maandag 25 juni 2012

Het dagboek van een werkzoekende 50-plusser


Dagboek van een 50-plusser: 'Niemand bekommert zich om werkloosheid'

25/06/2012 / Redactie 

Dagboek van een 50-plusser: 'Niemand bekommert zich om werkloosheid'
© THINKSTOCK
VKbanen volgt de 50-plusser Gerard in zijn zoekproces naar een baan. Ieder week lees je hier zijn ervaringen in de blog 'Dagboek van een 50-plusser'. Deze week over de toenemende werkloosheid en niemand die een poot uitsteekt. Het UWV niet, vakbonden niet en zelfs de Tweede Kamer niet. Is het tijd dat wij als werkzoekenden de koppen bij elkaar steken en moeten protesteren op het Malieveld?

Mijn vorige bijdrage over de stilte bij het UWV, sprak veel lezers blijkbaar aan. Via Twitter kreeg ik een aantal reacties, zoals 'herkenbaar', 'komt me bekend voor', 'ijzersterk', 'triest, maar waar' en 'leuk maar ook onthutsend om te lezen'. Het lijkt er dus op dat ik niet alleen sta in mijn mening, dat het UWV meer moet doen voor de werkzoekende. Vreemd genoeg zag ik geen enkele reactie van het UWV zelf of een politicus. Zijn (oudere) werkzoekenden niet belangrijk? Wordt de spreektijd in de Tweede Kamer liever besteed aan het voorlezen van een boek, de eigen mailbox of een editie van het Historisch Nieuwsblad? Waarbij ik natuurlijk niet zeg dat het lesje van de heer De Jong, over de totstandkoming van de AOW, niet interessant was.

Natuurlijk weet ik de achtergrond van dit 'potsierlijk' gebruiken van de eigen spreektijd, behandeling van wetsontwerpen over de AOW en Zorg traineren. In vakjargon: over de verkiezingen heen tillen. Toch zou ik graag een keer persoonlijk contact willen hebben met een lid van de Tweede Kamer. Om hem te vertellen hoe groepen werkzoekenden zich schamen voor hun situatie en als afgeschreven voelen beschouwd.

Slecht nieuws
De dagbladen, het Journaal en zelfs de ING brachten ook al niet veel goed nieuws naar buiten, de afgelopen week. 'De werkloosheid zal oplopen tot meer dan 7 procent van de beroepsbevolking en daarmee stijgt het aantal werklozen tot ruim boven het half miljoen', zo meldde het ING Economisch Bureau. Meer dan 100.000 werkenden per kwartaal raken dit jaar mogelijk hun baan kwijt.

Over de groep 45-65 jarigen, die in 2011 al een jaar of langer zonder werk zat, zei arbeidseconoom Ronald Dekker van de Universiteit van Tilburg in de Telegraaf: 'Wat werk betreft kun je nu maar beter niet 45-plusser en laagopgeleid zijn. De arbeidsmarkt draait al niet bepaald als een tierelier, maar voor deze groep zit het helemaal op slot. Daar zit het echte probleem. Als deze groep buiten komt te staan, hebben ze hele grote moeite om weer aan de slag te komen. Al met al lijkt er ook weinig hoop voor deze mensen.'

Verzamelen op Malieveld
Als laatste een quote op Twitter; vanhijum: Verbeteren kansen (werkloze) ouderen op arbeidsmarkt vraagt cultuuromslag bij alle werkgevers; de overheid voorop! #CDA

Ik zou zeggen mijnheer van Hijum, maak een start tot dit debat. Zou het daarbij helpen als u op het Malieveld wordt ondersteund door ettelijke honderdduizenden werkzoekenden? Want dat bevreemdt mij wel. De bijna lusteloosheid van de betrokkenen. Als een mak schaap laten zij zich naar de slachtbank voeren. En waar zijn de vakbonden gebleven? Teveel bezig met hun eigen problemen?

iPad levensbehoefte
Als ik zelf nadenk en mensen om mij heen hoor over de kansen voor ouderen op de arbeidsmarkt, is er een grote behoefte aan dienstverlening aan de groep ouderen, die niet vertrouwd is met de computer. En dus ook niet bekend is, en om kan gaan, met het gebruik van social media.

Het UWV gaat zelf ook steeds meer over op digitale dienstverlening. Binnenkort is de werkcoach een soort 'Tessa', zoals we die bij Ziggo tegenkomen. Stel de vraag en 'Tessa' geeft het antwoord. Als ze de vraag tenminste terug kan vinden in haar geprogrammeerde geheugen. Een computer, smartphone of iPad wordt voor de werkzoekende daarom een onderdeel van levensbelang. Je zou bijna zeggen, overbrengen naar 6 procent BTW, noodzakelijke levensbehoefte.

Spoor bijster
Verder lees en merk ik dat het aantal vacatures in de bladen afneemt en die op de vacaturesites toe. Of het echte vacatures zijn weet ik niet, zie daarvoor een eerder blog. Door anderen wordt het gebruik van LinkedIn aanbevolen. In een artikel in de Volkskrant wordt het gebruik van LinkedIn door mevrouw Vincent allemaal duidelijk uitgelegd. Of de gewone werkzoekende in deze materie niet volledig het spoor kwijtraakt is voor mij de grote vraag. Laten we de discussie over privacy en veiligheid dan nog even vergeten. Voor ouderen blijft dit een heikel punt.

Over werk vinden met social media zou ik graag eens met mijn werkcoach van het UWV willen praten. Wie weet kan ze er iets mee? En mij indirect aan een baan helpen. Het UWV is er toch ook bij gebaat dat werkzoekenden alle kansen aangrijpen om een baan te vinden? Wellicht helpen mijn ervaringen daarbij. Ik wacht bij de telefoon op het verlossende belsignaal. Volgende week hoor je de afloop. Heeft het UWV of het Tweede Kamerlid mij gebeld? Bijna een cliffhanger!
Bron.vkbanen.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten