vrijdag 13 juli 2012

Sollicitatieverhaal week 28


Tot nu toe lees ik over het algemeen zeer negatieve ervaringen. Natuurlijk de ervaring is negatief maar het is wel hoe je zelf de ervaring benadert.En zoals Cruijff het placht te zeggen: Elk nadeel heb zijn voordeel.

Ook ik, na ruim 30 jaar trouwe dienst stond ik in 2009 op straat zonder ontslagvergoeding aangezien het bedrijf failliet was. Weg zekerheid, weg pensioen. Vrij snel had ik een nieuwe baan, Na 1 jaar, opnieuw bedrijf failliet! Het solliciteren werd moeilijker, maar ik liet mij niet kisten. Heel nederland heb ik afgereisd. Goed voor je topografische kennis op te halen en goed om te leren hoe je je zelf het beste kunt presenteren. Je leert in deze tijd erg veel. Na 3 maanden werkeloos te zijn geweest vond ik het welletjes. Hoe langer je in een uitkering zit hoe moeilijker het wordt, zeker gezien de leeftijd, 54 jaar. Wie zit daar nu op te wachten. Dus gesolliciteerd op een baan in het buitenland. En waarempel, direct aangenomen, vast contract. en 1,5 maand later woonde en werkte ik in het buitenland. Moeilijke beslissing? Ja, ik laat man, kinderen en de rest van de familie en vrienden die mij dierbaar zijn achter. Maar de wil om mijn eigen inkomen te verdienen is groot. Ik wil niet afhankelijk zijn van een ander en zeker niet van de staat. Daarnaast een geweldige ervaring die ik nu op doe. Die zou ik zeker niet willen missen.
Dus mensen. Met negativisme bereik je niets. Kijk verder. Je bed staat daar waar je je brood kunt verdienen. Wij zijn in Nederland teveel verwend. Vertrouw op jezelf en ga ervoor en blijf niet hangen in de "rechten" die je denkt te hebben. Je bent zelf verantwoordelijk. Niet een ander, niet de staat.

18 opmerkingen:

  1. Nee, hier begrijp ik niets van.
    Je werkt om je te voorzien in levensonderhoud en een beetje plezier. Anders leef je natuurlijk niet fijn. Maar je gezin achter te laten voor een baan? Je leeft waar je bed staat?
    Ondanks de 54 jaar heeft deze mevrouw weinig levenservaring, en probeert ze haar jeugd over te doen. Zal haar huwelijk niet best zijn geweest?
    Dit is mijn mening, ik blijf anoniem, want heb ik heb geen zin in haar lawine over me heen.
    gegroet en succes op "kamers".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit begrijp ik dus ook niet. Wie laat nu op die leeftijd man, kinderen en de rest achter.
    Iets klopt er dan niet volgens mij. Als je nu in de grensstreek woont en in Duitsland of België gaat werken en misschien een paar nachten overblijft en dan weer een paar dagen thuis bent, maar alles volledig achter je laten voor een geweldige ervaring dan ga je inderdaad vermoeden dat iemand ergens een stuk aan ervaring gemist hebt.
    En hoe lang doe je dat dan? Tot aan je pensioen? Dat duurt nog een aardig tijdje. Lijkt mij niet goed voor een relatie.
    Het heeft niets met negativiteit te maken als je een andere keuze maakt omdat je een koophuis hebt dat in deze tijd niet te verkopen is, een partner hebt die ook werkt en je dat niet zomaar op gaat geven, je op een andere plek in Nederland een contract krijgt en je dus niet weet of je over een half jaar daar nog steeds welkom bent om te werken. Dat is gewoon realiteit waar op dit moment veel mensen mee te maken hebben. Maar goed als je huis en haard achterlaat moet de rest van de familie toch ook ergens wonen en leven dus dan heb je ongetwijfeld minder problemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo, ik ben zelf al 55 en een tijdje werkloos, ook de bedrijven waar ik werkte gingen failliet......je werk in het buitenland vinden is natuurlijk een mooie ervaring.Ik vraag me alleen af hoe je relatie is met man/kinderen. Hoe kan je gelukkig worden door hen achter te laten?
    Het lijkt mij niet "inruilbaar" voor wat je thuis hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bovenstaand verhaal is al eerder gepubliceerd!!! Het is werkelijk waar een onzin verhaal. Wellicht is het een laatste strohalm van Nederlands grootste uitkeringsinstantie
    om mensen weer aan het werk te krijgen.
    Man, kinderen en dierbaren achterlaten! HOE VERZIN JE HET !!!! Bovenstaande is pure propaganda en ik geloof niet dat dit echt is!

    Grt. Y.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "je bed staat daar waar...", en je sociale leven dan maar laten schieten? Ik ben het heel erg eens met de andere reacties! Bovendien is het op termijn helemaal niet wenselijk om in het buitenland te gaan werken; we komen door de vergrijzing binnenkort immers arbeidskrachten tekort? Of zou dat laatste een leugen zijn om verhoging van de pensioenleeftijd te onderbouwen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een egoïsme zeg. Je laat man, kinderen en familie achter. En doet net of dat voor jou erg is. Natuurlijk ben je niet verantwoordelijk van man, kinderen en familie. Dus wel!
    Je laat ze gewoon stikken en denkt alleen aan jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moet dit een positief verhaal zijn. Lijkt mij meer op iemand die huwelijk problemen heeft en daarom maar naar het buitenland vlucht. Ik zou haar adviseren haar kop uit het zand te trekken. En plaats van te vluchten voor problemen, deze onder ogen komen. Zodra ze dat geleerd heeft komt ze veel verder in het leven. Dat ik dat aan iemand van 54 moet uitleggen is echt diep triest. Ik zelf eet nog liever uit de vuilnisbak op straat dan dat ik mijn gezin zou achterlaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad een echt onzin verhaal, dan zit je relatie gewoon niet goed in elkaar.
    Ik ben gewoon voor minder gaan werken, onder mijn kunnen. Minder geld, dat wel, maar er komt wel geld binnen. Het is altijd nog meer dan een uitkering.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bovenstaand verhaal is een verzonnen verhaal en kan zo uit de pen van minister Kamp zijn gekomen. Die man spoort totaal niet. Hij zegt openlijk in de media dat wij een voorbeeld moeten nemen aan arbeiders uit het buitenland die 2000 km willen rijden om hier te werken in o.a. de kassen. Wat hij niet zegt is dat ze met 10 personen een (recreatie)woning delen, dat ze hier veel meer verdienen dan in hun eigen land, dat ze graag overwerken en vroeg willen beginnen om niet zo lang in die overvolle woning te hoeven zitten. Zelf heb ik gesolliciteerd in de kassen omdat ik graag wil werken en desnoods bereid ben om daarvoor komkommers te plukken. Dan maar liever geestdodend werk ipv thuis eindeloos vacatures zoeken, er op uit gaan om te netwerken en ondertussen de betalingsachterstanden te zien oplopen. Maar ik werd niet aangenomen...... Spanjaarden gaan naar Marokko, 300.000 Polen werken hier in Nederland, Nederlanders moeten over de grens naar werk gaan zoeken of naar de Randstad verhuizen omdat daar de werkeloosheid heel erg groot is maar nog steeds minder groot dan in de rest van het land dus volgens de kansberekening zou je daar eerder een baan moeten kunnen vinden. Minister Kamp heeft zijn baan nog en om zijn inkomen veilig te stellen doet hij dit soort absurde uitspraken in de hoop dat werkzoekende massaal naar het buitenland gaan zodat de overheid minder geld kwijt is aan uitkeringen. Minister Kamp ziet er zo vriendelijk uit maar zodra die mond van hem opengaat komt er misselijkmakende, knetterende broekhoest veroorzakende onzin uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mij is tot drie maal een (bijstand) uitkering geweigerd toen ik hem echt hard nodig had door de gemeente Amsterdam. Ik ben toen via Mangaan koerieren voor selektvracht maar kreeg na een aantal maanden ruzie met de depothouder in Diemen omdat hij zich ging bemoeien met zaken die ik er nog naast deed. Ik had namelijk een tweetal websites voor een van zijn zakenpartners gebouwd voor 200 euro elk! Toen de derde website niet binnen een dag(!) klaar was begon de depothouder die de prijs op eigen houtje ook nog eens had gehalveerd (om er zelf beter van te worden) me uit te schelden! Dat pikte ik dus niet en schold hem vervolgens (meer dan terecht) de huid vol. Ik bouwde dus websites naast het koerierswerk wat ik meer dan uitstekend deed. Ik accepteerde dit soort belachelijke prijzen alleen omdat ik niet anders kon. Ik heb nu zelfs geen dak meer boven mijn hoofd door die depothouder van selektvracht te Diemen en klus er maar een beetje bij om te overleven. Ik woon en leef nu al maanden vanuit een bus, en zit nu voor de hele zomer in zuid Frankrijk. Nederland is een verschrikkelijk autoritair land geworden en bedrijven als selektvracht maken daar enorm misbruik van.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Belachelijk verhaal...wie gaat dat nu nog doen op die leeftijd, dan is er echt iets mis in je bovenkamer hoor..je laat je familie en man en kinderen toch niet achter voor een baan??????????????
    Te gek voor woorden,zeker op die leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze thread gaat over luxe zaken zoals solliciteren met een uitkering. Probeer het maar eens te doen zonder uitkering en huis. Je moet dan pas echt alles uit de kast trekken om te overleven. Laat die dame toch lekker in het buitenland werken. Het is bijna overal beter dan Nederland en de kinderen die maken weer eens wat mee als ze op bezoek gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Er zit wat in dit verhaal, neem een voorbeeld aan de poolse arbeiders in nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1. Oooh, is dat de bedoeling, ik bedoel moeten wij bv. naar Polen om daar te gaan werken wel een beetje raar dat die hier naar toe komen omdat er daar geen werk voor hen is. Geen wonder dat wij Nederlanders niet aan het werk komen omdat de voormalige commies, Polen, Hongaren, Litouwers, Oekraïners enz. enz. onze banen in komen pikken. En kom nu niet aan met de drogreden dat zij hier het werk doen wat wij niet willen want dat is gewoon niet waar. Wat wel waar is dat wij, en daar hebben onze voorvaderen hard voor gevochten, weten wat onze rechten en de plichten zijn m.b.t. de arbeidsverhoudingen, en zij niet.

      Verwijderen
  14. Beste mensen,

    Ook al lijkt bovenstaand verhaal verzonnen er is toch wat voor te zeggen.
    Als ik alle verhalen op een hoop gooi hoor ik over het algemeen zelfbeklag en negativisme.
    En verhalen als: ik laat mijn sociale leven niet achter mij en op mijn leeftijd doe ik dit niet meer zijn gewoon kul en getuigen van een ik-imago.
    Er zijn helaas schrijnende gevallen genoeg die het echt moeilijk hebben maar ik denk dat meer als de helft het wel best vindt zo, omdat ze zich zo kunnen verantwoorden tegenover anderen als slachtoffer en eigenlijk helemaal niet meer willen werken of verwachten dat het werk (de werkgever) zich aanpast naar hun wensen.
    Mensen wordt wakker.
    Persoonlijk maak ik nu dagelijks mensen mee die moeten werken voor hun uitkering en als ik dit zo bekijk dan moet ik helaas tot de conclusie komen dat het erg triest is gesteld met de moraal in nederland.
    Door alle problemen heen zie ik het gewoon, als gevolg van dat iedereen ergens een mening over moet hebben, een verloren generatie in nederland rondlopen die nu profiteren van wat hun ouders hebben verkloot of nagelaten te doen.
    O ja, ook ik ben na 36 jaar werken werkloos geworden en heb ook 2 jaar moeten vechten om weer aan het werk tekomen ook al ging dit soms ten koste van mijn/ons sociale leven maar dit hebben we er graag voor over gehad.
    Mensen maak voor jezelf eens duidelijk wat je wil en maak dan een keuze: wel of niet werken met alle consequenties die daarbij horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oooh, is dat de bedoeling, ik bedoel moeten wij bv. naar Polen om daar te gaan werken wel een beetje raar dat die hier naar toe komen omdat er daar geen werk voor hen is. Geen wonder dat wij Nederlanders niet aan het werk komen omdat de voormalige commie's, Polen, Hongaren, Litouwers, Oekraïners enz. enz. onze banen in komen pikken. En kom nu niet aan met de drogreden dat zij hier het werk doen wat wij niet willen want dat is gewoon niet waar. Wat wel waar is dat wij, en daar hebben onze voorvaderen hard voor gevochten, weten wat onze rechten en de plichten zijn mbt. de arbeidsverhoudingen, en zij niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit is niet alleen een onzinnig verhaal, maar nog erger. Hoe zo'n "schrijver" mensen aan gek wil houden ongelofelijk !!!
    Welke van normale intelligente mensen zullen in dit onzin geloven????

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Als je een goed huwelijk hebt en geniet van je kinderen, dan laat je hen niet achter voor een paar rotcenten. Leuk vrijwilligerswerk geeft ook voldoening zo lang je geen betaalde baan hebt gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen