Je bed staat daar waar je je brood kunt verdienen. Wij zijn in Nederland teveel verwend. Vertrouw op jezelf en ga ervoor en blijf niet hangen in de "rechten" die je denkt te hebben. Je bent zelf verantwoordelijk. Niet een ander, niet de staat.

35 opmerkingen:

  1. Een lul verhaal. Zeker geschreven door iemand van de overheid. Het slaat op niks. Het verhaal mist inhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mevrouw had waarschijnlijk toch al willen scheiden en is op deze manier "netjes" van haar man en kinderen verlost.

      Verwijderen
    2. Inderdaad, wat een zielig verhaal. Zo kan iedereen een baan krijgen toch???? Pure wanhoop om je gezin en je verantwoordelijkheid te ontlopen. Pure egoistisch!!!

      Verwijderen
  2. Vreeeeeeemd! Is je baan je meer waard dan je gezin Man Kinderen enz????Kijk als je net over de grens woont bijvoorbeeld, kan ik me deze stap voorstellen, maar hierover (de essentiele dingen) wordt niet gerept.Ik sta open voor positieve oplossingen wanneer je werkloos bent, maar dan moet het de oproep tot positivisme wél reeel blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eindelijke eens een positief verhaal!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is hier nu eigenlijk positief aan??? Pure wanhoop!!

      Verwijderen
  4. Kijk een positief verhaal en bij degene die zegt een lul verhaal klopt niet, eerder jouw antwoord. H oe moeilijk het ook is, hij of zij heeft gelijk, alleen man en kinderen achterlaten is een moeilijk gegeven. Maar als je juist je inkomen nodig hebt om je leven te kunnen leiden en daarbij je kinderen alles te kunnen geven is het heel knap om dat te doen.
    Ik zelf wordt altijd negatief van mensen die alleen maar negatief in het leven staan. Inderdaad vind ik de overheid zelf ook verantwoordelijk voor deze ellende allemaal (bezuiniging).
    Wel heb ik niets met voetbal en Cruijf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mevrouw stelt in haar stukje, dat ze onafhankelijk wil zijn en niet dat ze veel geld voor man en kinderen wil verdienen. Dit is te ver doorgevoerd eigenbelang en niets anders. Het verhaal is verder niet steekhoudend en een slap stukje eigenwaan.

      Verwijderen
  5. Het is heel mooi voor je dat je een nieuwe baan hebt gevonden dan begin ik toch positief of niet. Maar ja als je je gezinsleven er voor op wilt of gaat offeren is dat jou keus, deze keuze zou ik zelf niet gaan maken. Aan de ene kant vind ik het heel moedig van je maar hoever wil je gaan???? En nu begin ik negatief sorry maar zo zie je maar weer dat hier in Nederland alleen maar naar kwantiteiten gekeken wordt en niet naar kwaliteiten en vind ik het rond uit belachelijk dat wij Nederlanders ons "heil" in het buitenland moeten gaan zoeken!!! Shame on you werkgevers,uitzendbureau's or what ever die in het belang voor ons moeten opkomen ons verkopen aan de werkgever die meegaan in deze "onzin" .......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt en ben na een faillissement van een bedrijf (ik was 55 jr.) ook op straat komen te staan. Dit is inmiddels een jaartje geleden en tot nu toe heb ik alles zelf ondernomen, want het UWV kan heel weinig voor deze doelgroep doen. Een nieuwe uitdaging in het buitenland en zelfs je gezin achterlaten vind ik wel heel ver gezocht! Ik denk eerder dat het een "vlucht" van je is. Er zijn in Nederland wel mogelijkheden, ook voor 50+.....als je maar in jezelf blijft geloven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beter kon ik het niet formuleren. Positief blijven en je overwint alles. Maar vluchten om te slagen, vind ik een beetje te ver gaan.

      Verwijderen
  7. En zij leefde nog lang en gelukkig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is inderdaad een prachtig verhaal....als het waar is. Is dit ook zo? Mijn positieve mening: Het "kijk en vergelijk"-verhaal (zie mij eens!) in dit korte schrijfrubriekje is absoluut nonsens! De omstandigheden waaronder en waardoor iemand werkloos wordt verschillen zo enorm, van persoon tot persoon, dat dit zich helemaal niet met elkaar laat vergelijken. Mijn langdurig dienstverband werd niet vanwege economische reden beëindigd;in het door mij jaren geleden gekozen soort werk kon ik mij "plotseling" niet meer ontwikkelen. Nu ervaar ik deze "ledige" tijd ook als zeer nuttig om er achter te komen wat ik precies wil en wat ik leuk vind. Daarnaast vind ik het ook van de zotte dat er uitgeweken moet worden naar het buitenland voor werk: als er al collectief rechten en plichten zijn, waarin blijven dan de regering/werkgevers met STRUKTURELE hervormingen om werklozen snel en goed aan de bak te krijgen? De crisis laat onverbloemd en tot op de bodem zien dat de politiek hierop (al tijden!) het antwoord niet heeft of kan hebben, ook al pretendeert of suggereert men van wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn positieve verhalen, helemaal mee eens! Maar er is een ernstig structureel probleem t.a.v.
    de werkloosheid in de categorie 45+ 55+. We kunnen nou eenmaal niet allemaal naar het buitenland.
    Je eigen broek op houden is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Bovendien hebben deze mensen
    in de regel jarenlang betaald voor hun uitkering cq pensioen.Een oplossing op korte termijn is niet
    mogelijk, maar een stuk erkenning door de door ons gekozen volksvertegenwoordigers zou niet misstaan,
    sterker nog, het dient aangepakt te worden in al haar facetten.Daarbij speelt het eigen initiatief
    om uit de werkeloosheid te komen zeker een rol maar dan moeten de andere partijen politiek en werkgevers uit een geheel ander "vaatje tappen" . Het UWV staat machteloos aan de kant o.a. door forse bezuinigingen, werkgevers zijn in de regel maar op een ding uit en dat is goedkope arbeidskrachten die ze na 3 a 4 maanden weer moeiteloos kwijt kunnen. Overheid en politiek is een uit de hand gelopen monster van tegenstrijdigheden en eigen belangen , een paar idealisten niet nagepraat.
    Dit is dan voor die groep van werkelozen de realiteit. Fijn dat er nog uitzonderingen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook ik vind het super dat je een baan in het buitenland hebt gevonden, maar zoals een eerdere schrijver al opmerkte, het buitenland is groot. Is het net over de grens? Of is het echt ver weg van man en kinderen? Want als het het laatste is, hoe ga je daar dan mee om? Kunnen jullie elkaar dan wel regelmatig zien en vervreemdt je niet van je kinderen? Door wie worden zij dan opgevoed? Door je echtgenoot? Werkt die niet?
    Het is fijn om een positief verhaal te lezen, maar ik zou graag wat meer specifiek horen hoe hiermee om wordt gegaan in de praktijk. Werk is prachtig, maar niet zaligmakend, in mijn ogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook ik heb 13 jaar geleden de stap genomen om in het buitenland voor een baan te kieze.(italie).
    En ik kan het iedereen aan raden om het zelfde te doen.Man en kind zijn toen mee verhuist.ben nu noodgedwongen even terug in Nederland,maar we hopen binnen 2 jaar weer terug te gaan.Nederland is erg bekrompen en het is ikke ikke ikke.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij eruit anderen er in? 'k Dacht het niet, hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo knap, in 1,5 maand je familie en vrienden in de steek laten + een nieuwe baan + een huis vinden + verhuizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mmm, neem aan dat mevrouw een hogere opleiding heeft genoten met relevant daaraan gekoppelde baan?
    We trekken uit het buitenland de (meestal) lager opgeleiden naar ons toe voor de banen in de lagere regionen en jagen de hoger opgeleiden weg:sorry te oud, doei of:sorry te jong, doe eerst maar een paar jaar levenservaring op!
    Baart me toch wel zorgen w.b. de toekomst en waar wij, Nederland, komen te staan op de wereld lijst....het landje met de "uitbuitbaantjes"die absoluut geen toekomst garanderen!
    Geachte overheid, U bent mede verantwoordelijk voor het wegzagen van de poten onder deze stoel en kom niet met het ***verhaal dat wij zelf op jullie gestemd hebben, op onvoorzienigheid kunnen wij niet stemmen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt volkomen gelijk .maar wat doen we er aan ?
      Ik ben 60 men moet nu weer zoeken naar een andere baan.
      Heren Dames succes.

      Verwijderen
    2. Correct ja, en dan nog die zogenaamde sollicitatiesites voor ouderen en gepensioneerden zoals Banenmatch, Jobrapido,etc. . Allemaal fake, om je gegevens te hebben en om een slaatje te slaan uit jouw armoe. Als je daarop solliciteert krijg je gewoon nooit meer antwoord. Belachelijk ook van de overheid om de pensioenleeftijd desondanks te verhoge. dat is uitklederij. In Frankrijk werken ze nu 7 jaar minder dan wij en binnenkort komen ze bij ons om geld schooien.

      Verwijderen
  15. wat een lul verhaal. Van zo'n mens zou ik direct scheiden. Een IK figuur van het slechtste soort Bah!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij zijn in Nederland niet teveel verwend. Alles wat wij in de jaren hebben opgebouwd wat werk en inkomen betreft,worden nu vernietigd door een verkeerde (Europese) economiebeleid. Het is al jaren dat je weinig kansen krijgt boven een bepaalde leeftijd en dat werkgevers liever jonge werknemers aannemen voor weinig geld. Waneer komt er eens een mentaliteitsverandering dat "oudere" werknemers vaak beter en gemotiveerder zijn dan jonge werknemers? Als je vele jaren gewerkt hebt met veel plezier bij bedrijven en door omstandigheden (failliet, reorganisaties) opnieuw werk moet gaan zoeken met veel afwijzingen en tegenwerkingen (UWV!!), is het dan logisch dat je een negatieve houding aanneemt? Moet je dan naar het buitenland voor werk, terwijl je ook een baan kan vinden in Nederland, maar het niet krijgt? Als je zolang gewerkt hebt voor mens en maatschappij, dan heb je ook het recht wat te eisen om in de herfst van je leven een leuke, naar jouw maatstaven,een baan te vinden en is het zo'n schande om van een uitkering te leven? Niet leuk, want je hebt toch een stuk minder inkomen, maar je hebt er recht op, na zo'n lange tijd te hebben gewerkt. Mag dan een uitkering een pleister op de wond zijn? Vaak wordt gezien, dat je niets meer waard bent als je een tijd werkloos bent. Dus werkgevers, stap eens van je te hoge ego af en geef bepaalde groepen een kans!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De werkgevers willen liever een goedkopere buitenlander of een jonkie, die ze af kunnen knijpen en met loze beloftes en beperkte contracten een oor aan kunnen naaien. Mensen van boven de 40 zijn te slim en te duur, daar houden ze niet van uiteindelijk zijn alle werknemers een kostenpost. Niet meer en niet minder.

      Verwijderen
  17. Alsof jonge mensen dan wel snel een baan vinden, die zeggen sorry maar die ander heeft meer werkervaring. Als ik zeg dat ik ook werkervaring en een diploma hierin heb, wordt er getwijfeld maar heb ik als starter die al 3 en half jaar naar werk zoekt geen baan. Wat nu dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb het vermoeden dat dit "sollicitatieverhaal"een verkapte manier is om achter de standpunten van ons, werkloze burgers, te komen i.p.v een enquete te laten invullen, wat de meeste mensen niet van willens zijn te doen! Nou, zo te lezen heeft het verhaaltje al aardig wat losgemaakt (ook bij mij hoor)hahaha!
    De ellende nam een aanvang bij het begin van de privatisering van vele bedrijven en ook dat Piet Krediet er lustig op los leefde voila, het domino effect....
    Als je voor jezelf weet dat je je best doet om een passende baan te vinden, is leven van een uitkering GEEN schande en er mag absoluut NIET geëist worden dat je maar je gezin moet verlaten voor werk (niet iedereen werkt bij de marine).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. laat je gezin maar lekker stikken & denk enkel aan je eigen financiele ik: ja dan komt Nederland goed uit de crisis !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. dit bericht is verzonden door de overheid om die extra 25 miljard eens even snel binnen te halen
    grappig???? triest!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Na 18 jaar trouw voor mijn baas te hebben gewerkt.Ben ik in 2008 ook de straat op geveegd
    Reorganisatie noemen ze dat.
    Dit is bul shit
    Wij waren gewoon te duur.
    En dan pleuren ze gewoon zo,n tent dicht.
    Waar sommige mensen al meer dan 35 jaar werkten.
    Kom dan nog maar eens aan de bak.
    En dat is wat er hier in nl gebeurt.
    En ik heb het ook niet opgegeven.Omdat ik verantwoordelijkheid gevoel heb.
    Maar ik heb geen man die voor mijn kind zorgt.
    Dus ben genoodzaakt om in mijn buurt werk te zoeken.
    Dat is me gelukt.
    Ik heb na 4 jaar nu mijn derde nieuwe baan te pakken.
    Eerst krijg je in 2009 te horen dat er crisis is,Dus einde oefening.
    Dan ga je via een uitzendbureau ploegen dienst draaien
    Maar als je een puberend kind hebt,Is dat niet echt ideaal.
    Komt de volgende kans om de hoek,Bij het eerdere bedrijf in dagdienst.
    En daar word je vervolgens na 3 contracten ook weer de straat opgeschopt.
    Je doet het wel goed ,maar we moeten bezuinigen,Dus helaas!!
    Nu weer aan de bak via een uitzendbureau.Dat is beslist niet ideaal
    Al met al ben ik er met al mijn zeker heden,na mijn ontslag,financieel ontzettend op achteruit gegaan.
    DAT doet de overheid.
    IK heb altijd...En dat mag je echt wel geloven...Op een eerlijke manier gewerkt.En hart gewerkt.
    Ik heb bij iedere baan inkomen in moeten leveren..
    Ik hou mijn hart vast,mocht ik weer een keer op straat komen te staan.
    Dan hou je niets meer over.
    Ben nu 55.En ik heb een studerende zoon van 18.
    Maar ik geef de moed niet op,en ga door.
    Hoewel ik me echt zorgen maak naar de toekomst toe.
    Ben nu nog steeds gezond.En zolang ik kan zal ik knokken voor een baan.
    Want ik wil echt bij niemand m,n hand ophouden.
    Ik hoop nog steeds op een zekerheid en een vast inkomen.
    Maar ben me er tegelijkertijd ook van bewust dat dit er waarschijnlijk nooit meer van zal komen
    DANK JE WEL OVERHEID

    BeantwoordenVerwijderen
  22. hallo ook ik heb dit verhaal mee gemaakt na21 jaar in 2005 er uit gegooit economische ressesie, maar goed zoek je werk en kan gelijk aan het werk, hart gelach voor iemand van toen 48 maar wel op contrakt bassis,dus na 3jaar weer op straat.51 jaar weer ellende geen vaste baan te krijgen dus uitzendbureaus na een maand of 5 en alle waarde volle dingen verkocht om te overleven en niet aan te kloppen bij schuld hulpverlening ,werk! wel in belgie en gelijk 2maanden weg in hotel,kan je tenminste je schulden oplossen ,maar wel je briefje in blijven vullen van uwv als je even een week geen werk heb, is misschien voor mijn positief denken,maar geen geld en daar gaat het toch om.
    dus kom je weer in die spieraal van schulden en uwv.ben je er dan na drie jaar van af kan je van je uitkering leven en ga je niet meer in op uitzend bureaus en loze banen .geniet nu van werkeloos wezen en af en toe een klusje,wat ik leuk vind voor een vast bedrijf vakantie hulp,dus beste mensen er is nog hoop als de regering niet weer bezuinigd op wat ever ze weer verzinnen om ons weer een oor aan te naaien

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mijn naam doet er niet toe, immmers, deze persoon is helemaal niet geïnteresseerd in andere mensen ...Hoezo ándere mensen ? Niet eens het eigen gezin 'past' in het 'sociale' (hier dus totaal niet) bestaan van deze persoon. Dáár moet je er 16 miljoen van hebben, lekker solidair. Doe maar lekker solitair. Ik weet nog een eiland... van 1x1 mtr.
    Ga daar maar lekker met een zandvlo jouw oplossing bespreken. Die geeft jou gelijk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Er zijn hier paar aspecten dat erg duidelijk zijn.

    Werken in het buitenland is een avontuur en voor degene die ervan houdt onafhankelijk getrouwd of niet is dat zijn eigen keuze.
    Werken in het buitenland brengt economische en sociale consequenties met zich mee. Gezinnen die afbreken op termijn omdat de partners vervreemden en de kinderen zien de ouder die in Verweggistan is als de geldpot en niet als de opvoeder.
    Werken in het buitenland is verstoren van verhoudingen in het land zelf. Je pakt baan van een ander die daar leeft. Kijkt naar miljoenen Oost-Europeanen die hier komen om geld te verdienen voor hun gezinnen daar. Hier maken ze de rijken rijker en daar ontstaat gebrek aan arbeidskrachten en houdt de ontwikkeling op want producten worden van elders geïmporteerd.

    Hoe moet het nou? Wil Europa eenheid zij? Dan zal men ontwikkeling in andere landen moeten stimuleren en als kennis overdracht nodig is dan zorgen dat mensen met de juiste papieren met hun gezinnen kunnen tegen goede vergoeding en tijd garantie elders projecten kunnen runnen. Wij hallen nu alles uit de goedkope landen wat op zich voor de liberalen een ideale oplossing is want hun gaat allen om wat ze verdienen en niet welke gevolgen dat in hun eigen land heeft. Wie maakt zich eigenlijk zorgen om een Gezien? Is dat door media politieke partijen echt een aandacht punt… . Maar in de goedkope landen loopt het net als in Oost-Europeaan - verkeerd. Geen vakbonden dus slavenwerk en weer het rijke profiteren.

    Ik pleit voor sluiten van de deuren voor handel van buiten Europa als er van des betreffende exporterende land geen levensvatbare garanteis worden gegeven aan eigen bevolking. Wil rijke Europa daar investeren en bijdragen tot verhoging van levenstandaard daar dus meer consumptie van eigen productie dan kunnen weer slimme werkloze vanuit hier op contractbasis handje mee helpen.

    Blijven investeren in Europa van oost tot west noodt tot zuid. Laten wij huishouden hier op orde stellen. Zorgen dat mensen in eigen land hun brood kunnen verdienen. Structureel zal niet iedereen kunnen werken. Dan kijkt niet scheef als zo een persoon van de uitkering leeft want stelen willen wij toch niet hebben!!!!

    Wij zijn in jaren grof ontkleed en de technologie is alleen in het voordeel van de grote. Nu meeste bank operaties doen wij via PC en nu betaal je voor het houden van de rekening bij de bank - ZOT!!! Wil je willekeurig dienstverlenende bedrijf telefonisch benaderen betaal je min 0,10c/min ZOT( en de wachttijd tik in hun voordeel!!!!!). Heb je verzekering beheer je via PC je polismap en niemand NIEMAND die je telefonisch te word staat (zie HEMA Verzekeringen) SCHANDALIG. En de centen worden van je rekening afgehaald stip op tijd.
    KORTOM het leven is ons burgers op allemaal snikje manier duur gemaakt en de garanties werden afgepakt. Om ons achter geld aan te spannen. Eerst Euro dus alle prijzen min 100% omhoog. Dan nu de crisis. En de crisis is NEP. Dient alleen om ons schrik aan te jagen en lonen om lag te brengen. Als burgers wij moeten alles wat oneerlijk is openbaar maken en tegen werken. Dat is onze kans. Doen wij dat niet dan over 10 jaar hebben wij helemaal niets te zeggen. Alle spelletjes hoe democratisch het systeem hier is zullen niet alle mensen door hebben maar geloof mij het kan veel beter.

    Mevrouw heeft haar beslissing genomen en in haar leven komt een en ander verandering. Blijft de nieuwe baan voor een lange tijd? Verdienen ze genoeg om van daar geld naar Nederland te overmaken (wat doet de fiscus???)? Ik wens haar dat het goed gaat. En iedereen hier een leuk weekend!!!

    RobertoSmith

    BeantwoordenVerwijderen