donderdag 20 december 2012

Sollicitatieverhaal

Ook ik (IT-er en biologisch 52 jaar "oud") herken me volledig in sollicitatieverhalen. Ben sinds 9 maanden op zoek naar een nieuwe baan. Zie ook vaak dezelfde vacatures voorbij komen waar ik eerder (via x&x)op gereageerd heb maar "er waren zogenaamd betere kandidaten" . Inmiddels wel de ervaring dat er onder x&x bureau's behoorlijk wat kaf onder het koren zit: vooral de massamail acties waarbij meneen steekwoord tegenkomt van een competentie die je voor het laatst 15 jaar geleden ooit hebt opgedaan en waar men dan op reageert. 

Ik hou inmidddels een blacklist bij van dergelijke bureau's bij en dat scheelt behoorlijk wat tijd & frustratie. Wat handig werkt is een standaard set met vragen die je een recruiter kunt stellen zodat je weet of de recruiter zijn/haar huiswerk gedaan heeft. Mijn ervaring leert dat heel veel recruiters hun zaakjes slecht voorbereiden en maar wat aanklooien.

Bedrijven (en doorgaans zijn dat kennelijk niet de beste om voor te werken) schijnen verder last te hebben van een korte termijn visie door te blijven zoeken naar het spreekwoordelijke schaap met de 5 poten. NL vergrijst immers in rap tempo en als je (als zichzelf serieus bedrijf noemend) halsstarrig blijft zoeken naar een 19 jarige met x jaren ervaring + exotische competententies, dan heb je als HR-/business manager van dat bedrijf kennelijk tijd over en niks beters te doen...

Bij bedrijven waar ik op gesprek mocht komen ook de gekste dingen meegemaakt: onbeschoft & onproffessioneel gedrag van een "toekomstige" collega tijdens een eerste gesprek, gesprek dat (zonder opgaaf van redenen) een kwartier te laat begint, incompetente/arrogante HR dames of het blijkt dat over de inhoud van aangeboden vacature niet helemaal goed is nagedacht (wat meestal blijkt nadat ik gericht wat vragen heb gesteld).

Ik ondervind ook aan den lijve dat het vinden van een goede baan in deze tijd niet makkelijk is. Toch ben ik er van overtuigd dat het tij (weer) zal keren.

De aanhouder wint dus geef nooit op !.

15 opmerkingen:

  1. Nou, na vier jaar vruchteloos stapels sollicitatiebrieven versturen, heb ik toch echt de moed opgegeven. Mijn conclusie is dat werkgevers niet zitten te wachten op 50-plus kandidaten. Bij een laatste sollicitatiegesprek (de eerste sinds 2 jaar) zelfs geen looneisen gesteld, maar akkoord gegaan met nog minder als mijn WW uitkering, dit met de mededeling dat ik gewoon aan de slag wil en mij weer voor een bedrijf wil inzetten. Helaas, al deze bereidwilligheid zet ook geen zoden aan de dijk.
    Ze kozen toch voor een jongere kandidaat. Daar heb je nu uren aan besteed om er zo representatief mogelijk uit te zien. Uren de ins en outs van het bedrijf bekeken om gerichte vragen te kunnen stellen en beslagen ten ijs te komen. Solliciteren is verdikkie een fulltime baan, terwijl ik een parttime baan zoek......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De arbeidsmarkt is verziekt door nep vacatures van uzb de daar wekende hupppeltrutjes die via je mail en cv kunnen zien dat jij nooit zult voldoen aan het gevraagde.....? Al wil je werken in de dag/nacht/weekeinde zon en feestdagen 40/50 uur 24/7 geen vacantie dan nog vind je geen baan Nee vertel mij wat ook ik begin het nu na twee em eenhalf jaar triest in te zien. En als je al een baan vind dan word ik in mijn geval wel weg gepest door haantjes die hun juniortje achterna lopen...of je bent zo belangrijk voor ze dat ze in twee maanden tijd heel je verleden uitpluizen via hun kennisen kring.... Vertel mij waarom dat een man die thuis zijn vrouw en kinderen door alle hoeken van het huis slaat wel recht heeft op een leuke baan en ik een vrouw die niemand nooit iets heeft misdaan niet..? Vele lamzakken hebben twee gezichten een lief om te krijgen wat ze willen en daarna hun ander agressieve om te tonen wie ze daadwerkelijk zijn vooral allochtonen zijn daar goed in..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Door mijn te hoge opleiding word ik niet aangenomen, maar ik kies bewust laag betaalde baan.
    Krijg reactie van, te oud (leeftijddiscriminatie mag volgens het CWI), .. per 31 maart 2013 kun je in een oproeppoel bij 't UZB, te hoge opleiding dus je blijft niet lang.
    UZB's ramen hangen vol, maar 100% ervaring dat die vacatures net vervuld zijn.
    Ook via internet de ervaring dat er helemaal geen baan is, maar dat het gaat om cursussen te verkopen / franchising bedrijf te beginnen waarbij je dan je winkel volzet met producten van x.
    Ik heb 1975 (13 3/4 hypotheek rente), 1992, 2002 problemen meegemaakt. Mijn beleving is dat het nu wel heel erg is.

    Je kunt bij de pakken neer gaan zitten of iets doen. Of zelfs voor je eigen beginnen met meerdere 'lotgenoten', want ik ben van mening dat we elkaar kunnen motiveren en mischien ieder met zijn kwaliteiten een sterk team kunnen vormen. Ik denk zelf aan bijv. een soort camping, een nice market aan te boren. Heb je ideeen info at dlc-ly dot com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Na 3 jaar solliciteren ben ik er helemaal klaar mee ! Aan mijn laatste sollicitatiebrieven besteed ik ook niet echt veel aandacht meer, want ach, als ze mijn geboortejaar zien (1953), komt mijn poging toch weer direct in het 'grijze' archief terecht.
    Ze schrijven: .......andere kandidaten voldoen beter aan het profiel voor de functie....
    Maar ze denken: ....te oud, onflexibel, vaker ziek, misschien te eigenwijs en te duur.
    De regering wil, dat wij ouderen steeds langer doorwerken........maar wanneer gaat de maatschappij daar eens rekening mee houden en de meerwaarde van oudere werknemers eens inzien.
    Voordelen van deze groep mensen: veel ervaring, geen jobhoppers, tevreden met het salaris dat geboden wordt (anders solliciteren ze niet op die baan !), vaak 'nulverzuimers', geen kinderen meer waarvoor ze regelmatig vrij moeten nemen, ouderen nemen geen ouderschaps- of zwangerschapsverlof.
    En nadelen ? Die zijn er niet echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben helemaal met vorige schrijver eens. Ik kan nog een half jaar van mijn ww gebruik maken . Inmiddels mijn sollicitatie brief nummer 102 op de post. Wie weet wat het nieuwe jaar mij brengt op het gebied van administratief / telefoniste / receptioniste.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Duidelijke en herkenbare uitlatingen.
    De klant, dus opdrachtgever word bij de neus genomen door dat detachering buro x,x,x,x,x,x en x de boel belazeren. Men kijkt niet naar kwaliteit en ervaring maar naar de marge die gehaald kan worden over de rug van de werknemer. Nu is het hoogtij en goede zaken doen gezien de slechte tijd en een ieder aan de bak wil vliegen de tarieven alle kanten op en vullen ze de zakken over de ellende en noodsprongen van werkwillende. De opmerkingen veelal de zelfde zijn te belachelijk voor woorden.
    Naast bovenstaande bestaat er ook een cultuur binnen de vervuilde buro's nl, investeer je geld ,dus betaal je een of meerdere recruters waarbij een vacature ligt heb je de baan, mooi he? Blijkt dat een persoon die ondergeschikt is heen word gezonden hebben ze wel de centjes in huis en een mooi excuus klaar en natuurlijk een nieuwe die veel beter past en de vorige gelogen heeft over zijn ervaring en kennis. Wie weet nog dat de detachering buro's begonnen zijn in een achterkamertje, en nu de kantoren huurt / koopt en 100 - 500 man heeft uitstaan met een minimale marge van € 20,00 per uur!!!!! Waar zijn onze vakmensen gebleven, waarom verloederd al wat wij hebben opgebouwd? Welke controle bestaat er om deze uitzuigers in te dammen en of uit de markt te schoppen? Het zal direct veranderen als een uitgezette kracht een keer een bedrag opleverd zeg € 2000 in plaats van een marge per uur. Met andere woorden een ieder is geholpen. Geloof me dit gaat natuurlijk nooit gebeuren het is al te ver en ze zijn te machtig geworden, in het financiele rondje is de belasting zeer tevreden. Hoe corrupt kan alles worden, hoe slecht is het gesteld in onze economische markt door deze uitzuigers die nu zich volvreten over de ellende van heel veel goede krachten, en goedkope troep in de markt zetten.
    Inderdaad laten we een vuist maken en het lef hebben om onze regering hiervan op de hoogte te stellen in plaats van hier te mopperen, het moet afgelopen zijn met deze cultuur van verrijking en corruptie!
    Wie gaat voor? Wie durft?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kunnen we die blacklist met recruitmentburo's van je krijgen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yacht, Continu, MT&V, Maandag, Trace, dit zijn grote spelers in de markt die in weze je pakken waar je bij staat. Marges van 60 - 80% is hen niet vreemd. Met een pak geld word een recruter zeer gewillig. Eerste keus, inzage, vriendjes politiek zolang het maar geld opleverd.
      Intern zeer corrupt waarbij de mooie en goedbetaalde job's naar zeg vrienden worden geschoven.
      Hoog opgeleide en ervaring rijken zijn te duur, te bijdehand, en vaak volgens zeggen te oud!
      Neen de marge is te klein en eerlijk duurd het langst gaat niet meer op, zij wachten net zolang tot het water aan de lippen staat om het tarief te drukken.
      Als voorbeeld, ik ben uitgezet en mijn tarief was wel wat hoog "of er nog minimaal € 15 af kon" bij mijn goedkeuren bleek achteraf dat ze al 65% over mijn tarief hadden.
      Fijne feestdagen voor de genoemde buro's
      Vreet je maar vol over onze rug, gewetenloze uitzuigers!

      Verwijderen
    2. (Gesplitst commentaar)
      1.

      Uitzendbureau Maandag, praat mij er niet van. Verdient de naam niet eens. In Alkmaar op 'gesprek' geweest want ja, men wil zien wat voor kwaliteiten je hebt.
      Het gebouw: zeer luxe, aan de rand van Alkmaar, verder geen enkel bedrijf in het gebouw gevestigd. Om 10.00 uur een afspraak en ik zie een vrouw buiten staan roken, gelaarsd en met diep uitgesneden shirt, kortom, model ordinair. Later zou blijken dat ik met haar een afspraak had en zou zou 'kijken' naar mijn kwaliteiten als docent die ik echter al ruimschoots aan diverse scholen had bewezen, maar blijkbaar weer moest aantonen als je een tijd in het bedrijfsleven hebt gewerkt.
      'Mevrouw' komt tegenover mij zitten en leunt zwaar naar voren als zij notities maakt van wat ik vertel en dus kost het mij moeite om mijn ogen niet naar haar navel te laten afdwalen want tot zover kon ik zien. Een uur lang tegenover haar gezeten en gepraat en inmiddels kwam ik er achter dat haar kwaliteiten niet veel verder gingen dan het pronken met haar borsten. "als wij een geschikte baan voor u hebben dan nemen wij (hoezo 'wij', ik spreek toch met jou?)contact met u op. Ik heb nooit meer iets van Maandag gehoord, krijg zelfs geen email van hen. Wel kreeg ik een email van de tietenmevrouw dat zij een jaar lang op vakantie ging door Azié, wat zij 'al lang wilde doen'. Wat interesseert mij dat, helemaal niets, niente, nada, maar het toonde de 'kwaliteit' van haar en naar ik mag aannemen, van het volk/personeel waarmee ik even kennis maakte toen ik naar de wachtkamer bij Maandag werd geleid. Veel kwebbelend volk en ook veel voor een uitzendbureau. Waarom men zich kan permitteren zo te 'werken' werd mij duidelijk toen tijdens een gesprek met een medewerker op een (ander) uitzendbureau mij vertelde dat Maandag door de staat wordt gesubsidieerd. Kijk, dan valt alles op zijn plaats. Niet dat ik ook maar enigszins te spreken was over dat andere uitzendbureau die mij belazerde met mijn salaris waarvan zoveel afgeroomd werd dat dit complete diefstal was.

      Verwijderen
    3. 2

      Op de zwarte lijst staat bij mij ook Randstad (Amsterdam, Leidseplein, 150m2 voor 5 werknemers). Een jaar terug ingeschreven, een gesprek gehad en nooit meer iets gehoord. Een baan had ik weer na drie maanden, tijdelijk, via dit afroomuitzendbureau. Weer gereageerd op een vacature, nu via Randstad, stond ik immers al ingeschreven. Of ik langs wilde komen voor een gesprek. Ruim een uur gesproken met een merkwaardig type dat meent dat leerlingen op gelijke voet moeten staan als de docent. Nee, dat moet niet, maag niet, want heeft het onderwijs in het verleden verziekt, net als de 'vernieuwingen', zoals ik 4 maanden terug meemaakte, want zo lang ben ik nu werkeloos. Dat het niveau droevig is wist ik, maar zo erg als op de school waaraan ik onlangs les gaf, daarvan schrok ik wel, maar ik neem aan dat dit niet de norm is voor heel Nederland.
      Terug naar het gesprek met de Randstadter. Hij zou mij voordragen aan de rector van de school, haalde de benodigde papieren, liet mij de arbeidsvoorwaarden zien die k las en ondertekende. Aangezien het gesprek 1 dag voor de laatste schooldag was en daarna de kerstvakantie begon (2012) hoefde ik dus niet eerder iets te verwachten van de school na de eerste week dit jaar, dacht ik althans. Tot mij stomme verbazing ontving ik twee emails van twee verschillende medewerkers van Randstad. Een van iemand die ik niet had gesproken en een van de medewerker die ik wel had gesproken. Van die kreeg ik te horen dat de school een docent had gevonden via een ander uitzendbureau. Van de andere medewerker kreeg ik een uiterst merkwaardig bericht, namelijk dat ik niet over de 'juiste leidinggevende kwaliteiten' zou beschikken om les te geven.

      Verwijderen
    4. 3.

      Het 'afroomuitzendbureau', genaamd U-Point. Waardeloze medewerkers. Alleen al het voor elkaar krijgen van het 'bewijs omtrent gedrag' dat men wilde hebben was een probleem voor de medewerkers, twee in totaal. Verouderd formulier meegekregen en dus een nieuwe moeten halen. Tweede formulier was verkeerd ingevuld door de tweede medewerker die al niet bijster snugger op mij overkwam en alles tergend traag deed. Nu een formulier van het stadsdeel gekregen en weer terug naar U-Point waar ik de medewerker uitlegde wat wel en niet ingevuld diende en mocht worden. En ja, dit werd door het stadsdeel geaccepteerd. Het kon wel een lang duren voor ik het bewijs toegestuurd zou krijgen, wat juist was, want ik kreeg het na ruim drie weken. Intussen werd de U-Pointer kregel en van het kreeg ik een geïrriteerd email dat ik wel eens haast mocht maken met het opsturen. Dus heb ik hem tekst en uitleg gegeven, ben beleefd gebleven hoewel mij dat fiks veel moeite kostte.
      Drie maanden later was mijn invalbaan in het onderwijs voorbij, de zieke docent kwam terug die ik nog even heb gezien maar mij niet bedankte (wat niet merkwaardig op mij overkwam na wat ik allemaal had gehoord over hem in de wandelgangen).
      Een aantal weken later kreeg ik een email van U-Point of ik nog bij hen ingeschreven wilde zijn zodat zij mij een aan een eventuele baan zouden kunnen helpen. "Nee, dacht ik, want ik heb al moeten soebatten over mijn reiskosten, die beloofd waren geheel vergoed te worden (werd uiteindelijk ook geheel vergoed) en bovendien ben ik door jullie belazerd met de hoogte van het nettosalaris en dus staan jullie op de zwarte lijst, ook al omdat jullie een stel klunzen zijn met veel poeha alsof jullie elitevolk zijn." Dat het salaris niet klopte daar kwam ik achter omdat op dezelfde school een docent via Meesterbaan aan de (ook tijdelijke) baan was gekomen maar ruim €1000 netto meer verdiende dan ik. Honderd, oké, dan zeur ik niet, maar over duizend meer, dan wordt ik ziedend, zo niet vals.
      Nee, ik heb niet meer op emails van U-Point gereageerd omdat zij simpelweg nooit iets hebben en hebben gehad al pretenderen zij van wel.

      Ik ben nu vier maanden werkeloos, geef de moed dus nog niet op, maar als ik zie op welk niveau mijn vak (Duits) nu gegeven wordt is dit om te huilen. De leerlingen van de school waren aardig, maar hoe hoger de klas hoe slechter de werkhouding wat naar mij later duidelijk werd voortkwam uit de houding van de docent die ik verving die graag aardig gevonden wilde worden. En ineens moesten de leerlingen bij mij werken en leren. Maar goed dat is een ander verhaal.

      Bijzonder: ieder uitzendbureau blijkt de scholen te kennen die ik heb bezocht en waaraan ik heb les gegeven. "Ja, ik ken de rector persoonlijk". "Ja, ik ben daar een aantal malen geweest."

      Verwijderen
  8. ook ik ben alweer een jaar aan het solliciteren
    of je krijg een mail terug van sorry niemand nodig of je krijgt helemaal gen anwoord terug en als je dan bel waarom dat je geen antwoord terug krijg gooien ze gewoon detelefoon op de haak of je krijg een grote mond dat ze wel wat beters te doen hebben dan sollicitaties te beantwoorden

    nu werd ik in november uitgenodigd bij een taxi ebdrijf om op sollicitatiegesprek te komen
    ik heb alle vereiste taxi papieren dus dacht dat het wel makkelijk zou gaan
    maar niets is minder waar
    ik dacht na 3 weken eens bellen of er al iets bekend was
    kreeg als antwoord dat er een brief onderweg was naar mij
    de volgende dag lag er inderdaad en brief van dat taxibedrijf op de mat
    ze gingen niet verder met mij in de sollicitatie procedure
    dus ik bellen wat de reden was
    krijg ik als antwoord dat weet ik niet en dat moet ik opzoeken
    en dat kon wel een paardagen duren
    een normaal iemand zoekt dat toch gelijk op in de computer
    ik bel dus een week later weer
    krijg ik als antwoord dat ze geen referenties konden krijgen over mij
    terwijk ik ene brief bij me had van mijn vorige werkgever waarin staat dat ik alle werkzaamheden naar volle wens verricht had

    dus ik bel naar mijn 2 ex werkgevers
    vertellen die mij doodleuk dat ze van dat taxi bedrijf helemaal niet hadden gebeld
    ja zo kan ik ook wel mensen zoeken en dan afwijzen omdat z ezogenaamd geen referenties kunnen krijgen
    dat taxibedrijf begint volgende week dinsdag hier in het rivieren gebied in gelderland met de regiotaxi en hoor alleen maar van mensen dat ze nog veel chauffeurs zoeken
    waarom geven ze dan niet iemand die alle paieren heeft en die gene opleiding meer nodig heeft geen kans om zich te bewijzen

    maar tegenwooordig als je gezicht hen maar niet aanstaat word je al afgewezen bij een sollicitatie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit krijg je als je voortdurend op extremisten stemt, Balken Ellende, LPF, VVD, Zelfs Samson is een (gematigde) extremist, Jullie laten je je WW, Bijstand Loon en Ziektewet afpakken en geen hond die er naar kraait. Straks ben je ook je pensioen kwijt. Ja domoren jullie hebben dit zelf veroorzaakt. Door niet in te zien hoe gevaarlijk deze partijen zijn en deze gangsters deinzen voor niets terug. Jullie hebben je lot in de handen van een stelletje kriminelen gelegd. Omdat de media jullie dat hebben voorgekauwd. Dit is keihard kapitalisme waardoor jullie vermalen zullen worden tot de armste paupers. Dit is een keiharde wereld en een 50 plusser zonder commando training survival heeft geen schijn van kans. Nog bij een woning inbraak en nog als je straks wordt afgezeken door een 24 jarige baas. Eigen schuld dikke bult. Dat jullie dit nu pas zien aankomen laat zien hoe achterlijk en dom jullie in de laatste jaren zijn geweest. Een slechtfunctionerende directeur van DE krijgt 7 miljoen mee en voor jullie nog geen 10 eurocent.!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na 20 jaar zelfstandig horeca ondernemer te zijn geweest heb ik jl. augustus mijn bedrijf gelukkig kunnen verkopen anders was ik failliet gegaan. Vanaf het moment dat ik een makelaar in de armen genomen had ben ik al gaan uit kijken en solliciteren naar werk. Mede door de crisis, het weg lopen van steeds meer klanten, het beleid van de gemeente in tal van opzichten heb ik samen met mijn vrouw deze keuze moeten maken. Ik heb inmiddels tal van sollicitaties achter de rug, ik ben namelijk van 1953 dus moet nog een aantal jaren aan de bak. Een uitkering krijg ik niet van het UWV want heb opbouw van WW premie is er niet als zelfstandige, de dame in kwestie die mij te woord stond gaf mij duidelijk te kennen dat werken in Nederland voor de NEDERLANDER een straf is je kan beter een andere huidskleur hebben en geen fatsoenlijk Nederlands praten dan blank zijn . De paar centen die wij nog gekregen voor de zaak was ons pensioen en dat kunnen we nu op ons buik schrijven. Dit mede dank zij die zelf verrijkers in Den Haag. Criminelen van de bovenste plank. Van de 10 sollicitaties krijg je als je geluk hebt twee reacties terug en dan met de mededeling van uw werkervaring of uw profiel komt niet overeen met wat wij voor ogen hebben, nog zo'n antwoord als u binnen drie weken niks gehoord heb dan bent u buiten de selectie gevallen. In de twintig jaar van zelfstandig ondernemerschap heb ik altijd bij vacatures de sollicitanten netjes gebeld, gemaild al dan niet met de boodschap van u bent aangenomen of afgewezen. Fatsoen bestaat volgens mij niet meer in deze maatschappij.De regering wil, dat wij ouderen steeds langer doorwerken........maar wanneer gaat de maatschappij daar eens rekening mee houden en de meerwaarde van oudere werknemers eens inzien.
      Voordelen van deze groep mensen: veel ervaring, geen jobhoppers, tevreden met het salaris dat geboden wordt (anders solliciteren ze niet op die baan !), vaak 'nulverzuimers', geen kinderen meer waarvoor ze regelmatig vrij moeten nemen, ouderen nemen geen ouderschaps- of zwangerschapsverlof.
      En nadelen ? Die zijn er niet echt.Dus werkgevers wordt eens wakker, een hoog opgeleide van 25 jaar met 10 jaar werkervaring die bestaan echt niet. Als je minister wordt of staatssecretaris en je besodemieterd de boel ga je met drie jaar wachtgeld de deur uit. Is dit uit te leggen aan al de mensen die aan de geelhonger zitten. Laten we maar eens wakker worden.

      Verwijderen
    2. @Anoniem25 december 2012 21:23

      Wie zegt dat ik op een socialistische partij of op de VVD heb gestemd? Als er iets is wat ik tot op het bot haat, ja haat, dan is dat het socialisme en onder socialistische partijen vallen ook het CDA en de CU, zogeheten christen-socialisten.
      De VVD is al jaren verworden tot een opportunisten-partij met volstrekt nullen als Rutte en Verdonk, geen enkele visie en alleen bang dat zij geen partijleider worden als zij niet slijmen naar het lokale bestuur, compleet in handen van de Roden, beter, de Rode Taliban, want daar ligt hun stemvee.

      Verwijderen