woensdag 24 maart 2010

'Uw profiel past niet bij de functie': Mijn verhaal

Ik heb in mei mijn computerzaak helaas moeten sluiten, dus solliciteer ik op
functies in de retailbranche,het maakt niet uit of het als verkoper of
bedrijfsleider,parttime of fulltime boeit me niet als ik maar weer aan de
slag kan.

Bij de mediamarkt in roermond zochten ze een verantwoordelijke voor de
computerafdeling.Taken bestonden uit inkoop,verkoop,begeleiden
personeel,zorg dragen voor de afdeling en technische dienst.Ik denk kat in
het bakkie dat hebben we de afgelopen 6 jaar gedaan.sterker nog ik denk dat
je als zelfstandige zelfs nog iets meer doet.

Mooie brief gestuurd,met CV. antwoord; binnen 14 dgn krijgt u bericht,na
3 maanden telefoon gepakt echter zonder resultaat, de verantwoordelijke van
de afdeling P&O niet te pakken kunnen krijgen. Het vreemde was dat de
functie stond nog steeds open stond.
Weer een brief met CV gestuurd en ja hoor binnen 14 dgn reactie. U raadt het
het antwoord "uw profiel past niet bij de functie". ik dacht werkelijk dat
ik van mijn stoel viel. 6 jaar lang heb ik een computerzaak gerund en dan zo
een antwoord.
Ze kunnen hun reclame slogan van;" ik ben toch niet gek" beter veranderen in
"wij zijn gek".
Zolang er vanuit de overheid niets gedaan wordt aan deze verkapte
leeftijdsdiscriminatie zal men de werkeloosheid niet terugdringen.

met vriendelijke groet
G.Driessen

2 opmerkingen:

  1. Tja, daar loop ik ook steeds tegenaan tegen dat leeftijdsverhaal.
    Als de overheid de werkeloosheid terug wil dringen moeten ze meer regels stellen aan het fenomeen "vrijwilligerswerk" ik ben van mening dat vrijwilligers het werk wegkapen voor de mensen die wel geld willen verdienen en voldoende competenties hebben, werknemers willen natuurlijk erg graag gratis personeel, vooral met de huidige loonkosten van een factor 1,75.

    Het wordt de werkeloze in dit land wel erg moeilijk gemaakt.
    -Vrijwilligers.
    -Te hoge loonkosten voor ondernemers.
    -Verkapte leeftijdsdiscriminatie.
    -Passieve reintegratiebureau's die over de rug van werkelozen gemeenschapsgeld opstrijken.

    Je moet als werkeloze wel een erg lage looneis hebben en wel erg jong zijn (max.25jaar oud met 35 jaar werkervaring) en wel heel veel competenties hebben, enz. enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel herkenbaar geval. Werkgevers gaan er in het algemeen vanuit dat oudere werknemers duur zijn.Ik ben er van overtuigd dat veel oudere werknemers echt niet meer voor de hoofdprijs gaan. Het hebben van werk is belangrijker. Zelf heb ik in mijn bedrijf altijd bewust gekozen voor oudere werknemers.Deze bieden een hogere continuiteit hebben meer ervaring en zo verder.
    Als werkgever heb je voor een bepaalde functie een budget wat vertaald wordt naar een salaris wat voor de functie beschikbaar is. Een slimme werkgever laat (bij geschiktheid) de kandidaat zelf beslissen of hij voor dat salaris de functie wil aanvaarden of niet. Gezien de huidige opstelling van werkgevers hoeft hij niet bang te zijn dat deze werknemer weer snel vertrokken is als hij elders een hoger salaris kan verdienen. Enerzijds om dat werkgevers denken dat deze werknemer te duur is, anderszijds zal de werknemer niet snel het risico nemen dat hij weer werkloos wordt op zijn leeftijd als het niet zou klikken bij het nieuwe bedrijf. Kortom er moet een mentaliteits verandering komen bij werkgevers, verder zou er bij P&O opleidingen meer aandacht moeten komen voor dit probleem cq. kans op de arbeidsmarkt.
    De overheid kan wel opleggen dat er niet op leeftijd gediscrimineerd mag worden, maar dit is niet te controleren. Daarbij als iemand verplicht aangenomen zou moeten worden is dat ook niet bevoordelijk voor de onderlinge verstandhoudingen en zou de kans bestaan dat de oudere werknemer, die een bedrijf tegen zijn wil in heeft moeten aannemen, wordt weggepest.
    Werkgevers moeten dus gewoon de voordelen van oudere werknemers gaan inzien.

    BeantwoordenVerwijderen