vrijdag 6 juli 2012

Sollicitatieverhaal week 27

Ik heb een baan opgegeven van 20 jaar,een werkgever wilde mij graag hebben en ik ben daarop ingegaan.
Iedereen komt in zijn leven wel eens voor de vraag te staan, is het leuk wat ik nu doe?
Zo ook ik, ben bij die werkgever gaan werken.Tot de bedrijfsleider met de mededeling kwam dat men ALLE lossen contracten niet meer verlengen.Het werk ging uitstekend en nooit enige klacht!
Na een gesprek met de directeur,sta ik alsnog buiten.Zijn antwoord was ; we mogen geen uitzondering maken !Heb hem daarna beschaafd gezegd wat ik daarvan vond !!!

Nu na 3 jaar bij een uitzendbureau gewerkt te hebben (uit noodzaak) ga ik het nog een keer meemaken. Uitgehuurd aan de gemeent...deze geven de opdracht terug...inkrimpen/bezuinigen..!!
Alleen gaat wel je salaris continu naar beneden !!
Uitzendkrachten worden als minder beschouwd tov vast personeel,terwijl ze vaak minder doen en vastgeroest zitten.Pikken je idieeën in alsof het van hen afkomstig is.Dit vind ik het misselijkste van alles.
Ook ik heb 2 opgroeiende kids !
DIT INTRESSEERD NIEMAND IETS !!
Zoek het maar uit.Ik heb al 30 jaar premie betaald voor van alles en nogwat...nu ben jij een keer zelf aan de beurt en moet je maar zien.
Er zijn hier in het land veel mensen die nooit hebben gewerkt die er beter uitspringen !

We moeten de barricaden maar weer eens gaan gebruiken...en niet alles maar pikken !!

12 opmerkingen:

  1. Mmmm. ik word er niet vrolijk van.... al die verhalen, maar heb me voorgenomen om er wat van te maken.... na 2 jaar weer op zoek naar een andere baan.... mijn werk gaat verplaatst worden naar Limburg en over 2 jaar denk ik naar India of China.... Maar... ook deze keer zal er een bedrijf zijn die zegt... je bent precies wat we zoeken... en ga ik er weer voor de volle 100% voor, want opgeven, ondanks veel tegenslag, geef ik de moed nog niet op.... Bikkeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt mij bekend in de oren. Is mij ook net overkomen, na 3 jaar uitzendkracht te zijn geweest en in aanmerking komend voor een vaste baan: Hersturcturering...en voor mij is er geen plaats meer. Ook bij mij kwam de opmerking: uitzonderingen kunnen we niet maken. Dan zit je daar met je kennis en ervaring....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu ik maak het juist andersom mee, na bijna 13 op een en de zelfde afdeling, moet ik het veld ruimen
    voor extern personeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En zo heeft iedereen die dit overkomt zijn verhaal, de ene nog schrijnerder als de andere. Maar als je dan weet dat het niemand interesseert en vooral onze volksvertegenwoordigers de kop in het bekende zand steken, zij zouden het juist moeten aanpakken maar je hoort niemand van hen over deze groep van
    ervaren werknemers praten. De realiteit is dat je zo zelfsupporting moet zijn om nog enig kans te maken. De tijd dat instanties o.a. het UWV je de oplossing bracht is allang voorbij. Dus wees creatief en ga onderzoeken wat nog wel mogelijk is. Ondertussen kunnen we ons vast voorbereiden voor de komende verkiezingen en ja natuurlijk heeft iedere partij weer heel mooie plannen. Stem dan in ieder geval voor uzelf bij die partij die de meeste van Uw belangen in zijn programma heeft! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja ook ik mocht weg na 24 jaar trouwe dienst. Maar zie dan nog maar eens een baan te krijgen. Kennis, ervaring, HBO werk- en denkniveau niemand interesserd 't wat. Ze willen met zo goedkoop mogelijke krachten werken en houden je 3 jaar aan het lijntje met "jaarcontracten"terwijl ze allnag in jaar 1 al weten dat ze in jaar 3 afscheid van je gaan nemen. WErkgevers wordt het tegenwoordig wel erg makkelijk gemaakt om je de deur uit te gooien..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met alle respect voor de verhalen die tot op heden zijn gepubliceerd moet ik constateren dat er in alle gevallen niet wordt gesproken over de vangnetten die we in Nederland dan toch nog hebben. Tot voor kort werd je (bij een vast contract) met een flinke 'oprotpremie' naar huis gestuurd. Vervolgens WW, afhankelijk van het aantal jaren dat je gewerkt had tot wel 36 maanden en gratis omscholingsmogelijkheden.
    Maar het kan ook anders: ik heb zelf veertig jaar een eigen bedrijf gehad, al die jaren premies moeten betalen. Binnen een tijdsbestek van vijf jaar is mijn bedrijf door een 'conculega' de nek omgedraaid en heb ik mijn eigen faillissement moeten accepteren. Dan zit je zonder inkomen, letterlijk aan de grond, maar volgens de wet heb je geen arbeidsverleden(!!!!) en dus geen recht op een WW-uitkering. Ondanks mijn leeftijd (boven de 55 jaar) lukte het me om een baan te vinden in de ICT-sector. Na twee jaar werd de afdeling per direct gesloten (nou ja, de ene dag opgeheven en de volgende dag onder een andere naam weer voortgezet). Vanwege protest en jurist moesten ze toch nog zes maanden doorbetalen. Maar daarna: slechts twee jaar achtereen minstens 26 weken in loondienst gewerkt, dus slechts recht op 3 maanden WW. Nu inmiddels anderhalf jaar zoeken, maar dat kun je wel vergeten: er is altijd iemand anders die 'beter aan het profiel beantwoord'. Dit laatste is de standaardzin die door bedrijven en uitzendbureaus wordt gebruikt om te verdoezelen dat je te oud bent.
    Blijft nog maar één mogelijkheid in deze tijd over: solliciteren bij PostNL. Daar kijken ze niet naar je ervaring, achtergrond en alles wat dies meer zij: het enige wat telt is dat je goed Nederlands spreekt en leest, beschikbaar bent voor hooguit 20 uur in de week en wilt werken voor het geweldige basisloon van 8,99 Euro per uur bruto. Als je dit een jaar lang tot beider tevredenheid volhoudt krijg je een definitief contract met een loonsverhoging tot 10,99 Euro bruto. Het wrange is wel dat je zeker weet dat je daar de plaats inneemt van iemand die daar een goede baan had en naar huis is gestuurd, omdat hij ........ te duur was. Het meest winstgevende deel van het bedrijf TNT (pakketten en expressezendingen) hebben ze onlangs verkocht voor 5 miljard, maar omdat het daarvoor verzelfstandigd was komt deze opbrengst alleen ten goede aan de aandeelhouders. Het andere zelfstandige deel mag zijn noodlijdende bestaan (door de politiek in Den Haag volledig geïnitieerd) zien te regelen door massaal mensen te ontslaan, te korten en nieuwe, goedkope arbeidskrachten in te huren.
    Er is nog één categorie mensen in Nederland over die een andere keuze maken: de ZZP-ers. De Kamers van Koophandel maken er hun dagwerk van om je over te halen om tot deze categorie toe te treden. De helft hiervan is na een jaar volledig tot de bedelstaf teruggebracht en de andere helft moet het met een minimum aan bescherming zelf uit zien te vinden. Velen daarvan werken zich te pletter en, naar verhouding, slechts weinigen zijn echt succesvol. Bezint eer ge begint!
    Moraal van dit verhaal: wees aan de ene kant blij met de vangnetten die we in Nederland hebben en wees er zuinig op. Maar zorg ervoor dat je als werknemer niet stil blijft zitten en meer ijzers in het vuur hebt dan die ene baan die je nu hebt. In Haagse termen gezegd: permanente educatie! Veel succes voor de jonge generatie. En als u vijftig jaar of ouder bent: wees creatief, verenig je met lotgenoten en ga desnoods via Marktplaats oude spullen verkopen; solliciteren moet je blijven doen maar tegelijkertijd er weinig meer van verwachten. Pas wanneer de arbeidsmarkt weer aantrekt zitten ze om je te springen, maar minister Kamp maakt zich meer druk voor de mensen die nu 65 jaar worden, dan mensen die nu niet eens meer de 65 jaar betaald kunnen halen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vangnet ?.
      Ik was 30jaar in dienst en het bedrijf gaat failliet....wat nou vangnet, van een kale kip kan je niet plukken.
      En omscholing ? Bij het UWV is het potje leeg die staan volgend jaar zelf op straat .
      Maar het is wat je zegd de regering wil dat je tot je 67 jaar blijft werken ahum maar dan moet er wel werk zijn

      Verwijderen
    2. inderdaad helaas geen omscholing bij het uwv daar is immers het potje leeg!!!! het komt neer op zelfredzaamheid....

      Verwijderen
    3. 2de reactie van Anoniem;
      En dat zeggen ze ook tegen je bij het UWV dat je het allemaal zelf moet doen.
      Maar ik was nog op tijd voordat het potje op was bij het UWV.
      Dus papieren behaald Operator.
      Nou kom maar op ik heb 30jaar ervaring+ papieren behaald....tja en dan ben je weer te oud.
      Het is gewoon dat de werkgevers het voor het uitkiezen hebben.
      Een jonger iemand die al zijn diploma's heeft krijgt weer te horen U heeft geen ervaring.
      Je moet gewoon geluk hebben en op het juiste moment net op die vacaturen solliciteren waar ze jou! nodig hebben.(en hopen dat ze jou naar 3jaar niet buiten knikkeren).
      En verders zorgen dat je bezig blijft.
      Ik ben begonnen met vrijwilligerswerk in het ziekenhuis, daar heb ik weer certificaat behaald life support reanimeren en na de vakantie begint curcus windows excell voor gevorderde enz.het kost mij niks die cursussen via leerwerk in het ziekenhuis en ik ben bezig.( voor wat hoor wat)
      Anders ga je toch weer piekeren.

      Verwijderen
  7. Ik lees steeds weer deze trieste verslagen over dat het weer niet lukt of dat een contract niet wordt verlengd. Ook ik heb dit mee gemaakt en momenteel heb ik een contract tot 31 december 2012 en weet ook niet wat er hierna gaat gebeuren . Maar het is erg belangrijk dat je positief blijft, in jezelf blijft geloven en dit ook uitstralen, werkgevers signaleren zoiets.
    Verder kan ik een ieder aanraden om zoveel mogelijk zelf het initiatief te nemen en niet op hulp te wachten van het UWV of andere instanties. Ga bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen, dit spreekt eventuele nieuwe werkgevers meer aan i.p.v. stilletjes thuiszitten.

    Rob.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe al 4 jaar vrijwilligerswerk, ben zelf na 38 jaar in een tijdsbestek van 14 dagen door s'lands grootste telecomoperator op straat gezet, hoezo contract voor onbepaalde tijd waarvoor je destijds aan de toenmalig directeur de eed moest afleggen, volgens de reïntegratiecoach zijn deze mensen hard nodig en bovendien is het een goede manier om je netwerk uit te breiden. Ondanks vrijwilligerswerk van soms 60 uur per week en heel veel sollicitaties ten spijt is het mij tot op heden niet gelukt om een baan te vinden.

      Verwijderen
  8. Ook ik (49) net als de rest hier eruit geknikkerd (na 25 dienst)en dan heb ik nog het "geluk" gehad dat ik een oprot premie kreeg met hulp van een advocaat, maar aangezien dat bruto is en dus bijna de helft naar de belasting gaat hou je er niet veel van over, en dan krijg je ww waar je niet van rond kan komen, dus moet je van je ontslagvergoeding pakken, en als je dan gaat soliciteren krijg je net zoals hierboven al gezegd is, we hebben anderen die beter in het profiel passen enz.
    En dan zeggen buitenstaanders er is toch werk genoeg als je maar wilt, ja tuurlijk, bij het uitzend buro (waar ik nu ook voor werk)voor 8,40 p/u bruto waar je dus ook niet van rond kan komen, en voor andere vergoedingenen kwijtscheldingen heb ik weer net te veel, en je huis dat je uit eindelijk moet verkopen, wat niet gaat in deze tijd, blijf ik straks ook nog met een hypotheekschuld zitten die ik ook niet kan betalen, en daar sta je straks dan met je gezin op straat.
    Leuk nederland, miljoenen, miljarden naar het buitenland, zorg eerst voor je eigen volk, ik ken mensen die al hun verzekeringen opgezegd hebben om rond te komen.
    hoe dan ook, als je ontslag krijgt kun je het verder wel vergeten, dus tot 67 werken zit er niet in want zo oud word je niet zonder eten.

    BeantwoordenVerwijderen